Włącz kontrast
Gmina Tyrawa Wołoska
bip.gov.pl

wyszukiwarka zaawansowana
Protokół Nr XII/2019

Protokół Nr XII/2019

z XII sesji zwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska VIII kadencji,

 która odbyła się w dniu 30 października 2019 r.

w budynku Gminnego Ośrodka Kultury w Tyrawie Wołoskiej
 

 

XII sesja zwykła Rady Gminy Tyrawa Wołoska rozpoczęła się o godzinie 1403.

Ad.1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński o godzinie 1404 otworzył obrady XII sesji zwykłej Rady Gminy Tyrawa Wołoska. Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że jest odpowiednia ilość radnych do podejmowania prawomocnych uchwał, bowiem na 15 radnych w sesji bierze udział 13 radnych. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński powitał obecnych na sesji:

Komendanta Powiatowego Policji – nadkom. Krzysztofa Łopuszańskiego

Wójta Gminy Tyrawa Wołoska – Panią Teresę Brzeżawską – Juszczak

Zastępcę Wójta Gminy – Pana Krystiana Domaradzkiego

Sekretarza Gminy – Pana Mariana Kurasza

Skarbnik Gminy – Panią Dorotę Czuryło

Kierownik GOPS – Panią Ewę Sieradzką

Pracowników gminy

Mieszkańców

Panie i Panów radnych obecnych na sesji: 

1.      Radosław Babina

2.      Stanisław Chabko

3.      Bożena Drzyzga

4.      Mariusz Duszczyński

5.      Dawid Jach

6.      Grzegorz Martowicz

7.      Bartosz Nitka

8.      Jacek Pisz

9.      Józef Suwaj

10. Joanna Szylak

11. Andrzej Wołoszyn

12. Edward Wołoszyn

13. Jan Wołoszyn

Nieobecni radni:

1.      Bartłomiej Czerepaniak

2.      Grzegorz Górniak

 

Oraz sołtysów miejscowości:

1.      Tyrawa Wołoska – Pana Grzegorza Jasińskiego

2.      Rakowa – Panią Bożenę Drzyzga

3.      Siemuszowa – Pana Stanisława Górniak

4.      Hołuczków – Pana  Mirosława Kozłowskiego

Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Ad.2 Proponowany porządek obrad.

1.      Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.      Przyjęcie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji RG (nr XI/2019).

4.      Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.

5.      Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

6.      Sprawozdanie z działalności Komisji Rady.

7.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia wieloletniego  programu osłonowego w zakresie dożywiania Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019- 2023.

8.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w schronisku dla osób bezdomnych lub
w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.

9.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r.

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru ławników na kadencję
w latach 2020-2023.

14. Przedstawienie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za rok 2018/19.

15. Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.

16. Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.

17. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.

18. Zakończenie sesji.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska zapytał czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz zgłosił wniosek – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado chciałbym zgłosić do porządku obrad trzy dodatkowe punkty m.in. uchwałę dot. wynagradzania nauczycieli – musi ona być jeszcze raz przegłosowana, ponieważ organ nadzorczy stwierdził, że zmieniła się wykładnia prawna i najnowsze wyroki NSA mówią o tym, aby w regulaminach nie było zapisów, które są w ustawie oraz w rozporządzeniach. Ten regulamin będzie taki sam ale bez tych dokładnych zapisów. W związku z tym musimy uchylić poprzednią uchwałę i ją na nowo podjąć. Dodatkowe uchwały to: w sprawie uchylenia Uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska; w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska; w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego tryb i kryteria przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska.

Następnie głos zabrał Komendant Powiatowy Policji nadkom. Krzysztof Łopuszański.

Komendant Powiatowy Policji nadkom. Krzysztof Łopuszański – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Pani Wójt, Panie i Panowie Radni – dziękuję bardzo za umożliwienie mi zabrania głosu na dzisiejszej sesji. Z upoważnienia Komendanta Wojewódzkiego Policji w Rzeszowie Pana gen. Henryka Moskwy chciałem przekazać na Państwa ręce – Państwa Radnych, Pana Przewodniczącego oraz Pani Wójt serdeczne podziękowania za wsparcie jakiego udzieliliście i przekazanie środków finansowych na ufundowanie sztandaru dla Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie. W tym roku Policja obchodziła jubileusz 100. rocznicy powstania Policji Państwowej i z tej okazji Komenda Wojewódzka Policji w Rzeszowie otrzymała nowy sztandar. Sztandar dla jednostki Policji jest symbolem honoru
i chwały oraz stanowi dowód społecznego uznania. Z upoważnienia Pana Komendanta bardzo serdecznie Państwu dziękuję za te środki finansowe, które wsparły społeczny komitet ufundowania sztandaru. Na ręce Pani Wójt składam podziękowania Komendanta Wojewódzkiego Policji – Pani Wójt bardzo dziękuję za wsparcie oraz za dotychczasową współpracę.

Wójt Gminy Pani Teresa Brzeżawska – Juszczak – bardzo serdecznie dziękuję
w imieniu swoim, wszystkich Państwa oraz całego społeczeństwa gminy.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński przedstawił porządek obrad po zmianie:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.

1.      Przyjęcie porządku obrad.

2.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji RG (nr XI/2019).

3.      Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.

4.      Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

5.      Sprawozdanie z działalności Komisji Rady.

6.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia wieloletniego  programu osłonowego w zakresie dożywiania Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019- 2023.

7.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w schronisku dla osób bezdomnych lub
w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.

8.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r.

9.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska.

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru ławników na kadencję
w latach 2020-2023.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały uchylającej Uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska.

14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu       wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska.

15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego tryb i kryteria przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska.      

16. Przedstawienie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za rok 2018/19.

17. Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.

18. Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.

19. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.

20. Zakończenie sesji.

 

Głosowanie – przyjęcie porządku obrad:

Za” przyjęciem porządku obrad po zmianie głosowało 13 radnych, „przeciw” – 0, „wstrzymało się „- 0. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Porządek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński zapytał czy są uwagi do protokołu z ostatniej sesji.  Uwag nie było.

Przyjęcie protokołu nr XI/2019:

„Za” przyjęciem protokołu z XI sesji głosowało 13 radnych, „przeciw” – 0, „wstrzymało się”-0. Protokół został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Ad. 4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.

Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Tyrawa Wołoska

od dnia 25 września do dnia 30 października 2019 r.

Wysoka Rado,

przedstawiam Państwu sprawozdanie z mojej działalności w okresie od ostatniej sesji Rady Gminy.

 

I.                  Sprawy bieżące

1. Wydane Zarządzenia.

Wyjaśnień w kwestii zmian w budżecie dokonała Skarbnik Gminy.

1. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 rok (Nr 65/2019) – zwiększało dochody w kwocie 5.062 zł i wydatki w związku z decyzją Wojewody
w sprawie zmian dotacji na 2019 r. w dziale 855 oraz zwiększenie dotacji w sprawie przeznaczenia na sfinansowanie diet członków Obwodowych Komisji Wyborczych. Dodatkowo zostały zmienione plany wydatków w dziale 700, 70058, 800 i 900. Przy zmianach zwiększono dochody na dotacje na zadania zlecone. W planie wydatków kwotę 5.062 zł rozdysponowano na wydatki związane z realizacja zadań zleconych. Dodatkowo w dziale 90003 Zakup usług pozostałych zmniejszono, aby zabezpieczyć kwotę 4.959 zł na kary i odszkodowania w związku z oczyszczalniami ścieków. W dziale 700 przeniesiono kwotę 3.000 zł z Zakupu usług pozostałych na zakup materiałów
i wyposażenia. W dziel 751 zwiększono o kwotę 4.050 zł na różne wydatki na rzecz osób fizycznych w związku z przyznana dotacją. W dziale 801 przeniesiono opłaty na rzecz budżetu jednostek samorządu terytorialnego na rozdział 80101 w szkołach podstawowych. Zarządzenie powyższe dodatkowo zwiększyło w rozdz. 855 Rodzina wydatki w § 4210 o kwotę 100 zł i w § 4130 składki na ubezpieczenie zdrowotne 912 zł;

2. W sprawie zmian w składzie Zespołu Interdyscyplinarnego (Nr 66/2019);

3. W sprawie zmian w składzie Zespołu Interdyscyplinarnego (Nr 67/2019);

4. W sprawie wprowadzenia Regulaminu pracy Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Gminie Tyrawa Wołoska (Nr 68/2019);

5. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 rok (Nr 69/2019) – zwiększono kwotę dochodów i wydatków o 345.163,78 zł. Zwiększono dotacje w dziale 010, 801, 852 i 855. Powyższe dotacje miały również odzwierciedlenie w palnie wydatków. Związane było to jedynie z dotacjami;

6. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 rok (Nr 70/2019) – zwiększono kwotę dochodów o 130.369 zł w działach 852, 854 i 855. Dokonano również zmiany w planie wydatków w dziale 752 w dziale Administracja Publiczna celem przesunięcia środków na zabezpieczenie składek na ZFŚS. W dziale 754 Bezpieczeństwo Publiczne i ochrona przeciwpożarowa przesunięto kwotę planu wydatków na zakup usług zdrowotnych celem zabezpieczenia większej kwoty na różne wydatki na rzecz osób fizycznych w § 3030. W dziale 801, rozdz. 80101 przeniesiono z § 4300 Zakup usług pozostałych do § 440 na ZFŚS kwotę 720 zł celem zabezpieczenia środków na odpis.
W dziale 92109 przeniesiono wydatki z § Zakup usług remontowych na zakup materiałów
i wyposażenia, co wiązało się z realizacją zadań z Funduszu sołeckiego w miejscowości Siemuszowa. Ponieważ remont był wykonywany nie przez firmę tylko środkami własnymi – kwota 2.447,68 zł.

II. Inwestycje

 

      1. 26 września 2019r. został złożony wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na dofinansowanie zadania pn.: „Budowa oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Tyrawa Wołoska”.

      2. 27 września 2019r. został przeprowadzony odbiór dróg rolniczych

w miejscowościach Rakowa i Rozpucie. Całość dotacji w kwocie: 99.992,60 zł została rozliczona.

3.      30 września został ogłoszony przetarg dla zadania: „Rozbiórka (likwidacja) istniejącej oczyszczalni ścieków oraz budowa oczyszczalni ścieków w nowej lokalizacji wraz z niezbędna infrastrukturą w m. Tyrawa Wołoska. Do dnia 16.10.2019r. oferty złożyli:

Nr oferty

Firmy (nazwa) lub adres nazwisko oraz adres wykonawcy

Cena oferty brutto – 60 %

Okres gwarancji - 40 %

1.

TST Szymon Tomaszewski

Dąbrówka Nowa 50

86-014 Sicienko

621.248,40 zł

 

60 miesięcy

2.

Trans-Skład

inż. Kamil Popiel

Tyrawa Solna 27, 38-503 Mrzygłód

434.451,36 zł

60    iesięcy

 

4.      W dniu 7 października 2019r. została podpisana umowa z firmą TRANS-SKŁAD inż. Kamil Popiel Tyrawa Solna 27 38-503 Mrzygłód dla wykonania zadania: „Czyszczenie rowów wraz z wykaszaniem poboczy i skarp rowów przy drogach gminnych na terenie Gminy Tyrawa Wołoska”. Na dzień dzisiejszy zadanie zostało wykonane w miejscowości Hołuczków i obecnie wykonywane jest
w miejscowości Siemuszowa.

5.      16 października 2019r. został ogłoszony przetarg na zadanie: „Modernizacja budynku Świetlicy Wiejskiej w Hołuczkowie”. Ofertę złożyła: Firma Budowlana „BUD REM” Stanisław Rzepka Przysietnica 707, 36-200 Brzozów na kwotę: 224.381,57 zł. W dniu 29.10.2019r. została podpisana umowa z Wykonawcą.

6.      W dniu 16 października został wybrany wykonawca dla zadania pn.: „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z nieruchomości położonych na terenie Gminy Tyrawa Wołoska”. Firma która będzie odbierać azbest to REVOL Sp. z o. o ul. Senatorska 21/30, 93-192 Łódź za kwotę: 1.078,92 zł za 1 Mg. Ilość odebranych odpadów to 15,90 Mg.

7.      Został wyłoniony wykonawca dla zadania pn.: „Remont dróg gminnych na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w miejscowościach Siemuszowa i Tyrawa Wołoska”. Firma która będzie wykonywała ww. zadanie to Firma Usługowo-Handlowa Budowlano-Transportowa Henryk Biłas Zawadka 50, 38-711 Ropienka na łączną kwotę: 78.154,82zł z tego: 56.310,02zł dla drogi w Siemuszowej i 21.844,80zł dla drogi w Tyrawie Wołoskiej.

8.      Został wyłoniony wykonawca dla zadania pn.: „Remont drogi gminnej na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w miejscowości Hołuczków”. Firma która będzie wykonywała ww. zadanie to Firma Usługowo-Handlowa Budowlano-Transportowa Henryk Biłas Zawadka 50, 38-711 Ropienka na łączną kwotę: 19.963,00zł.

            Odbywa zadania są dofinansowane w 80% z Funduszu Dróg Samorządowych.

9.      Wykonawca, któremu zlecono uprzątnięcie terenu i wyrobienie drewna zalegającego na  terenie dz. 118 położonej w miejscowości Rozpucie, zakończył prace w lesie.

10. Rozstrzygnięto przetarg na sprzedaż drewna wielkowymiarowego:

gat. sosna 15,01 m3 – firma DREWREN za kwotę 200,00zł netto/m3

gat. jodła 19,96 m3 – firma DREWREN za kwotę 230,00zł netto/m3

11. Ogłoszono przetargi na sprzedaż drewna średniowymiarowego o łącznej ilości 28,75mp oraz wielkowymiarowego o łącznej ilości 3,63m3 ( jodła, sosna).

12. Podpisano umowę na ścinkę i zrywkę drewna w miejscowości Hołuczków dz. 47 i 369. Wykonawca prowadzi już prace w lesie.

 

13. Przygotowano umowy dotacji na doposażenie jednostek OSP w Hołuczkowie
i Rozpuciu celem zwiększenia potencjału technicznego , na podstawie których Gmina Tyrawa Wołoska przekazała odpowiednio 2000,00 zł dla jednostki OSP
w Hołuczkowie (całkowity koszt zadania – 21999,78 zł, dotacja WFOŚiGW
w Rzeszowie - 19798,00 zł) -  oraz 2940,00 zł (940,00 zł-mienie wiejskie wsi Rozpucie) dla jednostki OSP w Rozpuciu (całkowity koszt zadania – 17940,00 zł, dotacja WFOŚiGW w Rzeszowie - 15000,00 zł).

14. Zakupiono grzejniki elektryczne do pomieszczeń Świetlicy Wiejskiej
w Siemuszowej – koszt zakupu wyniósł 3404,97 zł.

15. W dniu 01.10.2019 r. przeprowadzono teoretyczne szkolenie obronne nt. uregulowań prawnych w zakresie organizacji i funkcjonowania systemu wsparcia sojuszniczych sił zbrojnych przez państwo-gospodarza (funkcjonowanie punktów kontaktowych HNS).

16. W dniu 11.10.2019 r., w obecności inspektora nadzoru Pana Wacława Korczaka, przeprowadzono komisyjny odbiór prac remontowych wykonanych w garażu jednostki OSP w Rakowej.

17. Udzielono pomocy jednostce OSP w Rakowej w sporządzeniu rozliczenia dotacji z MSWiA i Gminy Tyrawa Wołoska, otrzymanych na remont garażu.

 

IV. Kontakty z innymi organami i instytucjami oraz reprezentacja gminy.

 

1.                  25 września uczestniczyłam w Sesji Rady Powiatu Sanockiego.

2.                  26 września spotkałam się z Panem Robertem Hnatem właścicielem Firmy Travel PL

3.                  30 września zaktualizowaliśmy istniejące oraz zawarliśmy nowe Porozumienia
o współpracy w Gminnym Zespole Interdyscyplinarnym w Tyrawie Wołoskiej z:

- nadkom. Krzysztofem Łopuszańskim Komendantem Powiatowej Policji w Sanoku,

- Grzegorzem Kozakiem Dyrektorem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Sanoku,

- Lucyną Wota Dyrektorem Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Tyrawie Wołoskiej,

- Ewą Sieradzką Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej.

Wcześniej porozumienie zawarto również z lek. med. Jackiem Stachem Lekarzem Rodzinnym w Tyrawie Wołoskiej NZOZ. W skład Zespołu zadeklarowała również swój udział kurator sądowy.

4.                  1 października spotkałam się z Panem Premierem Mateuszem Morawieckim w Muzeum Ziemi Przemyskiej.

5.                  4 października zorganizowałam spotkanie sołtysów z Wykonawcą celem ustalenia tras czyszczenia rowów przy drogach gminnych.

6.                  11 października uczestniczyłam w Święcie Terenowych Organów Administracji Wojskowej w Sanoku

7.                  29 października podpisałam umowę na zadanie: „Modernizacja budynku Świetlicy Wiejskiej w Hołuczkowie”.

8.                  23 października odbył się odbiór kładki przy drodze krajowej 28. Należy uzupełnić dokumentację, poczynione też zostały pewne uwagi.

9.                  9 października odbyły się Dni Ratownictwa Medycznego – zostały skierowane podziękowania za to, że partycypowaliśmy w kosztach. W ramach tego zostało umieszczone, póki co jeszcze nie logo, ponieważ jest na etapie wykonywania – będą to dwie kolumny z bocianim gniazdem.

10.             2 października odbyło się wręczenie promesy przez Wicewojewodę Panią Lucynę Podhalicz z Funduszu dróg samorządowych na kwotę 78.640 zł na zamku w Sali Gobelinowej w Sanoku.

11.             5-6 sierpnia odbywała się wystawa w Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Boguchwale, gdzie uczestniczyły dwa Koła Gospodyń – w sobotę I miejsce w konkursie florystycznym zajęło Koło Gospodyń z  Siemuszowej, za wykonanie bukietu, w niedzielę – udział brało Koło Gospodyń z Hołuczkowa, które zajęło III miejsce za dżem dyniowy.

 

Ad. 5. Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach
i zapytaniach radnych.

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński poinformował, że nie wpłynęły interpelacje i zapytania.

Ad. 6. Sprawozdanie z działalności Komisji Rady w okresie między sesjami.

Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina  poinformował, że Komisja w okresie między sesjami Komisja  odbyła jedno posiedzenie – dotyczyło ono zmian w budżecie oraz stawek podatkowych – opinia Komisji będzie przedstawiana przy konkretnej uchwale.

 Przewodniczący Komisji Oświatowo-Społecznej Pan Bartosz Nitka poinformował,
że w okresie między sesjami Komisja nie odbyła żadnego posiedzenia.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Pan Grzegorz Martowicz poinformował, że w okresie między sesjami Komisja nie miała żadnego posiedzenia.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Bożena Drzyzga poinformowała,
że w okresie między sesjami Komisja nie odbyła posiedzenia.

Przewodniczący Komisji Statutowej Pan Dawid Jach poinformował, że w okresie między sesjami Komisja nie miała żadnego posiedzenia.

 

Ad. 7.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia wieloletniego  programu osłonowego w zakresie dożywiania Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019- 2023.

 

 Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przedstawienie projektu uchwały Kierownik GOPS.

 

Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado proszę
o przyjęcie uchwały w sprawie ustanowienia wieloletniego  programu osłonowego
w zakresie dożywiania „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019- 2023 - przyjęta w dniu 15 października 2018 roku Uchwała Nr 140 Rady Ministrów w sprawie ustalenia wieloletniego rządowego programu „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019- 2023, ma na celu ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży. Rada Gminy Tyrawa Wołoska poprzez wprowadzenie niniejszej Uchwały przedłuża program osłonowy
w gminie do roku 2023, zgodnie z powołanym wcześniej programem Rady Ministrów.

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.

 

Głosowanie:

„Za” przyjęciem uchwały w sprawie ustanowienia wieloletniego  programu osłonowego w zakresie dożywiania Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019- 2023.

głosowało 13 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w schronisku dla osób bezdomnych lub
w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.

 

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przedstawienie projektu uchwały Kierownik GOPS.

 

Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado proszę
o przyjęcie tej uchwały, ponieważ z dniem 4 października 2019 r. zmieniła się ustawa
o pomocy społecznej, która wymusza zmianę nad odpłatnością dla osób bezdomnych, które korzystają ze schronisk lub ze schronisk z usługami opiekuńczymi. Myśmy taka uchwałę wcześniej podejmowali, jednak w związku z tą zmianą, która narzuca odpłatność dla osób, które nie posiadają żadnego dochodu. Różnica jest taka, że w przypadku osób, które nie przekraczały progu dochodowego ustalonego w ustawie o pomocy społecznej na tamten czas osoby bezdomne nie ponosiły odpłatności. W tej chwili ustawa wskazuje, żeby taka osoba taką odpłatność ponosiła. I ta odpłatność nie może być wyższa, niż 30% dochodu osoby samotnie gospodarującej lub dochodu na osobę w rodzinie osoby skierowanej do schroniska dla osób bezdomnych, a w przypadku schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi nie może być wyższa, niż 50% tego dochodu. Mając powyższe na uwadze, Uchwała Rady Gminy powinna określać zasady ponoszenia odpłatności w schroniskach dla osób bezdomnych i w schroniskach dla osób bezdomnych                  z usługami opiekuńczymi zgodnie z wprowadzoną zmianą w ustawie, o której mowa
w ustawie o pomocy społecznej.

 

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.

Głosowanie nad uchwałą:

„Za” przyjęciem uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w schronisku dla osób bezdomnych lub w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi głosowało 13 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r.

 

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przedstawienie opinii Przewodniczącego Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego.

Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina – Komisja Finansów i Rozwoju Gospodarczego większością głosów przychyliła się do zwiększenia przychodu budżetu gminy w kwocie 150.000,00 zł wolnych środków,
o których mowa w art.217 ust.2 pkt 6 ustawy § 950.

Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło zgłosiła wniosek: o dokonanie zmian w uchwale – zwiększenie wydatków majątkowych w dziale 900, rozdz. 90001 na realizację zadania pn.: Rozbudowa sieci kanalizacyjnej wraz z budową oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Tyrawa Wołoska”, a co za tym idzie, zwiększenie przychodów budżetu gminy do kwoty 191.000,00 zł. Został Państwu przedstawiony poprawiony wniosek – ma to na celu zabezpieczenie środków na realizacje zadania. Przetarg się odbył – środki są niezbędne do zabezpieczenia kwoty uzyskanej w przetargu.

Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – mieliśmy przetarg – były tam dwie rożne kwoty. Na chwilę obecną nie możemy sobie pozwolić na nierozstrzygnięcie tego przetargu z uwagi na to, że stoi nad nami widmo zamknięcia oczyszczalni.  Oczyszczalnia będzie musiała być zrealizowana. Dlatego proszę Państwa o przychylenie się do wniosku.

Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina – mam wniosek intencyjny Pani Skarbnik – dotyczy on konieczności wprowadzenia 41.000,00 zł do działu 900 z wolnych środków, na modernizację oczyszczalni ścieków
w Tyrawie Wołoskiej. Opinia Komisji w tej sprawie jest pozytywna. Komisja uzasadnia swoją decyzje tym, iż konieczna jest modernizacja oczyszczalni w miejscowości Tyrawa wołoska, za którą ponosi wysokie kary pieniężne, gdyż nie spełnia ona norm.

Głosowanie nad wnioskiem:

„Za” przyjęciem wniosku o zwiększenie przychodów o kwotę 41.000,00 zł z tytułu wolnych środków celem zwiększenia wydatków na zadania inwestycyjne w dziale 90001 głosowało 11 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 2. Głosowało 13 radnych. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński poprosił
o przedstawienie projektu uchwały Skarbnika Gminy.

 

Głosowanie:

„Za” przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r.
głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 1. Głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska

 

Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło zgłosiła wniosek o dokonanie zmian w wieloletniej prognozie finansowej w związku z dokonaniem zmian w uchwale budżetowej. Ma to wpływ na poszczególne pozycje w wieloletniej prognozie finansowej. W związku ze zmianami w budżecie gminy oraz wprowadzeniem do budżetu wolnych środków
w wysokości 787.073,67 zł dokonuje się następujących zmian w wieloletniej prognozie finansowej: 1) zwiększa się dochody bieżące roku 2019 o kwotę 679.399,67 zł do kwoty 10.835.345,86 zł; 2) zwiększa się dochody majątkowe roku 2019 o kwotę 419.616,49 zł do kwoty 901.616,49 zł; 3) zwiększa się wydatki bieżące roku 2019 o kwotę 743.654,16 zł do kwoty 11.110.324,02 zł; 4) zwiększa się wydatki majątkowe roku 2019 o kwotę 546.362,00 zł do kwoty 1.308.712,00 zł.

Te zmiany będą w wieloletniej prognozie finansowej w związku z dokonaniem zmiany w poprzedniej uchwale.

 

Głosowanie nad wnioskiem:

„Za” przyjęciem wniosku o dokonanie zmian w wieloletniej prognozie finansowej

w związku z wcześniejszymi zmianami w uchwale budżetowej głosowało 13 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 13 radnych. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

 

 

 

Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło przedstawiła projekt uchwały.

 

Głosowanie:

„Za” przyjęciem uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska głosowało 13 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

 

Przerwa 1501 – 1517.

 

Ad.11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości.

 

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o odczytanie opinii Komisji Finansów
i Rozwoju Gospodarczego.

 

Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina – Komisja Finansów większością głosów przychyliła się do proponowanej 5% podwyżki podatku od nieruchomości.

 

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.

 

Radny Pan Bartosz Nitka – Mam pytanie do Komisji, Pani Skarbnik – opinia była większością głosów - jaki jest cel zwiększania wysokości podatku?

 

Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Co roku Radni rozpatrują uchwałę dotyczącą podniesienia wysokości podatków. Podatki w naszej gminie są dość niskie, w porównaniu z podatkami w pozostałych gminach ( Pani Skarbnik dla porównania przedstawiła wysokość stawek podatków w Gminie Olszanica, która również jest gminą wiejską).

Podwyższenie stawek podatku będzie miało wpływ na zwiększenie dochodu. Podwyższenie podatku o 5% spowoduje zwiększenie dochodów w gminie o 11.000 zł.  

 

Radny Pan Bartosz Nitka – Czy to 11.000 zł robi aż taka różnicę w budżecie gminy, abyśmy podnosili podatki mieszkańcom?

 

Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Każda kwota robi różnicę. Patrząc na przyznaną w tym roku subwencję w szkolnictwie – w tym roku mamy w wysokości 2.493.600 zł,
a na następny kwota subwencji oświatowej wynosi 2.415.526 zł. A jeżeli chodzi

o wydatki z oświaty to są znacznie wyższe. Każda złotówka w budżecie gminy jest dla nas ważna.

 

Radna Pani Joanna Szylak – Czy mam rozumieć, że to zwiększenie podatków pójdzie na oświatę?

 

Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Niekoniecznie. Budżet gminy wiadomo jak funkcjonuje – wszystkie dochody przeznaczone są na wydatki i dochody
z podatków nie są tylko przeznaczone na oświatę. Został złożony np. wniosek na budowę oświetlenia w Tyrawie Wołoskiej. W związku z wnioskiem z Funduszu sołeckiego, przeznaczona została kwota na budowę tego oświetlenia ale pozostała kwota nie jest zabezpieczona.  Nikt nie wskazał skąd te pieniądze w budżecie gminy mamy znaleźć
w przyszłym roku na realizację tego zadania. Każde zadanie, które zostanie zaplanowane musi mieć jakieś dochody po drugiej stronie.

 

Radny Pan Bartosz Nitka – 11.000 zł i tak nie ratuje żadnej ze stron, która ma jakąkolwiek inwestycję.

 

Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Podwyżka jest 5% - jeżeli chodzi o gospodarstwa domowe czy budynki mieszkalne to 913,00 zł w przypadku 5% podwyżki i tak nie będzie dla mieszkańców ogromnym obciążeniem – patrząc na pobory, które wzrastają z 2.250 zł na 2.600 zł. w naszej gminie też będziemy mieć znacznie wyższe wydatki z tego tytułu. Ponieważ nie dość, że wzrasta kwota minimalnego wynagrodzenia to do dodatkowo nie wchodzi do tego stażowe.

 

Na prośbę Radnego Pana Bartosza Nitki Pani Skarbnik przedstawiła wysokość stawek podatku w Gminie Bircza.

 

Radna Pani Bożena Drzyzga – Jak wygląda podatek (opłata) w przypadku budynków komunalnych (dot. czynszu)?

Skarbnik Gminy – czynsze ustala rada gminy.      

 

Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Chciałbym dodać, że należy się zastanowić nad tym, czy nie utrzymać takiego podatku ponieważ lepiej systematycznie podnosić

o niewielką kwotę, niż za jakiś czas o dużą kwotę.

 

Radny Pan Bartosz Nitka – Zgłosił wniosek o podniesienie podatku od nieruchomości
o 2%.

 

Wiceprzewodniczący Rady Pan Stanisław Chabko – Szanowni Państwo podatek ma to do siebie, że my go możemy przyjąć w takiej formie jak jest zaproponowany, możemy go obniżyć, możemy go też pozostawić takim jakim był. Tylko musimy sobie zdawać sprawę z tego, że ten podatek to jest nasz budżet. My z tych pieniędzy realizujemy pewne zadania, które my też określamy – i na to musimy pieniądze mieć. Pan Radny Nitka proponował zamontowanie lustra na drodze na „Moczarach” – to trzeba pieniądze na to.

 

Radny Pan Bartosz Nitka – Czy Pan będzie oszczędzał na bezpieczeństwie ludzi?

 

Wiceprzewodniczący Rady Pan Stanisław Chabko – Żeby zadbać o jakiekolwiek bezpieczeństwo – czy na drodze czy przeciwpożarowe – musimy mieć pieniądze. I to są nasze pieniądze, które my tutaj proponujemy. Jeżeli jest inna propozycja, proszę poddać pod głosowanie.

Radny Pan Bartosz Nitka – Ja mam w takim układzie taką propozycję, jeżeli tak wszyscy bronią tej podwyżki podatków – nawet niektórzy sołtysi – wydaje mi się, że powinniśmy zacząć od oszczędności w Urzędzie Gminy. Zostanie więcej pieniędzy na inwestycje, na bezpieczeństwo. Musimy się też nad tym zastanowić. Bo jak szukamy od podwyżek podatków, bo 11.000 zł robi nam różnicę.

 

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz – o 11.000 zł podnosimy tutaj podatki z tym, że obciążenie dla mieszkańców będzie wynosiło 913 zł. Resztę będą stanowić podatki od pozostałych działalności. Jeżeli ktoś zarabia w naszej gminie to jemu podnosimy tutaj podatki. Wiem, że może to 5% brzmi dużo ale myślę, że jest to kwestia do dyskusji. A tutaj, jeżeli to jest 913 zł
w stosunku do 11.000 zł, które tutaj zyskuje Urząd Gminy.

 

Radny Pan Bartosz Nitka – Jak Pan dobrze zauważył to jest 5% podwyżki dla wszystkich a bierzmy jeszcze pod uwagę to, że mieszkamy w gminie, gdzie firm, ogólnie pojętych wszystkich, nie jest za wiele. Też musimy wziąć na to poprawkę. Podnosząc podatki, podnosimy i im te podatki. Biorąc pod uwagę to, co powiedziała Pani Skarbnik, najniższa krajowa zwiększy się w przyszłym roku do 2.600 zł odczujemy to w pewnym miejscu na marży w sklepach. Inflacja z tego, co zapytałem Przewodniczącego jest na poziomie 2,6%. Z mojego punktu widzenia maksymalne podniesienie powinno wynosić tyle, ile wynosi inflacja.

Radny Pan Bartosz Nitka ponowił wniosek o podniesienie podatku o 2%.

 

Radny Pan Radosław Babina – Chciałem zwrócić uwagę na inflację. Inflacja 2,6%, podczas obrad Komisji ja proponowałem 3%, Komisja przystała na 5%.

 

Głosowanie nad wnioskiem:

 

„Za” przyjęciem wniosku o podniesienie podatku od nieruchomości
o 2%
głosowało 9 radnych, „przeciw - 4”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 13 radnych. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

 

W związku z koniecznością przeliczenia wysokości stawek Przewodniczący Rady ogłosił przerwę 1536- 1550.

 

Głosowanie:

„Za” przyjęciem uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości głosowało 10 radnych, „przeciw - 2”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych (Radny Pan Radosław Babina opuścił obrady o g. 1536). Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

 

 

Ad. 12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.

 

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o odczytanie opinii Komisji Finansów
i Rozwoju Gospodarczego.

 

Wiceprzewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Stanisław Chabko – Komisja Finansów i Rozwoju Gospodarczego jednogłośnie nie zgadza się na podniesienie stawek aż o 5%, natomiast proponuje 3%.

Komisja Finansów i Rozwoju Gospodarczego swoją decyzję uzasadnia tym,
że obowiązujące stawki zbliżone są do maksymalnego progu podatkowego. Drastyczne podniesienie stawek może spowodować przeniesienie się firm transportowych w inne korzystniejsze gminy. Tym samym stajemy się niekorzystnym wizerunkiem dla innych  firm transportowych działających poza naszą gminą.

 

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński zapytał czy są inne propozycje. Innych propozycji nie było. Wniosek Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego został poddany pod głosowanie.

 

Głosowanie nad wnioskiem:

 

„Za” przyjęciem wniosku o podniesienie podatku od środków transportowych
o 3%
głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

 

Głosowanie:

„Za” przyjęciem uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

 

 

Ad. 13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru ławników na kadencję
w latach 2020-2023.

 

Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Wybór ławników reguluje ustawa Prawo o ustroju sądów powszechnych. Według tej ustawy do sądów okręgowych i rejonowych ławników wybierają rady gmin, których obszar jest objęty właściwością tych sądów w głosowaniu tajnym. Zgodnie z art. 161 § 1 liczbę wybieranych ławników, również tych do orzekania z zakresu prawa pracy, ustala kolegium okręgowe sądu po zasięgnięciu opinii Prezesów Sądów Okręgowych. Prezes Sądu Okręgowego podaje liczbę ławników do wiadomości poszczególnym radom najpóźniej 30 dni przed upływem zgłaszania terminu, tj. przed 30 czerwca ( w tym przypadku 2019 r.). W dniu 23 maja 2019 r. wpłynęła informacja Prezesa Sądu Okręgowego w Krośnie o liczbie ławników – tj. jednego ławnika do Sądu Rejonowego w Sanoku Wydział Pracy. Została zgłoszona jedna kandydatura – Pani Bernardety Duszczyńskiej, przez co najmniej 50 obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wybory, czyli Gminy Tyrawa Wołoska. Do zgłoszenia kandydatki na karcie dołączone zostały wszystkie niezbędne dokumenty określone w ustawie. Zgłoszona kandydatka spełnia wymagania zawarte w ustawie w art. 159. Przypominam, że w dniu 27 czerwca Rada Gminy powołała zespołu do wyboru ławników powołała Zespół do wyboru ławników.  Rada Gminy zasięgnęła również opinii Komendanta Wojewódzkiego Policji w Rzeszowie. Na temat informacji dotyczącej przedstawionej kandydatury. Opinia była pozytywna.  Wobec powyższego zwracam się do Wysokiej Rady o dokonanie wyboru ławnika na kadencje 2020-2023.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poinformował, że obecnie odbędzie się wybór członków Komisji Skrutacyjnej.

Przewodniczący Rady zgłosił wniosek, aby Komisja Skrutacyjna liczyła 3 osoby.

 

Głosowanie nad wnioskiem:

 

„Za” przyjęciem wniosku, aby Komisja Skrutacyjna liczyła 3 osoby głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poprosił o zgłaszanie się kandydatów do Komisji Skrutacyjnej.

Radna Pani Joanna Szylak zgłosiła Radnego Pana Bartosza Nitkę – wyraził zgodę.

Radny Pan Bartosz Nitka zgłosił Radnego Pana Dawida Jacha – wyraził zgodę.

Radny Pan Bartosz Nitka zgłosił Radnego Pana Józefa Suwaja – wyraził zgodę

 

Skład Komisji Skrutacyjnej:

Radny Pan Bartosz Nitka – Przewodniczący

Radny Pan Dawid Jach – członek Komisji

Radny Pan Józef Suwaj – członek Komisji

 

Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Pan Bartosz Nitka po kolei rozdał karty do głosowania wszystkim obecnym radnym (12).

Po zakończonym głosowaniu Komisja Skrutacyjna przeliczyła oddane głosy. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Pan Bartosz Nitka przedstawił Protokół
z ustalenia wyników głosowania w wyborach ławników do Sądu Rejonowego w Sanoku Wydział Pracy na kadencję od 2020 r. do 2023 r.
sporządzony na sesji Rady Gminy Tyrawa Wołoska w dniu 30 października 2019 r.

Komisja Skrutacyjna w składzie:  

Radny Pan Bartosz Nitka – Przewodniczący Komisji

Radny Pan Dawid Jach – członek Komisji

Radny Pan Józef Suwaj – członek Komisji

Po wyjęciu kart z urny i ich przeliczeniu Komisja stwierdza, co następuje:

liczba radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania – 12,

liczba radnych, którym wydano karty do głosowania – 12,

liczba kart wyjętych z urny – 12,

liczba kart nieważnych – 0,

liczba głosów oddanych na kandydata:

- Duszczyńska Bernardeta – „za” wyborem – 12, „przeciw” – 0, „bez dokonania wyboru” – 0.

Komisja Skrutacyjna stwierdza, że ławnikiem do Sądu Rejonowego w Sanoku Wydział Pracy została wybrana Duszczyńska Bernardeta.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

Protokół Komisji Skrutacyjnej z tajnego głosowania stanowi załącznik do uchwały
w sprawie wyboru ławników na kadencję w latach 2020-2023.

Uchwała wraz z protokołem stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 14. Rozpatrzenie projektu uchwały uchylającej Uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska.

 

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poprosił o wyjaśnienia Sekretarza Gminy.

Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado w dniu 25 września 2019 r. Rada Gminy Tyrawa Wołoska podjęła Uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska. Swoje zdanie wyraził nadzór Wojewody
i stwierdziła Pani prawnik, że najnowsze wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego mówią o tym, że w regulaminie nie powinny być powielane zapisy, które znajdują się 

w aktach wyższego rzędu, tj. m. in. w ustawach i rozporządzeniach. Spotkałem się

z takimi zapisami w regulaminach, które zostały opublikowane w sierpniu czy wrześniu ale w tej sytuacji jest takie stanowisko i musimy się do tego dostosować. Aby podjąć szybko Regulamin wynagradzania nauczycieli (…) i Regulamin nagród (…) należy uchylić tę uchwałę, która nie została jeszcze opublikowana. Wobec powyższego proszę o przyjęcie tej uchwały uchylającej.

 

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący odczytał treść uchwały.

 

Głosowanie:

„Za” przyjęciem uchwały uchylającej Uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska  głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu       wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poprosił o wyjaśnienia Sekretarza Gminy.

 

Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado jeszcze raz stanowisko nadzoru Wojewody stwierdza, że regulaminy powinny być wykonane oddzielnie, stąd Regulamin wynagradzania nauczycieli i Regulamin nagród. One się
w rzeczywistości niczym nie różnią. Niektóre punkty były bardziej rozbudowane, było dużo więcej kryteriów. Natomiast stanowisko NSA jest takie, żeby ograniczyć do wielkości szkoły, liczby uczniów, oddziałów i warunków organizacyjnych. W wielu punktach jest podobnie. Różni się ten Regulamin tym, że nie ma np. zapisu, iż „dodatek motywacyjny czy funkcyjny przyznaje Wójt”, ponieważ jest to w ustawie – czy też, że „dodatek motywacyjny dla nauczyciela przyznaje Dyrektor szkoły”. Pozostałe zapisy są podobne i sens jest ten sam. Poprzedni Regulamin był taka książką, w nowym trzeba więcej szukać w ustawach. Podobnie było w przypadku Statutu. Bardzo proszę
o przyjęcie tej uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Po konsultacji z prawnikiem Panem Jackiem Szparą Przewodniczący zgłosił wniosek o nieodczytywanie treści uchwały z uwagi na to, że jest on bardzo podobny do poprzedniego.

 

Głosowanie nad wnioskiem:

 

„Za” przyjęciem wniosku o nieodczytywanie treści uchwały głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.

 

Głosowanie:

„Za” przyjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu       wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 27 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego tryb i kryteria przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska      

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poprosił o wyjaśnienia Sekretarza Gminy.

 

Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado ten Regulamin był również omawiany na sesji 25 września i on jest tylko rozdzielony. Te zapisy są takie same albo bardzo podobne. Niczym się nie różni tylko tym, że nie jest to Regulamin wynagradzania i nagród tylko jest oddzielny Regulamin przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkole. Proszę
o przyjęcie go w takiej formie jak został przedstawiony w projekcie.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było.

 

Głosowanie:

„Za” przyjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego tryb i kryteria przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkole, dla której organem prowadzącym jest Gmina Tyrawa Wołoska głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 28 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 29 do niniejszego protokołu.

 

Radna Pani Joanna Szylak opuściła obrady o godzinie 1640.

 

Ad. 17. Przedstawienie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za rok 2018/19.

 

Informacje o stanie realizacji zadań oświatowych za rok 2019/19 przedstawił Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz.

 Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok 2018/19 stanowi załącznik
nr 30
do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było.

 

Ad. 18. Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.

 

Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński zapytał czy są zgłaszane wnioski i zapytania. Wniosków i zapytań zgłoszono.

 

Ad. 19. Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.

 

Ad. 20. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.

 

Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – na poprzedniej sesji poruszaliśmy kilka tematów;

1)     terminów oświetlenia– zgłoszenia do sprawdzenia – szczerze mówiąc nie miałem czasu tego sprawdzać ale na najbliższej sesji, która się odbędzie, Państwo otrzymacie taką informację;

Wójt Gminy Pani Teresa Brzeżawska- Juszczak dodała, że w kwestii oświetlenia zostało zgłoszone przez Sołtysa w miejscowości Rozpucie ( ze względu na remont drogi oraz bezpieczeństwo osób, które idą do autobusu) oraz w miejscowości Siemuszowa,
w godzinach rannych 500- 600. Stosowne pismo zostało złożone.

2)     Kwestia dokumentacji projektowej w Rakowej – my chcemy dokończyć te inwestycje tegoroczne i dopiero wtedy będziemy planować i zastanawiać się jaka tam jest kwota, jeżeli mielibyśmy decydować, ale to też odbędzie się spotkanie
z Panią Sołtys oraz Radnymi tej miejscowości, aby to przedyskutować.

3)     Sprawa ustawienia odpowiedniego oznakowania na zakręcie do Rakowej – wspominałem na poprzedniej jeszcze sesji, że uczestniczę w Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, i tam już ten fakt zgłaszałem. Pisemnie również to wkrótce zostanie zgłoszone.

4)     Kwestia przewożenia posiłku dla dzieci do GOK – ten temat został już załatwiony.

5)     Sprawa dotycząca wilków, dokumentowania każdego zdarzenia – jest monitorowane.

Na zebraniu wiejskim w miejscowości Tyrawa Wołoska, wśród mieszkańców również, pojawia się pytanie dlaczego z pomnika została zdemontowana tablica. Ja pozwolę sobie przeczytać Państwu Postanowienie oraz Decyzję dotyczącą tej kwestii. Postanowienie Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej  Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, dr Jarosław Szarek – Postanawiam zaopiniować, iż pomnik upamiętniający dwóch funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej członków Samoobrony Wiejskiej poległych w walkach z UPA w maju 1945 r. posadowiony w miejscowości Tyrawa Wołoska na dz. nr ewid. 313/1 nie spełnia warunków, o których mowa w art. 5a ust. 1 ustawy o zakazie propagowania komunizmu. Uzasadnienie – Na omawianym pomniku uwidoczniony napis
„W hołdzie funkcjonariuszom Milicji Obywatelskiej i Samoobrony Wiejskiej poległym w walce z UPA w obronie ludności cywilnej i integralności terytorialnej państwa polskiego / członek Samoobrony Sopel Józef 28 V 1945 r. w Tyrawie Wołoskiej Funkcjonariusz KP MO Sopel Wiesław 28 V 1945 r. w Tyrawie Wołoskiej Funkcjonariusz KP MO Wołoszyn Jan 26 V 1945 r. w Rakowej”.

Nie ulega wątpliwości, że obecne wyeksponowanie milicjantów narusza ustawę
o zakazie propagowania komunizmu. Milicja Obywatelska, zgodnie z Manifestem z dnia 22 lipca 1944 r. prosowieckiego i nielegalnego w świetle prawa międzynarodowego oraz krajowego Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego (PKWN przy wsparciu Sowietów przejmował władzę na terenach „wyzwalanych” przez Armię Czerwoną, wbrew prerogatywom przysługującym w tej sprawie rządowi polskiemu na uchodźstwie) MO miała odpowiadać za utrzymanie porządku i bezpieczeństwa. Powyższa ogólna deklaracja znalazła doprecyzowanie w dekrecie PKWN z 27 lipca 1944 r. o ustanowieniu Milicji Obywatelskie. Chociaż w pierwszym artykule zapisano, że jednostki MO miały  podlegać radom narodowym (nazwa jednostek samorządu terytorialnego w okresie Polski ludowej), to już drugi artykuł mówi, iż władzą nadzorczą i zwierzchnią w stosunku do MO jest władza bezpieczeństwa publicznego I instancji, czyli Resort Bezpieczeństwa Publicznego. Dopiero następny dekret PKWN z 7 października 1944 r. określił jasno,
że MO podlega kierownikowi Resortu Bezpieczeństwa Publicznego (od stycznia 1945 r. Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego) natomiast rady narodowe miały pełnić jedynie społeczną kontrolę na d działalnością Milicji Obywatelskiej za pośrednictwem swoich prezydiów względnie przez wyłonione komisje. Jak zauważył Piotr Majer Milicja obywatelska była traktowana przez władze komunistyczne jako istotna część aparatu represji (P. Majer, Milicja Obywatelska 1944-1957. Geneza, organizacja, działalność, miejsce w aparacie władzy, Olsztyn 2004, s. 87).

Choć w początkowym okresie tworzenia Milicji Obywatelskiej udało się przeniknąć w jej szeregi wielu żołnierzom Armii Krajowej, batalionów Chłopskich, szybko polska Partia Robotnicza przystąpiła do tworzenia służby całkowicie sobie podporządkowanej ideologicznie i wykorzystywanej do przejęcia i utrzymania władzy, co wiązało się
z „oczyszczaniem” jej szeregów w osób niepożądanych. Doskonałą egzemplifikacją powyższego jest chociażby
Rezolucja Biura politycznego KC PPR w sprawie pracy Milicji Obywatelskiej i jej braków przyjęta na posiedzeniu BP w dniu 24 listopada 1944 r. Zapisano w niej m.in., że jednym z powodów słabości MO jest „zaśmiecenie jej szeregów przez elementy wrogie, reakcyjne, rekrutujące się przede wszystkim z szeregów AK”, by dalej jasno wskazać, że „przeprowadzonej w szeregach MO czystce musi towarzyszyć poważna polityczno-propagandowa praca, mobilizująca szeregi MO do walki z AK i NSZ”. (Protokoły posiedzeń Biura Politycznego KC PPR 1944-1945, oprac. A. Kochański, Warszawa 1992, s. 66-67). Komendant Główny MO Franciszek Józwiak podsumowując obrady przedstawił swoje stanowisko wobec AK: „Na tym województwie (odnosił się do woj. Rzeszowskiego) należy wziąć mocno w ręce organizację MO
i wyplenić śmiecie akowskie i inne szumowiny, a praca pójdzie żywo naprzód”. Oficjalnie od czerwca 1945 r. na mocy uchwały KC PPR zaczęto tworzyć na wszystkich szczeblach MO od posterunków i komend po komendy wojewódzkie komórki partyjne PPR. Miały one zapewnić ścisły związek z terenowymi instancjami partyjnym, co zapewniało kontrolę wszystkich szczebli MO przez partię i dobitnie świadczyło o tym, że milicja nie stanowiła służby porządkowej służącej obywatelom i zapewniającej im bezpieczeństwo, ale przede wszystkim była narzędziem w rękach jednej partii przeciwko wszystkim zdefiniowanym przez nią wrogom. Po ogólnym zarysowaniu charakteru MO i jej ścisłego związku

z nowym komunistycznym ustrojem, poniżej zostanie przedstawiona charakterystyka upamiętnionych osób:

- Jan Wołoszyn, s. Michała ur. 24.09.1925 r. Solilien-Francja, służył w MO od 20.01.1945 r. do 26.05.1945 r. W czasie patrolu do Rakowej wraz z innymi funkcjonariuszami z Posterunku MO w Tyrawie Wołoskiej zatrzymał cywila bez dokumentów, który miał udać się wraz z nimi na posterunek. W czasie powrotu milicjanci zostali ostrzelani przez grupe ukraińskich nacjonalistów, co spowodowało ucieczkę zatrzymanego, za którym wyruszył w pościg Jan Wołoszyn. W czasie pościgu został ostrzelany i raniony. Wykorzystali to członkowie ukraińskiej organizacji SKW, którzy go dobili i obdarli z butów i ubrania (USC Tyrawa Wołoska, Księga zgonów rzym. – kat. (…);

- Wiesław Sopel, s. Józefa, ur. 17.06.1928 r. w Albigowej, w MO od 15.09.1944 r., goniec milicyjny, zastrzelony został 28.05.1945 r. w czasie ataku ukraińskich nacjonalistów na posterunek MO w Tyrawie Wołoskiej (USC Tyrawa Wołoska, Księga zgonów rzym. – kat. (…), Osobowy wykaz ofiar konfliktu ukraińsko-polskiego 1939-1948 (…);

Józef Sopel, s. Piotra, ur. 15.02.1883 r. w Przemyślu, emerytowany policjant Policji Państwowej (rzekomo Policji „grantowej”), członek samoobrony, został schwytany przez UPA w czasie napadu na posterunek MO w Tyrawie Wołoskiej 28.05.1945 r. następnie rozstrzelany na miejscu (…).

 

Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Podsumowując, nie chodzi tutaj o to, żeby negatywnie oceniać te osoby, które zostały tam wymienione – tylko ewidentnie wskazuje to na to, że sam fakt, który Państwu przedstawię, iż: można na koniec przywołać ogólną charakterystykę sytuacji na tym terenie, która pochodzi z raportu sytuacyjnego KP MO Sanok z dnia 20 czerwca 1945 r. (IPN- Rz – 0057/23 t. 2, s. 125) „na terenie Posterunku MO Tyrawa Wołoska /który obecnie został zlikwidowany/ oraz na terenie Posterunku MO Załuż grasują bandy banderowców. Tamtejsza ludność polska masowo wyjeżdża w obawie przed mordami.” W świetle dotychczasowych wywodów przy analizie uzasadnienia dla dalszego istnienia omawianego pomnika w przestrzenie publicznej, należy brać pod uwagę złożoność dziejów dzisiejszego województwa podkarpackiego po 1944 r. Z jednej strony, jak w całym kraju, komuniści przy wsparciu Związku Sowieckiego i rodzimych instytucji siłowych (głównie „ludowe” WP, MO) przejmowali władzę, co wiązało się z działaniami wymierzonymi w Podziemie Niepodległościowe, legalną opozycję (Polskie Stronnictwo Ludowe) oraz wszystkich innych uznanych za „wrogów władzy ludowej”. Z drugiej strony na tym terenie aktywnie działała w latach 1944-1947 partyzantka ukraińska OUN-UPA, dążąca do oderwania tego terytorium od Polski, co wiązało się z działaniami wymierzonymi w dużym stopniu w polską ludność cywilną.
W tej sytuacji instytucje siłowe Polski Ludowej stanowiły jedyną realną obronę przed działaniami OUN-UPA.

Tym samym nie widzimy przeciwskazań w zakresie upamiętniania wspomnianych osób, ale z pominięciem eksponowania nazwy „Milicja Obywatelska”. IPN służy pomocą

w zakresie uzgodnienia nowego napisu na pomniku.

Zgodnie z art. 5a pomniki nie mogą upamiętniać osób, organizacji, wydarzeń lub dat symbolizujących komunizm lub inny ustrój totalitarny, ani w inny sposób takiego ustroju propagować, gdzie przez pomniki należy również rozumieć kopce, obeliski, kolumny, rzeźby, posągi, popiersia, kamienie pamiątkowe, płyty i tablice pamiątkowe, napisy
i znaki. Za propagujące komunizm uważa się także nazwy odwołujące się do osób, organizacji, wydarzeń lub dat symbolizujących represyjny, autorytarny i niesuwerenny system władzy istniejący w Polsce w latach 1944-1989.

Jak informuje „Słownik współczesnego Języka Polskiego”. Red. Prof. Dr hab. Bogusław Dunaj, Warszawa 1996, s. 1182, przez słowo „upamiętniać” znaczy „zachowywać dla pamięci potomnych, czynić pamiętnym; utrwalać w pamięci”. Nadto „symbolizować oznacza „być symbolem czegoś; przedstawiać coś za pomocą symboli” (Dunaj, op. cit., s.1079).  W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że omawiany pomnik poświęcony funkcjonariuszom Milicji Obywatelskiej i członkowi Samoobrony upamiętnia organizacje symbolizującą represyjny, autorytarny i niesuwerenny system władzy istniejący w Polsce w latach 1944-1989. Tym samym nie spełnia on warunków, o których mowa w art. 5a ust. 1 ustawy o zakazie propagowania komunizmu. Mając na względzie powyższe ustalenia należało postanowić jak na wstępie.

 

Oprócz tego jest Decyzja z 6 czerwca 2019 r. – został nałożony na Gminę Tyrawa Wołoska obowiązek usunięcia tablicy upamiętniającej dwóch funkcjonariuszy MO, członka Samoobrony Wiejskiej poległych w walce z UPA w maju 1945 r. Uzasadnienie jest tutaj podobne. Jak wspomniałem, my nie kwestionujemy żadnych wspomnianych tu osób, tylko same słowa, które były ujęte w tej nazwie. W związku ze zmianą ustawy – ta ustawa weszła już po przeniesieniu tego pomnika. Na chwilę obecną ustawa nie pozwala, żeby ta nazwa, tablica, była w takiej formie. Można będzie zastanawiać się nad inną formą sformułowania, ale te słowa, które były przytaczane w tym postanowieniu zobowiązały nas do tego, aby tą tablicę ściągnąć.

 

Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado –
Od Wojewody oraz Urzędu Skarbowego spływają powoli analizy oświadczeń majątkowych. Zwracana jest uwaga przede wszystkim na to, że należy doprecyzować sformułowania typu: „odrębna własność”, „wspólnota majątkowa” (np. dieta – należy napisać w oświadczeniu czy jest wspólne czy odrębna własność), dokładny wymiar nieruchomości – dokładna liczba miejsc po przecinku, dokładne dresy nieruchomości,  dokładne miejsca położenia. Czasami nie da się dokładnie określić ale tego Urzędy wymagają. Nie ma potrzeby, aby w tym momencie prostować ale przy składaniu następnych oświadczeń majątkowych należy na to zwrócić uwagę i doprecyzować te sprawy, które tu zostały poruszone.

 

Radny Pan Bartosz Nitka – Prośba do Pani Skarbnik, aby na następną sesję przygotowała jakie pieniądze wieś Rozpucie ma z pozyskania drewna – ile wieś ma pieniędzy, łącznie z tym, co już jest na składnicy (wiadome z informacji sołtysa z powodu problemów
z wykonawcą).

 

Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Z tego, co pamiętam na koniec czerwca zostało 153.000,00 zł, jeżeli chodzi o mienie wiejskie. Jeżeli chodzi o sprzedaż drewna – to ostatnio nie było uzyskiwanych dochodów.

 

Sołtys miejscowości Hołuczków  Pan Mirosław Kozłowski – W związku z remontem świetlicy w Hołuczkowie – czy wykonawca jest zobowiązany terminem – rozpoczęcia, zakończenia?

Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Wykonawca, wg umowy, jest zobowiązany terminem do 16 grudnia ale planujemy tutaj rozliczenie tak naprawdę do ostatnich dni, czyli do 30-31 grudnia – to już będziemy ustalać z Panią Skarbnik. Natomiast rozpoczęcie prac – początek listopada.

 

Radny Pan Jacek Pisz – Pytanie do Pani Wójt – wspomniała Pani, że spotkała się z Panem Hnatem w sprawie przewozów – czy są jakieś ustalenia.

Druga sprawa – nie świeci oświetlenie uliczne z rana.

 

Wójt Gminy Tyrawa Wołoska Pani Teresa Brzeżawska-Juszczak – W kwestii przewozów pewne godziny zostały wykluczone – np. w Tyrawie Wołoskiej („góra”) do miejscowości Wujskie dojeżdża autobus z Sanoka – dla tej osoby bezzasadnym jest, aby puszczać autobus przez Serpentyny, ponieważ jest to nieopłacalne. Ze względu na czynniki ekonomiczne nie może puszczać linii przez Serpentyny przez wzgląd na jeden przystanek w Tyrawie. Wynik ustaleń był odczytany na zebraniu w Tyrawie Wołoskiej. W tej chwili nie mam przy sobie tej rozpiski. Pewne godziny zostały - najwięcej tras biegnie przez Mrzygłód, ponieważ tam jest więcej miejscowości. W miarę jest tak dostosowane,
że rano, gdy osoby jadą do pracy czy do szkoły i później z powrotem.

W kwestii oświetlenia – tak było zapisane, że przez pewien okres nie będzie  oświetlenia – dopiero od pewnego momentu.

Sołtys Pan Grzegorz Jasiński dodał, że oświetlenie będzie od 1 grudnia, natomiast przez cały listopad nie będzie oświetlenia.

Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Proszę Państwa, będziemy tę kwestie na następnej sesji. Prawdopodobnie będzie zwołana sesja nadzwyczajna. Będziemy o tym Państwa wcześniej informować – będą dość ważne tematy do omówienia.

W kwestii oświetlenia – wszystkie harmonogramy były sporządzane niejako na podstawie lat poprzednich, jeżeli Państwo macie uwagi – cały czas to nakreślamy – można to korygować ale prosimy o występowanie z pismami w tej sprawie sołtysów. Musimy mieć podstawę do dokonywania takich zmian – proszę o zgłaszanie się do Urzędu w celu sporządzenia pisma, na którego podstawie dokonamy zmiany. 

 

Ad. 21. Zamknięcie obrad sesji.

Wobec braku innych pytań o godzinie 1715 Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński zamknął obrady XII sesji w kadencji 2018-2023 dziękując obecnym za udział.

 

 

 

Protokołowała:

Urszula Wisłocka
podinspektor UG


 
Podmiot publikujący
WytworzyłTeresa Brzeżwska-Juszczak - Wójt Gminy2019-10-30 00:00
Publikujący Michał Kocunik - Informatyk 2019-12-28 12:55
Gmina Tyrawa WołoskaTyrawa Wołoska 175, 38-535 Tyrawa Wołoska tel. (013) 465 69 31 email: urzad@tyrawa.pl
Wygenerowano: 06 grudnia 2025r. 15:28:37
[ X ]
Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.