Włącz kontrast
Gmina Tyrawa Wołoska
bip.gov.pl

wyszukiwarka zaawansowana
Jesteś tutaj:

Zgłoszenie zgonu

Zgłoszenie zgonu

 

  1. Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy
 
  • karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia,
  • zezwolenie na pochowanie zwłok, wydane przez prokuratora w sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną śmierci było przestępstwo,
  • dowód osobisty osoby zmarłej,
  • paszport osoby zmarłej,
  • książeczka wojskowa osoby zmarłej,
  • ważny dokument stwierdzający tożsamość osoby zgłaszającej zgon – do wglądu.  
 
 
  1. Złożenie wniosku drogą elektroniczną
 
Brak możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną.
 
 
  1. Opłaty
 
Zwolnione z opłaty skarbowej jest:
  • sporządzenie aktu zgonu,
  • pierwszy odpis skrócony aktu zgonu wydany osobie zgłaszającej zgon.
 
Opłacie skarbowej podlega:
  • kolejny odpis skrócony aktu zgonu – 22 zł,
  • odpis zupełny aktu zgonu – 33 zł,
  • pełnomocnictwo do zgłoszenia zgonu, jeśli takie zostało udzielone – 17,00 zł.
 
Zwolnione z opłaty skarbowej jest pełnomocnictwo udzielone: wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki) oraz rodzeństwu i małżonkowi.
Opłatę skarbową można uiścić:
  • przelewem na konto Urzędu Gminy Tyrawa Wołoska
    nr rachunku 49 8642 0002 2001 0000 2987 0001
  • na miejscu, w kasie PBS, filia w Tyrawie Wołoskiej.
 
  
  1. Miejsce złożenia dokumentów
 
Urząd Stanu Cywilnego w Tyrawie Wołoskiej
Tyrawa Wołoska 175
​38-535 Tyrawa Wołoska
 
tel. 134656921

 
 
  1. Sposób i termin załatwienia sprawy
 
Sposób załatwienia sprawy:
 
Zgłoszenia zgonu dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu albo miejsce znalezienia zwłok.
 
Zgłoszenie zgonu następuje przez złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego karty zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia.
Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
 
Zgłoszenia zgonu dokonuje podmiot uprawniony do pochówku na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, tj. najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie:
  • małżonek,
  • krewni zstępni (np. dziecko),
  • krewni wstępni (np. rodzice, dziadkowie),
  • krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (np. brat),
  • powinowaci w linii prostej do 1 stopnia (np. teść, teściowa).
Prawo pochowania zwłok przysługuje również osobom, które do tego dobrowolnie się zobowiążą.
Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu oraz protokołu zgłoszenia zgonu.
 
Po dokonaniu rejestracji zdarzenia, osobie zgłaszającej wydawany jest z urzędu odpis skrócony aktu zgonu.
 
Jeżeli zgon osoby nie został zarejestrowany w dniu jego zgłoszenia w związku z niedostępnością rejestru stanu cywilnego, niezwłocznie po dokonaniu jego rejestracji osobie zgłaszającej zgon są wydawane z urzędu 2 odpisy skrócone aktu zgonu.
 
Termin załatwienia sprawy:
Akt zgonu sporządza się w dniu, w którym dokonano zgłoszenia zgonu.
 
 
  1. Tryb odwoławczy
 
Odwołania w sprawie odmowy sporządzenia aktu zgonu rozpatruje Wojewoda Podkarpacki, adres: Podkarpacki Urząd Wojewódzki, ul. Grunwaldzka 15, 35-959 Rzeszów. Odwołanie kieruje się do Wojewody za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Tyrawie Wołoskiej.
Termin odwołania: 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
 
 
  1. Podstawa prawna
 
  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
    (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 2064 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 1827 z późn. zm.); 
  • Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych
    (j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 912 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 758 z późn. zm.); 
  • Ustawa z dnia 06 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
    (j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1464 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm.); 
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych  z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 204 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej​ (j.t. Dz. U. z 2007 r. Nr 187, poz. 1330); 
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (j.t. Dz.U. z 2016 r., poz. 1904 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lutego 2015 r. w sprawie wzoru karty zgonu (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 231 z późn. zm.); 
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 212 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia z dnia 29 stycznia 2015 r.​ w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego​ (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 194 z późn. zm.); 
  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 657 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 czerwca 1992 r. w sprawie doręczania wojskowych dokumentów osobistych i trybu postępowania z tymi dokumentami​ (j.t. Dz. U. z 1992 r. Nr 51, poz. 233 z późn. zm.); 
  • Konwencja Nr 3 sporządzona w Stambule dnia 4 września 1958 r. dotycząca międzynarodowej wymiany informacji z zakresu stanu cywilnego
    (j.t. Dz. U.
    z 2003 r. Nr 172, poz. 1667).  
 
 
  1. Uwagi
W przypadku osoby, której osobisty udział w czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego w siedzibie urzędu stanu cywilnego nie jest możliwy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, czynności tej można dokonać w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności.
W sytuacji zgłoszenia zgonu w sposób opisany powyżej, akt zgonu sporządzany jest w następnym dniu roboczym po dniu zgłoszenia zgonu.
 
Gmina Tyrawa WołoskaTyrawa Wołoska 175, 38-535 Tyrawa Wołoska tel. (013) 465 69 31 email: urzad@tyrawa.pl
Wygenerowano: 06 grudnia 2025r. 18:03:33
[ X ]
Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.