Protokół Nr XIV/2019
z XIV sesji zwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska VIII kadencji,
która odbyła się w dniu 27 grudnia 2019 r.
w budynku Gminnego Ośrodka Kultury w Tyrawie Wołoskiej
XIV sesja zwykła Rady Gminy Tyrawa Wołoska rozpoczęła się o godzinie 1405.
Ad.1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński o godzinie 1405 otworzył obrady XIV sesji zwykłej Rady Gminy Tyrawa Wołoska. Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że jest odpowiednia ilość radnych do podejmowania prawomocnych uchwał, bowiem na 15 radnych w sesji bierze udział 14 radnych. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński powitał obecnych na sesji:
Wójta Gminy Tyrawa Wołoska – Panią Teresę Brzeżawską – Juszczak
Zastępcę Wójta Gminy – Pana Krystiana Domaradzkiego
Sekretarza Gminy – Pana Mariana Kurasza
Skarbnik Gminy – Panią Dorotę Czuryło
Kierownik GOPS – Panią Ewę Sieradzką
Pracowników gminy
Mieszkańców
Panie i Panów radnych obecnych na sesji:
1. Radosław Babina
2. Stanisław Chabko
3. Bartłomiej Czerepaniak
4. Bożena Drzyzga
5. Mariusz Duszczyński
6. Dawid Jach
7. Grzegorz Martowicz
8. Bartosz Nitka
9. Jacek Pisz
10. Józef Suwaj
11. Joanna Szylak
12. Andrzej Wołoszyn
13. Edward Wołoszyn
14. Jan Wołoszyn
Nieobecni radni:
1. Grzegorz Górniak
Oraz sołtysów miejscowości:
1. Tyrawa Wołoska – Pana Grzegorza Jasińskiego
2. Rakowa – Panią Bożenę Drzyzgę
3. Siemuszowa – Pana Stanisława Górniaka
4. Rozpucie – Pana Janusza Nitkę
5. Hołuczków – Pana Mirosława Kozłowskiego
Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad.2 Proponowany porządek obrad.
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji RG (nr XIII/2019).
4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.
5. Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
6. Sprawozdanie z działalności Komisji Rady.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Tyrawa Wołoska na rok 2020.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady komunalne w kompostowniku przydomowym na terenie Gminy Tyrawa Wołoska.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy,
a powstają odpady komunalne.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia średniej ceny paliwa
w Gminie Tyrawa Wołoska na rok szkolny 2019/2020 dla rodziców, którym przysługuje zwrot kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców do placówki oświatowej.
14. Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.
15. Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.
16. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.
17. Zakończenie sesji.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska zapytał czy są uwagi bądź wnioski do przedstawionego porządku obrad.
Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka zgłosiła wniosek – Proszę
o wprowadzenie do porządku obrad, wnioskiem pilności, projektu uchwały
w sprawie zmiany uchwały nr XIII/72/2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska z dnia
28 listopada 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej.
Głosowanie nad wnioskiem:
„Za” przyjęciem wniosku o wprowadzenie do porządku obrad wnioskiem pilności projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XIII/72/2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński przedstawił porządek obrad po zmianie:
z następującym porządkiem obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji RG (nr XIII/2019).
4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.
5. Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
6. Sprawozdanie z działalności Komisji Rady.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIII/72/2019 Rady Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Tyrawa Wołoska na rok 2020.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady komunalne w kompostowniku przydomowym na terenie Gminy Tyrawa Wołoska.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy,
a powstają odpady komunalne.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia średniej ceny paliwa
w Gminie Tyrawa Wołoska na rok szkolny 2019/2020 dla rodziców, którym przysługuje zwrot kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców do placówki oświatowej.
15. Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.
16. Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.
17. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.
18. Zakończenie sesji.
Głosowanie – przyjęcie porządku obrad:
„Za” przyjęciem porządku obrad po zmianie głosowało 14 radnych, „przeciw” – 0, „wstrzymało się „- 0. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Porządek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński zapytał czy są uwagi do protokołu z ostatniej sesji. Uwag nie było.
Przyjęcie protokołu nr XIII/2019:
„Za” przyjęciem protokołu z XIII sesji głosowało 14 radnych, „przeciw” – 0, „wstrzymało się”-0. Protokół został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Ad. 4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.
Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Tyrawa Wołoska
od dnia 28 listopada do dnia 27 grudnia 2019 r.
Wysoka Rado,
przedstawiam Państwu sprawozdanie z mojej działalności w okresie od ostatniej sesji Rady Gminy.
I. Sprawy bieżące
1. Wydane Zarządzenia
1. W sprawie powołania Komisji do odbioru końcowego zadania pn.: „Wykonanie remontu dróg gminnych na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w miejscowościach Siemuszowa i Tyrawa Wołoska” – nr 80/2019;
2. W sprawie powołania Komisji do odbioru końcowego zadania pn.: „Wykonanie remontu dróg gminnych na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w miejscowości Hołuczków” – Nr 81/2019;
3. W sprawie powołania Komisji do odbioru końcowego zadania pn.: „Wykonanie remontu drogi gminnej publicznej G117405 w miejscowości Hołuczków” – nr 82/2019;
4. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 rok – Nr 83/2019;
5. W sprawie wprowadzenia instrukcji alarmowej dotyczącej zasad postępowania w przypadku uzyskania informacji o podłożeniu lub zlokalizowaniu urządzenia wybuchowego w obiektach użyteczności publicznej, których administratorem jest Gmina Tyrawa Wołoska lub podległe jednostki organizacyjne – nr 84/2019;
6. W sprawie ustalenia terminu wypłaty wynagrodzenia za miesiąc grudzień 2019 r. –
Nr 85/2019;
7. W sprawie ustalenia dnia wolnego od pracy – Nr 86/2019;
8. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 rok – Nr 87/2019;
9. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 rok – Nr 88/2019.
II. Inwestycje
1. 29.11 dokonano odbioru dróg z Funduszu Dróg Samorządowych
2. W dniu 29.11.2019 r. przeprowadzono teoretyczne szkolenie obronne nt. unormowań prawnych dotyczących ochrony informacji niejawnych, w tym ochrony informacji niejawnych
w przygotowaniach obronnych.
3. 17.12.2019r. wprowadzono stałą organizację ruchu na drogach gminnych publicznych
w miejscowościach Hołuczków i Siemuszowa.
4. Zakończono ścinkę i zrywkę drewna w miejscowości Hołuczków.
5. 9 grudnia ogłoszony został przetarg pod nazwą: odbiór, transport i zagospodarowanie zmieszanych i selektywnie zbieranych odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie gminy Tyrawa Wołoska w okresie od 01.01.2020 r. do 31.12.2020 r.
6. 19 grudnia dokonano odbioru wraz z rozliczeniem oczyszczalni ścieków w Tyrawie Wołoskiej.
7. Rozstrzygnięto zapytanie ofertowe na wykonanie zadania pn. „Świadczenie usług przy zimowym utrzymaniu dróg gminnych i powiatowych położonych na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w sezonie zimowy 2019/2020”.
Wpłynęła jedna oferta złożona przez:
Firmę Usługowo-Handlową Budowlano-Transportową, Henryk Biłas, Zawadka 50, 38-711 Ropienka.
Koszt odśnieżania 1 km dróg:
- gminnych: 83,00 zł netto + 8% VAT = 89,64 zł brutto (słownie brutto: osiemdziesiąt dziewięć złotych 64/100);
- powiatowych: 83,00 zł netto + 8% VAT = 89,64 zł brutto (słownie brutto: osiemdziesiąt dziewięć złotych 64/100);
- zwalczanie śliskości poprzez posypywanie 1 km drogi wraz z materiałem Wykonawcy (sól + piasek): 111,11 zł netto + 8% VAT = 120,00 zł brutto (słownie brutto: sto dwadzieścia złotych 00/100);
- zimowe utrzymanie 1 m2 placów wykorzystywanych jako parkingi: 0,40 zł netto + 8% VAT = 0,43 zł brutto (słownie brutto: zero złotych 43/100).
8. Przygotowano dla jednostki OSP w Siemuszowej dokumenty niezbędne do podpisania umowy z WFOŚiGW w Rzeszowie o przyznanie dotacji na realizację zadania pn.: „Doposażenie OSP w miejscowości Siemuszowa celem zwiększenia potencjału technicznego”. Umowa została podpisana w dniu 12.12.2019 r. Całkowity koszt zadania: 14770,00 zł, w tym dotacja WFOŚiGW w Rzeszowie – 13000,00 zł, dotacja Gminy Tyrawa Wołoska – 1500,00 zł, środki własne OSP – 270,00 zł.
IV. Kontakty z innymi organami i instytucjami oraz reprezentacja gminy.
1. 1 grudnia uczestniczyłam w zebraniu wiejskim w miejscowości Tyrawa Wołoska zorganizowanym przez Sołtysa wsi.
2. Tego samego dnia odbył się koncert zespołu wokalnego SOUL SANOK pod dyrekcją Pani dr Moniki Brewczak Radnej Sejmiku Województwa Podkarpackiego. Serdecznie dziękuję wszystkim za przybycie.
3. 9 grudnia uczestniczyłam w spotkaniu z Prezydentem RP Andrzejem Dudą
w Dubiecku.
4. 15 grudnia KGW Kalina i KGW Złoty Dąb reprezentowały Gminę Tyrawa Wołoska na Jarmarku Bożonarodzeniowym za co serdecznie dziękuję.
5. 17 grudnia uczestniczyłam w uroczystym przekazaniu karetek pogotowia dla Bieszczadzkiego Pogotowia Ratunkowego.
6. 6 grudnia uczestniczyłam w spotkaniu w GDDKiA w Lesku w sprawie podpisania umowy dot. iluminacji – zmieniły się przepisy i należało złożyć dwa wnioski.
7. 20 grudnia z Panią Skarbnik podpisywałyśmy umowę dot. przekazania środków
za wybudowaną oczyszczalnie ścieków w Tyrawie Wołoskiej
8. 19 grudnia uczestniczyłam w Opłatku organizowanym przez SP w Tyrawie Wołoskiej – razem z Zastępcą przekazaliśmy słodycze dla dzieci.
9. 6 grudnia rozdaliśmy słodycze w przedszkolu w Rozpuciu oraz w Fundacji
„W trosce o życie” w Rakowej. W późniejszym terminie zostały tam dostarczone również choinki – Do rakowej, Rozpucia oraz Szkoły Podstawowej w Tyrawie Wołoskiej.
10. Wraz z naszymi podopiecznymi Fundacji „W trosce o życie” uczestniczyłam
w uroczystej Wigilii w miejscowości Humniska.
Na koniec chciałabym poinformować, że przygotowywane jest sprawozdanie
z działalności za cały rok, które będzie odczytane na następnej sesji.
Pytań do sprawozdania nie było.
Ad.5. Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach
i zapytaniach radnych.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński poinformował, że nie wpłynęły interpelacje i zapytania. Nikt nie zgłosił się również na dyżur.
Ad. 6. Sprawozdanie z działalności Komisji Rady w okresie między sesjami.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Bożena Drzyzga poinformowała,
że w okresie między sesjami Komisja odbyła jedno posiedzenie. Spotkanie odbyło się 16 grudnia 2019 r. w celu omówienia projektu budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 rok. Projekt budżetu wyjaśniła i na pytania Komisji odpowiadała Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło.
Sprawy bieżące – Komisja Rewizyjna podjęła dłuższą dyskusję w kwestii wysokości czynszu mieszkań komunalnych. Protokół Komisji rewizyjnej stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Przewodniczący Komisji Oświatowo-Społecznej Pan Bartosz Nitka poinformował,
że w okresie między sesjami Komisja odbyła jedno posiedzenie w dniu 9 grudnia. Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 1700 a zakończyło o godz. 1830. W spotkaniu uczestniczyli wszyscy członkowie Komisji (5). Ponadto udział w spotkaniu wzięli – Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło oraz Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński. Tematem posiedzenia było omówienie i zaopiniowanie projektu budżetu na rok 2020 w zakresie Komisji Oświatowo -Społecznej. Projekt budżetu na rok 2020 radni otrzymali w dniu 28.11.2019 r. – mogli się z nim wcześniej zapoznać.
Zgłoszono wniosek do projektu budżetu na 20202 rok – zmniejszenie w dziale 754 Bezpieczeństwo i ochrona przeciwpożarowa, rozdz. 75495 Pozostała działalność, wydatki majątkowe na budowę zbiornika przeciwpożarowego w Szkole Podstawowej
o 50.000 zł, zwiększenie w dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział 92109 Domy i ośrodki kultury § 6050 o kwotę 50.000 zł na nowe zadanie „Modernizacja centralnego ogrzewania w świetlicy wiejskiej w Rozpuciu”. „Za” wnioskiem głosowało 5 członków Komisji. Wniosek uzyskał opinie pozytywną.
Przewodniczący Komisji Pan Bartosz Nitka poddał pod głosowanie projekt budżetu na rok 2020 w zakresie oświatowo-społecznym. „Za” przyjęciem projektu budżetu na 2020 rok wraz z wypracowanym wnioskiem głosowało 5 członków Komisji. Opinia komisji Oświatowo-Społecznej do projektu budżetu jest pozytywna.
Przy omawianiu projektu budżetu poruszono również inne kwestie oraz wypracowano wnioski:
Komisja wnioskuje o pisemną informację dot. kwoty miesięcznego wynagrodzenia osobowego wraz z pochodnymi Kierownika ZEAS ora z Kierownika Gminnej Biblioteki Publicznej.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Pan Edward Wołoszyn zwrócił uwagę na to,
że zajęcia, które odbywają się w GOK są mało rozpowszechnione – brak informacji
w innych miejscowościach Gminy Tyrawa Wołoska o takich zajęciach.
Komisja wnioskuje, aby o zajęciach w GOK (aerobik, karate, rytmika, itp. docierała również do mieszkańców innych miejscowości Gminy Tyrawa Wołoska, tj. Rozpucie, Rakowa, Hołuczków, Siemuszowa poprzez informację na tablicy ogłoszeń, na stronie Gminy Tyrawa Wołoska oraz dostarczenie plakatów czy informacji do świetlicowych poszczególnych miejscowości.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Pan Edward Wołoszyn kwestie dowozu dzieci do szkół zaznaczając, że cena biletów jest zbyt wysoka. Stwierdził, że Gmina opłaca dowóz dzieci, a płaci się przewoźnikowi za dowóz dzieci do szkoły ze środków budżetu gminy 110.000 zł, to niech przewoźnik bierze te 110.000 zł, wozi wszystkie dzieci do szkoły, a pieniądze za bilety dla tych dzieci, którym nie należy się darmowy dojazd, trafiały do budżetu gminy.
Komisja wnioskuje, a Pani Wójt podjęła działania mające na celu darmowy dowóz dzieci ze wszystkich miejscowości Gminy Tyrawa Wołoska, do szkoły podstawowej
w miejscowości Tyrawa Wołoska.
Kopia protokołu Komisji Oświatowo-Społecznej stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Pan Grzegorz Martowicz poinformował, że w okresie między sesjami Komisja nie miała żadnego posiedzenia
Przewodniczący Komisji Statutowej Pan Dawid Jach poinformował, że Komisja odbyła jedno posiedzenie – 9 grudnia 2019 r. Spotkanie rozpoczęło się o godz. 1600
a zakończyło o godz. 1640. W posiedzeniu udział wzięło 4 członków wg listy obecności. Zaproponowano szereg zmian do Statutu Gminy Tyrawa Wołoska. Propozycje zmian zostały przekazane do Urzędu Gminy w celu przedstawienie przekazania do prawnika. Zaproponowane zostały również zmiany do Statutu Sołectwa. Ponadto Komisja Statutowa wnioskuje o zmianę uchwały nr XL/211/2018 Rady Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 20 lipca 2018 r. w sprawie ustalenia zasad przyznawania sołtysom diet i zwrotu kosztów podróży służbowej. Zmiana dotyczy zapisu §1. Komisja wnioskuje, aby zapis brzmiał następująco: „za udział w sesjach Rady Gminy Tyrawa Wołoska ustala się dietę dla sołtysa w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę”. Do Pani Wójt został złożony wniosek, aby przygotować w tym celu projekt uchwały. Kopia protokołu komisji stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina poinformował, że Komisja w okresie między sesjami odbyła dwa spotkania - 16.12.2019 r. – dot. zaopiniowania projektu budżetu na 2020 r. oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata 2020-2023; 23.12.2019 r. – dot. zmiany uchwały
nr IV/23/2019 i jej zaopiniowanie.
Ad.7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały
Nr XIII/72/2019 Rady Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 28 listopada 2019 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poprosił o wyjaśnienie projektu uchwały Kierownik GOPS Panią Ewę Sieradzką.
Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka– Panie Przewodniczący, Wysoka Rado proszę
o przyjęcie proponowanej uchwały. Zmiana polega tylko na sposobie wprowadzenia
w życie uchwały. Zmiana dotyczy §4 – zapis brzmiałby – „Uchwała wchodzi w życie
z dniem 27 grudnia 2019 r.”
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIII/72/2019 Rady Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej
głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
Ad.8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Tyrawa Wołoska na rok 2020.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poprosił o wyjaśnienie projektu uchwały Kierownik GOPS Panią Ewę Sieradzką.
Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka– Panie Przewodniczący, Wysoka Rado zgodnie z art. 41 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z tym samym art.41 ust. 2 do rady gminy należy coroczne uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Taki Program Państwu przedstawiam. Program został opracowany
na podstawie wskaźników jakie wynikają z rekomendacji do realizowania
i finansowania Gminnych Programów Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jak również założenia Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Zadania
i sposoby ich realizacji określamy w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Dostosowane są również do potrzeb lokalnych i możliwości prowadzenia określonych form pracy w oparciu o posiadane zasoby instytucjonalne, osobowe i finansowe. Realizatorami programu będą: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, w tym Placówka wsparcia Dziennego, Zespół Interdyscyplinarny, Policja, Szkoła Podstawowa, Parafia, Ośrodek Interwencji Kryzysowej SOS w Lesku, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Poradnia Leczenia Uzależnień SP ZOZ, media lokalne, kuratorzy sądowi, organizacje pozarządowe jak również inne organizacje
wg potrzeb. Program składa się ze wstępu – opisane są tam informacje na temat problemu alkoholowego oraz choroby alkoholowej; Rozdział I – opisane są tu zasady konstruowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Tyrawa Wołoska; Rozdział II – Diagnoza Środowiska Lokalnego i Zasobów Gminy; Rozdział III – Cele, wskaźniki i zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Tyrawa Wołoska na rok 2020; Rozdział IV – Zasady finansowania programu. Celem głównym Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2020 jest zwiększenie skuteczności oddziaływań w zakresie profilaktyki problemów alkoholowych. Cele szczegółowe i zadania: Dział I – Zwiększenie dostępności świadczeń w zakresie leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholu – cele: Ułatwienie osobom uzależnionym od alkoholu udziału w programach terapeutycznych, Organizowanie warunków pierwszego kontaktu dla osób uzależnionych
i współuzależnionych; Wspieranie rozwoju i funkcjonowania placówek terapeutycznych; Motywowanie osób uzależnionych i współuzależnionych do podjęcia terapii w placówkach leczenia uzależnień; Dział II – Przeciwdziałanie przemocy
w rodzinie – celem będzie rozwój systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez współpracę Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z: Komendą Powiatową Policji w Sanoku, Zespołem Interdyscyplinarnym do Spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, grupą roboczą, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Oświatą, służbą zdrowia poprzez prowadzenie oddziaływań wspierających, poradnictwa i organizowanie pomocy interwencyjnej i terapeutycznej dla ofiar przemocy, sprawców przemocy i ich rodzin; Dział III – Organizacja i prowadzenie działań profilaktycznych – celami będą: Wdrażanie efektywnych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży zapobiegających używaniu substancji psychoaktywnych (alkoholu i narkotyków); Wspieranie instytucji prowadzących działalność profilaktyczną w organizowaniu różnorodnych form pracy zapobiegawczej i korygującej, opiekuńczo – wychowawczej, socjoterapeutycznej, edukacyjnej
i aktywizującej w szczególności wśród dzieci i młodzieży, w rodzinach oraz w grupach podwyższonego ryzyka; Rozwijanie wiedzy w społeczności lokalnej poprzez prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dotyczącej problematyki alkoholowej oraz innych zagrożeń (Np. Cyberprzemoc); Dział IV - Wspomaganie organizacji i instytucji działających na rzecz profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych – cel: Wspieranie i udzielanie pomocy instytucjom, organizacjom i osobom fizycznym w realizacji zadań i programów dotyczących profilaktyki, rozwiązywania problemów uzależnień oraz zapobiegania przemocy domowej; Dział V - Inne działania związane z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Tyrawa Wołoska w 2020 roku – zaplanowano: 1. Organizowanie i finansowanie szkoleń dla osób podających sprzedających napoje alkoholowe oraz uczestniczących w czynnościach kontrolnych w zakresie stosowania aktualnych przepisów w tym zakresie.
2. Finansowanie szkoleń zwiększających kompetencje i doskonalących umiejętności dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
3. Prowadzenie kontroli przestrzegania zasad organizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych i prowadzenia sprzedaży zgodnie z przepisami ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez Policję i GKRPA. Osoby wykonujące czynności kontrolne muszą posiadać Upoważnienia Wójta Gminy Tyrawa Wołoska do ich prowadzenia. 4. Podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim i nietrzeźwym. 5. Występowanie przed Sądem w roli oskarżyciela publicznego.
Źródła finasowania – Program będzie finansowany z wpływów z opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Planuje się, że w 2020 r. wysokość z tych opłat wyniesie 22.800 zł.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Tyrawa Wołoska na rok 2020 głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyjaśnienie projektu uchwały Skarbnika Gminy.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – tak jak zostało to przedstawione w uzasadnieniu do uchwały – wprowadza ona do budżetu dochody, które zostały uzyskane, a które nie są uwzględnione w planie dochodów.
W dziale 020, rozdz. 02001 dochód z tytułu naliczonych kar związanych z pozyskaniem drewna – kwota 4.100,00 zł; w dziale 756, rozdz. 75618 dochód z tytułu opłaty PGNiG zgodnie z decyzja DGK-IV.4770.11.2017AK(130 – kwota 9.300,00 zł; w dziale 758, rozdz. 75814 a tytułu wynagrodzenia płatnika składek naliczonego w związku
z terminowym opłacaniem składek – kwota 2.600,00 zł; w dziale 801, rozdz. 80104 dochód z tytułu opłaty wnoszonej przez inna jst w związku z uczęszczaniem dziecka
z innej Gminy do oddziału przedszkolnego – kwota 4.750,00 zł. Dokonuje się również zmiany w planie wydatków: W dziale 921, rozdz. 92109 zwiększenie planu wydatków bieżących na wykonanie utwardzenia placu przy GOK – kwota 10.000,00 zł; W dziale 900, rozdz. 90001 dokonuje się zmiany planu wydatków celem zabezpieczenia środków na wykonanie ekspertyzy technicznej zbiornika gnilnego (część kanalizacji Tyrawa Wołoska) przesuwając z §4390 do §4170 – kwota 5.000,00 zł (usługa będzie wykonana przez osobę fizyczną); w dziale 900, rozdz. 90003 zwiększa się plan wydatków na usługi związane z utrzymanie czystości w gminach – kwota 5.750,00 zł; W dziale 900, rozdz. 90004 zwiększa się plan wydatków na usługi związane z utrzymaniem zieleni
w gminach - kwota 5.000,00 zł.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przedstawienie opinii Komisji Finansów
i rozwoju Gospodarczego.
Opinię Komisji Finansów i rozwoju Gospodarczego przedstawił Przewodniczący Komisji Pan Radosław Babina – Opinia w sprawie zmiany uchwały nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska dot. zmian w budżecie na 2019 r. oraz w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2019-2023 została przez Komisje Finansów i Rozwoju Gospodarczego przyjęta w jawnym głosowaniu w dniu 23.12.2019, odpowiednio:
Zmiany w budżecie: głosy ‘za” 5, głosy „przeciw”0, głosy „wstrzymujące się” 0;
Zmiany w WPF: głosy ‘za” 5, głosy „przeciw”0, głosy „wstrzymujące się” 0.
Kopia protokołu stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.
Głosowanie nad uchwałą:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r. głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
Ad. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyjaśnienie projektu uchwały Skarbnika Gminy.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – zmiany w wieloletniej prognozie finansowej mają na celu wprowadzenie wszystkich zmian, które dotychczas zostały do budżetu gminy. W objaśnieniach do wprowadzonych zmian zostało Państwu przedstawione, jakie dokładnie zostają wprowadzone. W załączniku, który omawia przedsięwzięcia odstępuje się od kontynuacji przedsięwzięcia
pn.: ” Rozbudowa świetlicy wiejskiej w Rakowej w roku 2020.” Realizacja została określona na lata 2019-2020, a w związku z brakiem środków w budżecie na rok 2020 realizacja powyższego przedsięwzięcia nie będzie kontynuowana. Realizacja przedsięwzięcia pn.: ”Oświetlenie uliczne” została określona na lata 2019-2020 – natomiast całość została zrealizowana w roku 2019.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.
Ad. 11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przewodniczący Rady Gminy pan Mariusz Dusczyński poprosił o wyjaśnienia do projektu uchwały Panią Ewę Dudkę – pracownika Referatu Infrastruktury, Inwestycji
i Gospodarki Gruntami.
Pani Ewa Dudka – pracownik Referatu Infrastruktury, Inwestycji i Gospodarki Gruntami – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado w dniu 9 grudnia 2019 r. został ogłoszony przetarg na odbiór, zagospodarowanie i transport odpadów komunalnych
z terenu Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 r. W dniu 19 grudnia 2019 r. przetarg został otwarty. Została złożona tylko jedna oferta – przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Ustrzykach Dolnych. Kwota jaką zaproponowała nam za odbiór 135 ton odpadów zmieszanych oraz 118 ton odpadów selektywnie zmieszanych na rok 2020 – kwota brutto 359.640,26 zł. W związku z tym, że weszły zmiany
w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które dotyczą, że wszyscy mieszkańcy muszą mieć selektywna zbiórkę odpadów komunalnych – jeżeli ktoś nie będzie segregował to wtedy z Urzędu wydajemy decyzję z wyższą stawką. Doszła zmiana, gdzie osoby w budynkach jednorodzinnych będą ponosiły mniejsze opłaty za odpady komunalne w związku z tym, że posiadają przydomowe kompostowniki. Dlatego też wzór deklaracji musiał ulec niewielkiej zmianie. Deklaracja jest bardziej wygodna, wyliczenie jest przejrzyste – doszło oświadczenie o posiadanym kompostowniku.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radna Pani Joanna Szylak – Mam pytanie dotyczące tej deklaracji – jeżeli teraz wszedł obowiązek segregowania odpadów, a w deklaracji jest, że mamy wybór selektywny/nie selektywny. Czyli dalej jest możliwość wyboru?
Pani Ewa Dudka – To jest moja omyłka. Ogólnie wszystkie osoby muszą segregować odpady i mieć złożoną deklaracje na segregowane. Jeżeli Firma odbierająca odpady komunalne zobaczy, że ta zbiórka nie jest prowadzona w sposób selektywny, zgłasza to do Urzędu i Urząd wykonuje kontrolę i naliczamy droga decyzji.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Ta część deklaracji zostanie usunięta.
Więcej pytań nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi ( z autopoprawką - wykreśleniem pkt 40 - zapisu dot. wyboru metody oddawania odpadów) głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.
Ad. 12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady komunalne w kompostowniku przydomowym na terenie Gminy Tyrawa Wołoska.
Przewodniczący Rady Gminy pan Mariusz Dusczyński poprosił o wyjaśnienia do projektu uchwały Panią Ewę Dudkę – pracownika Referatu Infrastruktury, Inwestycji
i Gospodarki Gruntami.
Pani Ewa Dudka – pracownik Referatu Infrastruktury, Inwestycji i Gospodarki Gruntami – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado po otwarciu oferty na przetarg, doliczając do tego wszystkie koszty, które my jako gmina musimy ponieść w związku z funkcjonowaniem tego systemu, wyliczyliśmy stawki. Zaznaczam, że styczeń 2020 pozostaje przy starych stawkach – 14 zł od osoby. Od lutego następuje zmiana. Osoby, które zbierają selektywnie odpady komunalne – ich stawka wynosi 24 zł. Jeżeli ktoś posiada przydomowy kompostownik wtedy podlega zwolnieniu w kwocie 2 zł. Jest również podana stawka na śmieci niesegregowane – jest ona podana ze względu na to, że jeżeli będą te przypadki nie segregacji my jako Urząd będziemy wydawać decyzję – musimy mieć tę stawkę w uchwale, aby się o nią opierać. Tak samo zostały podniesione procenty dotyczące pojemników – Gmina, Szkoła czy GOK nie oddają śmieci za osobę tylko za pojemnik. Aby było sprawiedliwie dla wszystkich również dla budynków użyteczności publicznej ta kwota została w takim samym procencie podniesiona.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radny Pan Bartosz Nitka – Mam pytanie dotyczące §2 – zwolnienie 2 zł, jeżeli ktoś posiada kompostownik. Taka propozycja – może zwiększyć tę kwotę zwolnienia.
Pani Ewa Dudka – Jeżeli my zwiększymy tę kwotę zwolnienia to automatycznie stawka za odpady pójdzie w górę. Ustalając stawki, które są w tej uchwale sugerowałam się osobami, które posiadają kompostowniki. To była główna cena wyliczenia ze względu na to, że ponad 90 % mieszkańców posiada ten kompostownik. Ja przy wyliczeniu, ile potrzebujemy na 2020 nie sugerowałam się kwota 24 zł, tylko liczyłam kwotę 22 zł. My tych odpadów biodegradowalnych nie oddajemy. Nie ma tego na żadnym sprawozdaniu. Jest to już tak wyliczone, aby ten system się zamknął. Osoby, które nie posiadają kompostownika są nieliczne. Nie możemy na nich opierać dalszych wyliczeń.
Radna Pani Joanna Szylak – Skąd taka wysoka stawka 72 zł? Można było dać mniej?
Pani Ewa Dudka – Możemy to zmienić. Jest to zgodne z uchwałą - do czterokrotności stawki za odpady segregowane. Jest to w decyzji Państwa Radnych.
Radna Pani Joanna Szylak – Jak będzie wyglądała sytuacja, jeżeli ktoś nie będzie segregował? Czy to będzie taka jednomiesięczna kara?
Pani Ewa Dudka – Będzie przeprowadzana kontrola przez trzy miesiące i po trzecim miesiącu, jeżeli osoba nadal nie segreguje – wydawana będzie decyzja. Czyli za trzy miesiące płaci za osobę tę stawkę podwyższoną. Każdy może się pomylić w segregacji – dlatego jest kontrola, my jako Urząd upominamy i jeżeli się to powtarza – wyciągamy skutki finansowe.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – jeżeli chodzi o te stawki, o te kary – są to zasady przyjęte z pozostałych krajów UE. To już tam się odbywa od jakiegoś czasu. Jeżeli ktoś nie segreguje to dostaje monit od jednostki, która się tym zajmuje. Jeżeli nie ustosunkuje się do tego – naliczana jest kara. Nie będzie to wyglądało tak, że osoba od razu dostanie karę, jeżeli będzie nieprawidłowo segregować. Postaramy się również przygotować materiały informacyjne, aby każdy wiedział jak ma segregować. W razie potrzeby też jesteśmy do dyspozycji w Urzędzie. Jeżeli będą pytania to zapraszamy.
Pani Ewa Dudka – w tym roku zostało jeszcze przyjęte, że w sezonie letnim odpady zmieszane będą odbierane dwa razy w miesiącu.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – ktoś z Państwa o to wnioskował na jednej z sesji.
Radny Pan Bartosz Nitka - Jakie będą koszty pracownicze?
Pani Ewa Dudka – Za odpady – 359.640,26 zł – odbiór, zagospodarowani i transport odpadów; 21.000 zł – prowadzenie punktu PSZOK; 40.480 zł – wynagrodzenie; 2.500 zł – zakupy (naklejki, książeczki); 120 zł prowadzenie rachunku; 1.800 zł – program obsługujący system. Daje to łącznie kwotę 425.540,26 zł.
Radny Pan Bartosz Nitka - Te 41.000 zł jeżeli rozbijemy to jaki to jest dodatek?
Skarbnik Gminy Dorota Czuryło – jest minimalne wynagrodzenie.
Pani Ewa Dudka – W tym roku za odpady nie rozliczamy się ryczałtowo tylko za tonę. Wartości odpadów, które mogą zostać od nas odebrane, z uwzględnieniem tego, co było w tym roku plus to, że tych śmieci jest coraz więcej – jest z zapasem. Mama nadzieję, że się zmieścimy w tej kwocie, która jest w tym tonażu, który ja podawałam w przetargu. Zawsze to może być mniej ale może się też zdarzyć, że tych śmieci może być troszkę więcej, niż ja zakładałam w przetargu. Będzie to na bieżąco sprawdzane.
Radny Pan Jacek Pisz – Co z takimi placówkami jak sklepy czy np. cmentarz – od tego roku będą spisywać umowy z Urzędem Gminy?
Pani Ewa Dudka – My jako gmina nie musieliśmy rozpisywać przetargu, aby brać pod siebie nieruchomości tzw. nie zamieszkałe. Będę prowadziła ewidencje podpisanych umów oraz częstotliwości wywożenia odpadów z takich placówek. Jako pracownik Urzędu będę wymagała, aby placówka przedstawiła mi taką umowę zawartą z firmą, która odbiera od nich odpady oraz pokwitowanie, że te odpady rzeczywiście są odbierane.
Więcej pytań nie było. Przewodniczący przeczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady komunalne w kompostowniku przydomowym na terenie Gminy Tyrawa Wołoska głosowało 13 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 1. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.
Przerwa 1529-1537.
Ad.13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Przewodniczący Rady Gminy pan Mariusz Dusczyński poprosił o wyjaśnienia do projektu uchwały Panią Ewę Dudkę – pracownika Referatu Infrastruktury, Inwestycji
i Gospodarki Gruntami.
Pani Ewa Dudka – pracownik Referatu Infrastruktury, Inwestycji i Gospodarki Gruntami – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – we wcześniejszej wersji w uchwale było napisane, że odbieramy odpady komunalne od wszystkich nieruchomości nie zamieszkałych, gdzie tak nie było, gdyż zawsze odbieraliśmy tylko od nieruchomości zamieszkałych i budynków użyteczności publicznej. Również tak został skonstruowany przetarg na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów, że będziemy obsługiwać mieszkańców oraz odpady będą zabierane z budynków użyteczności publicznej. Ujęte są wszystkie świetlice oraz Urząd Gminy, GOK i Szkoła.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radny Pan Bartosz Nitka - Czy do świetlic zostaną dostarczone pojemniki na śmieci?
Pani Ewa Dudka – do każdej świetlicy są przeznaczone trzy pojemniki. Zaraz po Nowym Roku zostaną rozwiezione. Będą to pojemniki na kółkach 240 l.
Więcej pytań nie było. Przewodniczący przeczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.
Ad.14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia średniej ceny paliwa
w Gminie Tyrawa Wołoska na rok szkolny 2019/2020 dla rodziców, którym przysługuje zwrot kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców do placówki oświatowej.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Dusczyński poprosił o wyjaśnienia do projektu uchwały Sekretarza Gminy Pana Mariana Kurasza.
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – pojawił się nowy zapis w ustawie Prawo Oświatowe, który zobowiązuje gminy do podjęcia uchwały w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa. Jest to związane
z transportem dzieci niepełnosprawnych do szkoły. Przypominam, że art. 39 ustawy Prawo Oświatowe zobowiązuje gminy do zapewnienia takiego transportu i opieki
w czasie transportu dzieci niepełnosprawnych, bezpłatnie do najbliższej szkoły podstawowej, a jeżeli to jest niepełnosprawność ruchowa lub intelektualna również do szkoły ponadpodstawowej do 21 roku życia. Również zapewnienie takiego transportu dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi do najbliższego ośrodka do 24 roku życia, a w przypadku zajęć rewalidacyjno-wychowawczych do 25 roku życia. Ustalenie średniej ceny paliwa polega na wzięciu pod uwagę ceny paliwa na poszczególnych stacjach w danej gminie. Ponieważ w naszej gminie nie ma żadnej stacji paliw, byliśmy zobowiązani wzięliśmy pod uwagę cenę paliwa na stacjach paliw
w gminach sąsiednich, w miesiącu grudniu (w Sanoku, Lesku, Birczy i Olszanicy).
Na podstawie tych danych określono średnią cenę paliwa: a)ON – 5,13; b) E95 – 4,97;
c) LPG – 2,48.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radny Pan Bartosz Nitka - W jaki sposób to będzie rozliczane? Kto ustala normę paliwa?
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Transport ogólnie jest zapewniony przez gminę – autobus dowozi. Jeżeli się zdarzy, że rodzic będzie dowoził dziecko, są to sytuacje jednorazowe, to wówczas podpisuje umowę i w tej umowie cena dojazdu będzie uwzględniona. My nie wymyślamy wzoru tylko w ustawie Prawo Oświatowe istnieje wzór, według którego liczy się koszty dojazdu liczbę kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania do szkoły lub przedszkola odejmuje się od tego liczbę kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania rodzica do miejsca pracy i z powrotem, jeżeli nie wykonałby przewozu, o którym mowa w punkcie a mnoży się przez ta średnią cenę paliwa i mnoży się przez ułamek średniego zużycia paliwa w jednostkach/100 km. Jeżeli chodzi normę przyjmuje się średnie zużycie paliwa przez samochód. Takie sprawy już się zdarzają. Prowadzi to ZEAS – spisuje takie umowy. To funkcjonuje. Jak dotąd nie było uwzględnionej tej średniej ceny paliwa, ponieważ takiego zapisu nie było. Teraz, od początku roku, jest obowiązek wprowadzenia takiego zapisu. Jest to na dany rok szkolny. Jeżeli cena paliwa się zmieni to i tak będziemy trzymać się tej ustalonej uchwałą rady.
Radny Pan Józef Suwaj – Z jedną sprawą nie mogę się zgodzić. Przewoźnik wygrał przetarg, gmina mu płaci określona sumę za to wszystko. Dlaczego te pieniądze, które dopłacają ci, co mają bliżej idą do tego przewoźnika a nie do gminy.
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Ja nie zajmuję się tym przetargiem. Jest to
w gestii Pana Kierownika ZEAS. Ale to są warunki. Kierownik ZEAS tłumaczył na jednej z sesji jakie są warunki. Bierze się pod uwagę ilość kilometrów, ilość przystanków, ilość dzieci i te średnią cenę. Można przetargi różnie ogłaszać – te były takie a nie inne. Firma, która się zgłosiła spełniła te warunki.
Więcej pytań nie było. Przewodniczący przeczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie określenia średniej ceny paliwa
w Gminie Tyrawa Wołoska na rok szkolny 2019/2020 dla rodziców, którym przysługuje zwrot kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców do placówki oświatowej głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.
Ad. 15. Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.
Radny Pan Józef Suwaj – Jest to propozycja do Radnych – aby ustalić dietę sołtysów – zrównać ją do radnych i podjąć pod to uchwałę.
Radny Pan Dawid Jach - Taki wniosek został przez Komisję Statutową przekazany do Pani Wójt.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – co do tych Państwa wniosków z poszczególnych Komisji, my się do tego postaramy, w miarę możliwości, ustosunkować. Nie obiecujemy, że to będzie na najbliższą sesję ale będziemy starać się, w miarę możliwości, na bieżąco. Co do tych ekwiwalentów, które otrzymują sołtysi za udział w sesji – prosiłbym o jedną rzecz, możecie to państwo źle odebrać – wydaje mi się, że ta kwota nie jest zbyt wygórowana z uwagi na to, co ci ludzie wykonują. Szczerze – bardzo wiele rzeczy. Może tego nie widać ale współpraca pomiędzy gmina a sołtysami jest przynajmniej poprawna
i prawidłowa. Nie są to tylko kwestie prowadzenia zebrań czy też innych spotkań, podejmowania uchwał na zebraniach wiejskich – to są też inne kwestie związane nawet z roznoszeniem poczty, gdzie Proszę państwa nie należy do ich obowiązków, tylko powinni mieć jeszcze za to dodatkowo płacone. Możecie to Państwo źle odebrać ale takie jest moje osobiste zdanie. Proszę to przeanalizować, może warto byłoby się zorientować jakie stawki maja sołtysi w poszczególnych gminach.
Sołtys miejscowości Hołuczków Pan Mirosław Kozłowski – W jaki celu został złożony ten wniosek? Czy to jest w celu oszczędności? To ja chciałbym zapytać czy ktoś policzył jakie z tego tytułu będą oszczędności albo jakie są. Taki prosty rachunek, tylko w mojej głowie – a ponieważ mam upoważnienie sołtysów, że mogę się wypowiadać w ich imieniu – tylko samo roznoszenie nakazów, liczmy, że średnio 500 mieszkańców
w gminie – do każdego domu jest średnio trzy nakazy. Trzeba jechać kilkakrotnie do jednego domu. Licząc tylko list polecony, proszę sobie pomnożyć jakie będą oszczędności. A my nie mamy obowiązku nakazów roznosić ani innych korespondencji, które też z grzeczności roznosimy. My za darmo też nie będziemy listonoszami czy chłopcami na posyłki. Proszę wziąć to pod uwagę.
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Myślę, że ta metoda obrana w tym momencie jest dobra – ponieważ wtedy należałoby sporządzać nowe umowy na poszczególne czynności. A tak, to załatwiamy to dietą. I tak jest prościej. Również uważam, że ta kwota nie jest wygórowana w żaden sposób.
Sołtys miejscowości Siemuszowa Pan Stanisław Górniak – W Gminie Olszanica sołtysi za sesję mają 450 zł, od nakazu mają 4 zł, a my nakazy roznosimy za darmo, od listu poleconego mają 2,50 zł, a my roznosimy za darmo. I jeszcze tego się czepiacie?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Tak podsumowując – naprawdę warto to przeanalizować bo jeżeli miałoby dojść do sporządzania dodatkowych umów to znacznie przekroczyłoby to te stawki, które Państwo mają teraz. Za co, nie ukrywam, jesteśmy wdzięczni.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Duszczyński – Myślę, że tutaj racja jest taka, po tej stronie, że jednak te pieniądze się sołtysom należą. Oni tutaj swoją pracę wkładają. Jeżeli oni roznoszą to nie ma sensu teraz mieszać w tym, co dobrze funkcjonuje. Jeżeli władza uważa, że funkcjonuje to dobrze myślę, że nie ma sensu w tym mieszać. Ale takie zdanie jest moje. Każdy może się wypowiedzieć. Moje zdanie jest takie, że te pieniądze sołtysom się należą.
Radny Pan Dawid Jach zaproponował przygotowanie uchwały i wówczas każdy się zastanowi i zagłosuje.
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Chciałbym dodać, że Wy macie prawo uchwałodawcze. I też możecie zaproponować, przygotować taka uchwałę. Jest uchwała Wójta czy Przewodniczącego – wówczas przygotowujemy my, jako Urząd – ale tutaj jest jakby sprzeczny interes w tej dyskusji i przecież macie takie prawo, według Statutu, aby przygotować taka uchwałę i zaproponować taką kwotę a nie inną.
Radny Pan Józef Suwaj – Można im podwyższyć z innej puli. Ale naprzeciw sesji – jaką odpowiedzialność ma radny a jaką sołtys - żadną.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Duszczyński – Proszę o stonowanie – nie będziemy się przeciągać. Ta dyskusja nie powinna iść w tę stronę.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – odpowiedzialność sołtysa jest ogromna. To nie budzi żadnych wątpliwości
i sołtys nawet poprzez przekazywanie korespondencji do poszczególnych mieszkańców też niejako utrzymuje kontakt z mieszkańcem. Jest pośrednikiem pomiędzy Wójtem
a mieszkańcami. Uważam, że odpowiedzialność jest duża. Oczekiwania są również ogromne. Bardzo często to Wam się bardzie „obrywa po głowie”.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Duszczyński – Jeżeli mielibyśmy zmieniać tę stawkę to należałoby pomyśleć o opłacie za doręczanie korespondencji. Żeby nie było tak, że mają te same obowiązki za mniejsze pieniądze. Kwestia jest do dyskusji ale nie wiem czy jest celowa.
Radny Pan Radosław Babina – Ja mam taką propozycję, że zanim taka uchwała zostanie sporządzona żeby wszyscy radni się zebrali na jednym posiedzeniu i przedyskutowali – niech każdy się wypowie na ten temat. I nich radni podejmą decyzję na zebraniu a nie podczas sesji. I jeżeli ktoś się czuje pokrzywdzony to my możemy tak samo postawić wniosek o zwiększenie diety radnego – zwiększenie jej do wysokości diety sołtysa. Proszę również radnych o zapoznanie się z innymi wnioskami, które wpłynęły do Pani Wójt oraz do Pana Zastępcy.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Duszczyński zaproponował, aby zastanowić się nad tym po dzisiejszej sesji.
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Przypominam tylko, że teraz jest opracowywany budżet i należy wskazać źródła skąd te dodatkowe pieniądze mają pochodzić.
Radny Pan Bartosz Nitka – Do Państwa Wójtów – czy zdarzyło się kiedykolwiek, aby Urząd Gminy zlecał wywóz szamba od osoby fizycznej?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Proszę doprecyzować pytanie – nr działki.
Radny Pan Bartosz Nitka – Chcę u źródła dowiedzieć się czy takie coś miało miejsce. Ponieważ jeżeli nie miało miejsca to nie chciałbym, aby jakaś osoba kogokolwiek oczerniała. Natomiast jeżeli miało takie coś miejsce – to proszę o odpowiedź czy miało.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Z mieszkań komunalnych, które są na stanie gminy – tak. Wiem o jaką sprawę chodzi – sprawa jest procedowana
w Nadzorze Budowlanym. Nie chciałbym się na chwile obecna wypowiadać w tym zakresie bo myślę, że pewne kroki zostaną podjęte – już bardziej poważniejsze. Naprawdę nie chciałbym tego komentować na forum publicznym teraz. W tym jednym przypadku sytuacja jest specyficzna i wyjątkowa. I ona wymaga rozstrzygnięcia zarówno przez Nadzór Budowlany, i nie wiem też czy nie Sąd.
Sołtys miejscowości Rozpucie Pan Janusz Nitka – Dotyczy drogi na zakręcie – woda przybrała po ulewach. Było to już wałkowane parę razy. Wypadałoby cos z tym zrobić, ponieważ jest to na obecną chwilę znacznie już podmyte, może droga polecieć i zostaną mieszkańcy bez dojazdu. To wszystko miało być zrobione ale nie wiem dlaczego nie jest. A jeżeli chodzi o diety popieram sołtysa.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Sołtysie – Jeżeli znajdzie Pan czas to zapraszam jutro do Urzędu.
Ad. 16. Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Ten punkt został wyczerpany w poprzednim punkcie.
Ad. 17. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – na poprzedniej sesji nie zanotowałem żadnych pytań i uwag od Państwa.
Na sesji z 25 września była poruszana kwestia tej dokumentacji projektowej w Rakowej ale to idzie z nowym budżetem i to będą już nowe ustalenia, więc będziemy czekać aż nowy budżet przejdzie i będzie zaakceptowany zarówno przez Państwa jak i przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Pozostałe kwestie były wyjaśniane. Na poprzedniej sesji nie było żadnych pytań, ja nic nie odnotowałem.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Duszczyński – Po sesji zapraszam do dyskusji dotyczącej diety sołtysów.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Pan Stanisław Chabko – Chciałem się odnieść do zapisu w protokole – do Radnego Pana Bartosza Nitki – ja wiem, że swojego lekarza rodzinnego nie zmieniłem i nie wiem dlaczego mnie Pan kieruje do jakiegoś znawcy. Choć wcale nie twierdzę, że przed Panem medycyna otwarta. Proszę się uczyć, wszystko jest przed Panem. A w tej chwili Pan wygląda na kogo innego.
Ad. 18. Zamknięcie obrad sesji.
Wobec braku innych pytań o godzinie 1605 Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński zamknął obrady XIV sesji w kadencji 2018-2023 dziękując obecnym za udział.
Wójt Gminy Tyrawa Wołoska Pani Teresa Brzeżawska-Juszczak – Korzystając z tego miejsca chciałam złożyć Państwu, jak i Waszym rodzinom wszystkiego najlepszego
w Nowym Roku, ponieważ się spotkamy dopiero po Nowym Roku, przede wszystkim dużo zdrowia, pogody ducha, realizacji swoich planów, zamierzeń tego, co sobie sami życzycie. Żeby ten rok, który zbliża się szybkimi krokami nie był gorszy od tego, który już kończymy. Jeszcze raz wszystkiego dobrego i dużo zdrowia.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczynski dołączył się do życzeń, życząc wszystkim wszystkiego najlepszego w Nowym Roku, przede wszystkim spokoju.
Protokołowała:
Urszula Wisłocka
podinspektor UG







![[ X ]](/Layout/close-img.png)