Protokół Nr XVIII/2020
z XVIII sesji zwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska VIII kadencji,
która odbyła się w dniu 30 kwietnia 2020 r.
Protokół Nr XVIII/2020
z XVIII sesji zwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska VIII kadencji,
która odbyła się w dniu 30 kwietnia 2020 r.
w budynku Gminnego Ośrodka Kultury w Tyrawie Wołoskiej
XVIII sesja zwykła Rady Gminy Tyrawa Wołoska rozpoczęła się o godzinie 1322.
Ad.1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński o godzinie 1322 otworzył obrady XVIII sesji zwykłej Rady Gminy Tyrawa Wołoska. Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że jest odpowiednia ilość radnych do podejmowania prawomocnych uchwał, bowiem na 15 radnych w sesji bierze udział 12 radnych. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński powitał obecnych na sesji:
Wójta Gminy Tyrawa Wołoska – Panią Teresę Brzeżawską – Juszczak
Zastępcę Wójta Gminy – Pana Krystiana Domaradzkiego
Sekretarza Gminy – Pana Mariana Kurasza
Skarbnik Gminy – Panią Dorotę Czuryło
Kierownika GOPS – Panią Ewę Sieradzką
Pracowników gminy
Mieszkańców
Panie i Panów radnych obecnych na sesji:
1. Radosław Babina
2. Stanisław Chabko
3. Bożena Drzyzga
4. Mariusz Duszczyński
5. Grzegorz Górniak
6. Grzegorz Martowicz
7. Bartosz Nitka
8. Jacek Pisz
9. Józef Suwaj
10. Joanna Szylak
11. Andrzej Wołoszyn
12. Jan Wołoszyn
Nieobecni radni:
1. Bartłomiej Czerepaniak
2. Dawid Jach
3. Edward Wołoszyn
Lista stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad.2 Proponowany porządek obrad.
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji RG (nr XVI/2020 i XVII/2020).
4. Sprawozdanie z działalności Wójta.
5. Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
6. Sprawozdanie z działalności Komisji Rady.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia ,,Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w 2020 roku".
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XV/81/2020 z dnia 27.01.2020 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 r.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska na rok 2020.
10. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2020 rok.
11. Sprawozdanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za 2020 rok.
12. Przedstawienie oceny zasobów pomocy społecznej.
13. Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.
14. Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.
15. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.
16. Zakończenie sesji.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska zapytał czy są uwagi bądź wnioski do przedstawionego porządku obrad. Uwag i wniosków nie było.
Głosowanie – przyjęcie porządku obrad:
„Za” przyjęciem porządku obrad po zmianie głosowało 12 radnych, „przeciw” – 0, „wstrzymało się „- 0. W głosowaniu brało udział 12 radnych. Porządek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński zapytał czy są uwagi do protokołu z ostatniej sesji. Uwag nie było.
Przyjęcie protokołu nr XVI/2020:
„Za” przyjęciem protokołu z XVI sesji głosowało 12 radnych, „przeciw” – 0, „wstrzymało się”-0. Protokół został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Przyjęcie protokołu nr XVII/2020:
„Za” przyjęciem protokołu z XVII sesji głosowało 12 radnych, „przeciw” – 0, „wstrzymało się”-0. Protokół został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Ad. 4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.
Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Tyrawa Wołoska
od dnia 17 lutego 2020 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r.
Wysoka Rado,
przedstawiam Państwu sprawozdanie z mojej działalności w okresie od ostatniej zwyczajnej sesji Rady Gminy.
I. Sprawy bieżące
1. Wydane Zarządzenia:
1.W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 rok – Nr 5/20202;
2. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 rok – Nr 6/2020;
3. W sprawie udzielenia pożyczki dla Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „U podnóża Gór Słonnych”- Nr 7/2020;
4. W sprawie powołania operatora informatycznego obsługi obwodowej komisji wyborczej oraz koordynatora gminnego ds. informatyki w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 10 maja 2020 r. – Nr 8/2020;
5. W sprawie wprowadzenia zmian w Działalności Urzędu Gminy w Tyrawie Wołoskiej poprzez czasowe ograniczenie przyjmowania interesantów – Nr 9/2020;
6. W sprawie zapewnienia obiektów jako miejsc pełniących funkcję kwarantanny zbiorowej – Nr 10/2020;
7. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 rok – Nr 11/2020;
8. W sprawie sporządzenia sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy Tyrawa Wołoska za 2019 rok – Nr 12/2020;
9. W sprawie wprowadzenia Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego dla budynku Urzędu Gminy w Tyrawie Wołoskiej – Nr 13/2020;
10. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 rok – Nr 14/2020;
11. W sprawie określenia szczegółowych form udzielania pomocy dla lokalnej społeczności związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w Gminie Tyrawa Wołoska – Nr 15/2020;
12. W sprawie powołania Komisji Przetargowej do oceny ofert na bankową obsługę budżetu Gminy Tyrawa Wołoska i jej jednostek administracyjnych – Nr 16/2020;
13. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 rok – Nr 17/2020.
II. Inwestycje
- W związku z ogłoszeniem stanu epidemii spowodowanej koronawirusem SARS-Cov-2 zostało podjętych szereg działań, mających na celu zmniejszenie ryzyka zarażenia mieszkańców gminy oraz pracowników Urzędu Gminy i jednostek podległych. Prowadzono szeroko zakrojoną akcję informacyjną skierowaną do mieszkańców i osób przebywających czasowo na terenie gminy, która miała na celu przekazanie najistotniejszych informacji dot. koronawirusa oraz zachowań zmniejszających ryzyko zarażenia. Informacje zamieszczano zarówno na stronach internetowych gminy Tyrawa Wołoska, jak też na tablicach ogłoszeń w poszczególnych miejscowościach, oraz przekazywano do sołtysów.
Pracował Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego pod moim przewodnictwem, którego członkowie spotykali się w dniach:
- 11.03.2020r.
- 14.03.2020r. (w spotkaniu uczestniczyli również sołtysi wsi z terenu gminy Tyrawa Wołoska, Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Edward Wołoszyn, oraz wikariusz Parafii rzym.-kat. w Tyrawie Wołoskiej ks. Sebastian Lasota),
- 17.03.2020r.,
-18.03.2020r.
- Dnia 20.03.2020r. przedłużono umowę użyczenia z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Tyrawie Wołoskiej do dnia 31.12.2023r. - dotyczy bud. GOKu
-
Dnia 01.04.2020r. przedłużono umowę użyczenia ze Stowarzyszeniem Społeczno- Kulturalnym
„U Podnóża Gór Słonnych” na okres 7 lat – dotyczy terenu przed Urzędem Gminy i przy kolumnach w celu realizacji projektu związanego z utworzeniem ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej. - Skierowano pismo do najemcy mieszkania komunalnego, wyznaczające dodatkowy termin na uregulowanie zaległych należności, pod rygorem wypowiedzenia umowy najmu.
- Przedłużono umowę najmu lokalu socjalnego do dnia 30 czerwca 2020r. na podstawie art. 31s. ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
-
Skierowano pisma do właścicieli nieruchomości przyległych do działki nr 378/2, położonej
w miejscowości Siemuszowa, celem rozeznania ile osób będzie zainteresowanych zakupem części działki 378/2 przyległych do ich nieruchomości.
III. Kontakty z innymi organami i instytucjami oraz reprezentacja gminy.
-
19 lutego odbyłam spotkanie z przedstawicielem Banku Gospodarki Krajowej
w sprawie ewentualnej współpracy - 22 lutego uczestniczyłam (uczestniczył Zastępca) w zebraniu sprawozdawczym OSP Hołuczków oraz Rozpucie. Serdecznie dziękuję za spotkanie Ochotniczym Strażom Pożarnym z tych miejscowości.
- 2 marca uczestniczyłam w spotkaniu wraz z Starostą Sanockim oraz przedstawicielami Sanepidu ws. sytuacji epidemiologicznej
- 3 marca uczestniczyłam w konferencji Podkarpackiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego oraz brałam udział w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej Podkarpackiego Stowarzyszenia Samorządów Terytorialnych
- 7 marca Zastępca uczestniczył w zebraniu sprawozdawczym OSP Siemuszowa oraz spotkaniu zorganizowanym przez UKS Tyrawka
- W dniu 16 marca 2020r. spotkałam się z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie Gminy Tyrawa Wołoska, na którym zostały omówione sprawy związane z epidemią jak również sposoby postępowania, aby zmniejszyć negatywne skutki epidemii.
Pytań do sprawozdania nie było.
Ad.5. Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach
i zapytaniach radnych.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński poinformował, że nie wpłynęły interpelacje i zapytania.
Ad. 6. Sprawozdanie z działalności Komisji Rady w okresie między sesjami.
Przewodniczący rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poinformował, że Komisja Finansów i Rozwoju Gospodarczego przedstawi protokół przy uchwale w sprawie zmian w budżecie.
Przewodniczący Komisji Oświatowo – Społecznej Pan Bartosz Nitka poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 02.03.2020 r. Następnie, na prośbę Radnych, odczytał Protokół nr 3/2020. Protokół Komisji stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński zapytał czy są pytania w tym punkcie.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Pan Stanisław Chabko - Pytanie do Pana Sekretarza – jakby się Pan odniósł do tych kwot, z których utrzymuje się szkoła, dodajemy- nie dodajemy? Jak to funkcjonuje od finansowej strony?
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Trochę jestem zdziwiony, ponieważ zostało to przedstawione jakbyśmy na szkole zarabiali. A tak nie jest. Faktycznie subwencja jest tylko na szkołę, uczniów i „zerówkę”. Natomiast przedszkole jest zadaniem własnym gminy i na to dostajemy niewielka dotację. Nie będę wchodził w polemikę na temat konserwatorów, ponieważ jest to sprawa bardziej skomplikowana. Myślę, że na następnej sesji dokładnie przedstawimy te kwoty i powiemy. To nie jest tak, że gmina na tym zarabia. My rzeczywiście do przedszkola również płacimy a szkoła myślę, że korzysta z tych finansów w taki sposób, jaki ma – i to wystarcza. Po zamknięciu roku budżetowego okazało się, że jeszcze te pieniądze zostały. To nie jest tak, że my oszczędzamy na szkole. Jestem też zdziwiony takim stwierdzeniem o tym ukaraniu. Nikt nikogo nie ukarał. Nie wiem, czy Pani Dyrektor jest tego świadoma – myślę, że jest – ustala się dodatek specjalny czy funkcyjny, jest na to regulamin. I regulamin dokładnie mówi w jakich okresach ustala się ten dodatek i taki dodatek został ustalony. I tu nie było żadnej kary. Pani Wójt uznała, że ten dodatek w takiej wysokości powinien być przyznany. Czy on w danym okresie jest zmniejszony czy nie – Pani Wójt bierze pod uwagę różne aspekty szkoły – wyniki nauczania, zarządzanie szkołą. W Regulaminie, który Rada przyjęła jest to wszystko dokładnie określone. Ten Regulamin był w 2019 roku uchwalony i takie kryteria radni przyjęli. Został on zatwierdzony i opublikowany w Dzienniku Wojewódzkim.
W kwestii czy nas jest stać na finansowanie dwunastoosobowego przedszkola. Nie wiem o jakie dwunastoosobowe przedszkole chodzi.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki przytoczył wypowiedź Pani Dyrektor Szkoły – „ja tak twierdziła i ja przy tym stoję. Ja tak uważam, ponieważ subwencja oświatowa jest przeznaczona na opłaty pewnych zadań i np. subwencja oświatowa nie jest przeznaczona na dowóz dzieci, albo na zerówki i wszystkie oddziały przedszkolne, bo to jest zadanie własne gminy, wszystkie oddziały przedszkolne ma utrzymać gmina, a słyszałam, że nasza jest bogata bo stać ją na dofinansowania przedszkoli, nawet 9
i 12-osobowych…”
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – I tego nie rozumiem – my, póki co, finansujemy przedszkole, które jest przy Szkole Podstawowej, czyli w tym jakby Zespole. Teraz nie ma Zespołu ale Projekt organizacyjny przedstawia Pani Dyrektor i określa liczbę dzieci w każdym oddziale. Nie przypominam sobie, żebyśmy kiedykolwiek zakwestionowali liczbę tych dzieci. Mogę się domyślać, że pewnie chodzi o to przedszkole niepubliczne – ale póki co ono jest finansowane z zupełnie innych środków, z projektu unijnego. I my tego nie finansujemy. Natomiast w przyszłości będzie taka konieczność. Ale to nie zależy od nas. Jeżeli dany podmiot prywatny, publiczny założy taka szkołę czy przedszkole niepubliczne my mamy obowiązek wtedy, na określonych zasadach, to finansować. I tak w przyszłości będzie. Jeżeli ktoś założy takie przedszkole i zwróci się z wnioskiem do gminy – to wynika to z obowiązku ustawowego.
W kwestii udostępniania Sali gimnastycznej – Proszę Państwa, czy Gmina zarządza Szkołą, czy kierownik każdej jednostki zarządza daną placówką? GOK zarządza Dyrektor GOK itd. Szkołą zarządza Dyrektor Szkoły – więc to kto utworzy regulamin
i kto wynajmuje – odpowiedzialny jest za to kierownik danej jednostki organizacyjnej. Opracowanie regulaminu wynajmu Sali gimnastycznej należy w tym przypadku do Dyrektora Szkoły. Ja na początku przedstawiałem Pani Dyrektor przykłady takich regulaminów z innych miejscowości, miast czy też gmin. Nie wiem czy taki regulamin w tej chwili istnieje. Ale jest to zdecydowanie e gestii kierownika każdej jednostki – opracowanie regulaminu korzystania. Każdy kierownik jednostki odpowiada za powierzone mu mienie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Dziękuję Panie Sekretarzu. Myślę, że wiele niejasności zostało tutaj rozwianych.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Stanisław Chabko – Do Przewodniczącego Komisji – proszę o odczytanie ostatnich wersów – dot. wody.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki odczytał pismo do komisji Oświatowo- Społecznej – GOK zaopatruje się w wodę ze studni gminnej znajdującej się na działce nr 604 w Tyrawie Wołoskiej. Ze studni, która zaopatruje GOK korzystają także „Lewiatan”, tzw. „Drewniak” oraz salon fryzjerski. Zużycie wody wg stanu licznika głównego w 2019 roku wyniósł 214 m3; zużycie wody przez GOK wg stanu licznika w 2019 roku wyniósł 114 m3; salon fryzjerski posiada zamontowany licznik zużycia wody – wg stanu licznika w 2019 roku wyniósł 23 m3; sklepy nie posiadają zamontowanych liczników, rozliczani są ryczałtowo za jeden miesiąc. Sklep „Lewiatan” – 4,5 m3 oraz tzw. „Drewniak” – 2,4 m3.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Na posiedzeniu Komisji, na którym uczestniczyłem było to przedstawione i zużycie roczne pokrywa się z opłatami, które wnoszą ci, którzy z niej korzystają.
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Mam taka propozycje dla Przewodniczących Komisji, że kiedy zapraszają różne osoby to wątpliwości można rozwiać od razu na komisjach. Tylko powinna być określona tematyka tego posiedzenia – wtedy możemy się dokładnie przygotować i udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania. A także zaprosić odpowiednie osoby, ponieważ można to wówczas skonfrontować. Najlepiej zapraszać kogoś odpowiedzialnego za dany dział i wtedy można podyskutować. Aby każdy
z takim przekonaniem właściwym mógł z tej komisji wyjść.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Do wszystkich Komisji – Jeżeli są tak istotne informacje, które Państwa tez zaskakują – my też jesteśmy w Urzędzie, więc prosimy o zgłoszenie się czy osobiście czy telefonicznie, czasami osoby odpowiedzialnej w danym dniu nie ma – osoba odpowiedzialna ma obowiązek udzielić informacji na zadane pytania. Myślę, że będzie to jakiś wypracowany system na przyszłość.
Radny Pan Bartosz Nitka – Panie Sekretarzu, jeżeli chodzi o te dane z użyciem wody – my na Komisji, która była wcześniej (w lutym) składaliśmy wniosek do Referatu Ochrony Środowiska w sprawie zużycia wody. Ja na Komisji przedstawiłem te dane i ta informacja jest załącznikiem do protokołu.
Ad. 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia ,,Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w 2020 roku".
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Otrzymaliście Państwo projekt uchwały w sprawie przyjęcia ,,Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w 2020 roku"- taka uchwałę podejmujemy co roku. Biorąc pod uwagę, że uwzględniliśmy tutaj kwestie związana z kastracją i sterylizacja zwierząt – to również musiało być odpowiednio określone. Zgodnie z treścią art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt Rada Gminy określa w drodze uchwały, corocznie do dnia 31 marca – wprawdzie mamy kwiecień ale z uwagi na sytuacje epidemiologiczną nie zdecydowaliśmy się organizować sesji w tamtym terminie - program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Program, którego projekt przygotowuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), do dnia 1 lutego, obejmuje zgodnie z art.11a ust.2 ustawy następujące obligatoryjne działania:
1) zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt;
2) opiekę nad wolnożyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie;
3) odławianie bezdomnych zwierząt;
4) obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt;
5) poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt;
6) usypianie ślepych miotów;
7) wskazywanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich;
8) zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt. Projekt programu Wójt przekazał do zaopiniowania zgodnie z art. 11a ust. 7 pkt. 1-3 ustawy o ochronie zwierząt:
1. Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii w Sanoku
2. Dzierżawcom i zarządcom obwodów łowieckich, działających na obszarze gminy. Wobec powyższego niniejszą uchwałę uznać należy za konieczną i uzasadnioną.
Podmioty o których mowa w art. 11a ust, 7 pkt. 1-3 ustawy o ochronie przyrody, w terminie 21 dni od dnia otrzymania projektu programu, wydają opinie o projekcie. Niewydanie opinii w tym terminie uznaje się za akceptacje przesłanego programu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusje w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący odczytał treść uchwały.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem projektu uchwały w sprawie przyjęcia ,,Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w 2020 roku" głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Na prośbę Zastępcy Wójta Gminy Pan Przewodniczący ogłosił przerwę.
Przerwa 1355- 1410.
Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XV/81/2020 z dnia 27.01.2020 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 r.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło zgłosiła wniosek o naniesienie poprawek – przedstawiony Państwu projekt uchwały uwzględnia dochody w kwocie 44.733,43 zł. Są to dochody z tytułu grantu, który otrzymaliśmy na zakup w ramach projektu grantowego pn.: „Zdalna szkoła” na zakup laptopów. Umowa została podpisana. Kwota ta będzie przeznaczona na zakup laptopów z przeznaczeniem dla szkoły. Uchwała, która została Państwu przedstawiona dzisiaj uwzględnia również zmiany w wysokości dochodów
w kwocie 369.709,22 zł. Są to dochody, które wcześniej zarządzeniem zostały wprowadzone jako dotacje i w takim układzie zmieniają one plan dochodów i plan wydatków w powyższej uchwale w paragrafie 3.
Wniosek: zmiana do uchwały Nr XV/81/2020 z dnia 27.01.2020 r. rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 r. – zwiększenie planu dochodów i wydatków o kwotę dotacji z Centrum Projektów Polska Cyfrowa
z uwzględnieniem zmian dochodowych w budżecie
Głosowanie:
„Za” przyjęciem wniosku: zmiana do uchwały Nr XV/81/2020 z dnia 27.01.2020 r. rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 r. – zwiększenie planu dochodów i wydatków o kwotę dotacji z Centrum Projektów Polska Cyfrowa z uwzględnieniem zmian dochodowych w budżecie głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Wniosek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło przedstawiła projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Dusczyński poprosił o opinię Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego w sprawie przedstawionej uchwały.
Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina poinformował, że Komisja odbyła posiedzenie w dniu 30.04.2020 r. przed sesją Rady Gminy, w związku z tym protokół zostanie przedstawiony w terminie późniejszym.
Opinia do uchwały Nr XV/81/2020 z dnia 27.01.2020 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 r.– pozytywna.
Przewodniczący rady Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – otrzymaliśmy informację, że nie będzie konieczności ponoszenia tego wkładu własnego. Pozostaje tylko i wyłącznie kwota – nie jak tu jest wpisane 38.000,00 zł – będzie to wyłącznie kwota 10.000,00 zł na zapewnienie Inspektora Nadzoru, ponieważ to się nie wlicza do projektu. Pomimo tej dyskusji, która była na początku bardzo proszę Panią Skarbnik, jeżeli jest taka możliwość, o wprowadzenie tej poprawki. Czy Pani Skarbnik jest w stanie poprawić to na chwile obecną?
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Tak, ponieważ ta zmiana nie będzie miała
w ogóle wpływu na treść uchwały – jedynie w załączniku o wydatkach będzie zmiana kwoty. Tam było przesunięcie z paragrafu, z rozdziału 75495 do rozdziału 92195 i ta kwota tylko ulegnie zmianie - 10.000,00 zł i + 10.000,00 zł w rozdziale 92195.
Zastępca Wójta Gminy poinformował, że radni z dolnej Sali nie maja uwag do tej kwoty 10.000,00 zł.
Więcej pytań nie było.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XV/81/2020 z dnia 27.01.2020 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 r. głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska na rok 2020.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poprosił o odczytanie protokołu Komisji ze spotkania w sprawie ustalenia planu pracy.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Bożena Drzyzga przedstawiła protokół
z posiedzenia Komisji w sprawie ustalenia planu pracy na 2020 rok. Protokół Komisji stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący odczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska na rok 2020 głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
Ad. 10. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2019 rok.
Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2019 rok przedstawiła Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) Pani Ewa Sieradzka. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań do sprawozdania nie było.
Ad. 11. Sprawozdanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za 2019 rok.
Sprawozdanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej
z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za 2019 rok przedstawiła Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Pan Stanisław Chabko – 1. Czy są prowadzone postępowania – chodzi o osoby zameldowane u nas, a przebywające w innych ośrodkach – i my płacimy. Czy są prowadzone postepowania odnośnie tych osób i ich rodzin.
2. Czy jest możliwość dogadania się np. z ośrodkiem w Rakowej, żeby dostarczać pożywienie osobom bezdomnym? Bo takie mamy na terenie. A może ich zakwalifikować do tego ośrodka.
Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka – Szanowni Państwo jeśli chodzi o ustawę
o pomocy społecznej to osoby, które przebywają w ośrodkach – ale tutaj musimy rozgraniczyć w jakich ośrodkach – jeżeli przebywają w DPS (Dom Pomocy Społecznej) to gmina, na której osoba była ostatnio zameldowana jest zobligowana do opłacania tych należności. I tutaj nie mamy wyjścia – jeżeli taka osoba jest skierowana do DPS to gmina musi zgodnie z ustawa pokryć różnicę wydatków związanych z należnościami, opłatami związanymi za pobyt. Przedstawia się to następująco – osoba płaci z własnych dochodów 70%, pozostałą kwotę w drugiej kolejności ma zapłacić osoba zobowiązana do alimentacji a w trzeciej gmina. Jeżeli osoby zobowiązane do alimentacji nie przekraczają kryteriów dochodowych ustawy o pomocy społecznej my nie mamy możliwości od nich wymagać opłat za taki ośrodek – po prostu nie mamy możliwości prawnych. W tym przypadku, który jest u nas do tej pory te osoby – dla każdej osoby, dla każdej rodziny przeprowadzamy wywiady alimentacyjne, czyli jeśli osoba jest w ośrodku i ma dzieci to u każdego z dzieci przeprowadzany jest wywiad alimentacyjny. I on co 6 miesięcy jest wysyłany tam, gdzie dziecko mieszka – i sprawdza się jego sytuacje dochodową. Do tej pory te osoby przedstawiały dochody niższe, niż kryteria dochodowe o pomocy społecznej. I nie mamy możliwości wyegzekwować od nich środków, jeżeli dobrowolnie nie chcą płacić. Natomiast różnicę niestety ale musi pokryć gmina, ponieważ jest to zadanie własne gminy. W przypadku pozostałych ośrodków, jak np. udzielanie schronienia osobom bezdomnym, tak samo – patrzy się na ostatni meldunek osoby. I tam, gdzie był ten ostatni meldunek to ta gmina jest zobowiązana płacić. Co do schronisk to tutaj mamy uchwałę Rady Gminy, która nam mówi w jakich wysokościach te odpłatności są pobierane. I zgodnie z tą uchwała my te płatności pobieramy. Natomiast jeżeli chodzi o dostarczanie posiłków – ja do tej pory nie miałam takiego wniosku, żeby taki posiłek dostarczać. My, owszem zajmujemy się dostarczaniem żywności dla osób. I tak jak tutaj w sprawozdaniu przekazałam jest to około 200 osób, które korzystają z takiej pomocy. Ale jest to posiłek w formie towarów. Nie jest to ciepły posiłek. W Rakowej nie mają stołówki do rozwożenia ciepłych posiłków. Myśmy rozważali tę kwestię. Ale tutaj ewentualnie wchodzi w grę może podpisanie umowy z Centrum Integracji Społecznej w Sanoku czy też z jakąś instytucją działającą na terenie Gminy Tyrawa Wołoska, która robi catering. Jeżeli z taką instytucją podpisalibyśmy umowę to tak – ale ja do tej pory nie miałam takiego wniosku. Jeśli osoby chcą świadczenia, pomocy w dofinansowaniu dożywiania – to chcą pomocy finansowej. I taką się przyznaje.
Więcej pytań nie było.
Ad. 12. Przedstawienie oceny zasobów pomocy społecznej.
Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka przedstawiła ocenę zasobów pomocy społecznej – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej mam obowiązek przygotowania ocenę zasobów pomocy społecznej, która przedstawiam Państwu w terminie do 30 kwietnia. Ocena zasobów pomocy społecznej wraz z rekomendacją jest podstawą do planowania budżetu na rok następny. Ja nie będę całej oceny zasobów pomocy społecznej przedstawiać, ponieważ ma ona ponad 70 stron. Postaram się Państwu przedstawić najważniejsze informacje.
Ocena zasobów pomocy społecznej odzwierciedla działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej oraz jednostek współpracujących w realizacji zadań z zakresu polityki społecznej. Zaprezentowane dane wykraczają znacznie poza obszar pomocy społecznej. Lecz ocena niektórych problemów związanych ze zjawiskiem wykluczenia społecznego nie będzie właściwa bez oceny lokalnej sytuacji na rynku pracy czy oceny zasobów lokali socjalnych czy też innych możliwości dostępu do lokalu czy też różnych form aktywizacji zawodowej. Dokonana ocena zasobów pomocy społecznej dowodzi, że działalność Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej przynosi zamierzone efekty zarówno w sferze socjalnej jak i przez eliminację niekorzystnych zjawisk społecznych takich jak: ubóstwo, bezrobocie, problemy nadużywania alkoholu, przemocy domowej, zapewnienia opieki osobom starszym
i niepełnosprawnym. Rodzinom zapewniono pomoc w formie finansowej oraz niefinansowej. Do pomocy niefinansowej zaliczamy: pracę socjalną, zapewnienie opieki, nauki w wychowaniu dzieci w ramach wsparcia asystenta rodziny, w ramach działań placówki wsparcia dziennego „Mrówczy świat”. Dorośli uczestnicy mieli również możliwość skorzystania z pomocy prawnej i psychologicznej. Dane liczbowe za rok 2019 wykazują, że zarówno skala potrzeb społecznych jak i skala możliwości ich zaspokojenia utrzymuje się w zasadzie na niezmienionym poziomie w stosunku do lat poprzednich, z lekką tendencją zniżkową – na co wpływ miało zwiększenie dostępności do pracy w kraju i za granicą oraz programy socjalne realizowane przez państwo, przede wszystkim „500+” i świadczenia pielęgnacyjne. Rok 2020 i lata następne będą dla GOPS kontynuacją realizowanych zadań i proponowanych działań oraz podejmowaniem nowych inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów społecznych, które są niezbędne by instytucja pomocy społecznej była skuteczna, efektywna
i nowoczesna. Ocena zasobów pomocy społecznej przedstawiona w prezentowanym kształcie odzwierciedla w sposób analityczny stan posiadania oraz wyniki poszczególnych działań. Rzeczywiste potrzeby i efekty będą podlegały określonym ewaluacjom i weryfikacji. Niewątpliwy wpływ na to będą mieć również problemy utraty części dochodów finansowych w związku z przymusową restrukturyzacją Podkarpackiego Banku Spółdzielczego w Sanoku, gdzie utraciliśmy w styczniu znaczną część środków finansowych. Sytuacja może być również trudniejsza w związku
z wystąpieniem epidemii koronawirusa COVID-19 - skutkującej powiększeniem się liczby osób bezrobotnych, uraty miejsc pracy na lokalnym rynku pracy jak również poza granicami Polski oraz spadkiem dochodów naszych mieszkańców. Dlatego działania podejmowane w zakresie polityki rynku pracy, zdrowia, polityki mieszkaniowej
i oświatowej a także sytuacja demograficzna ulega ciągłym zmianom a nasze wspólne podejmowanie działań powinny być spójne i wzajemnie się uzupełniać. Analizując wydatki na poszczególne rodzaje świadczeń należy zwrócić szczególną uwagę na znaczny kosztów utrzymania osób przebywających w Domu Pomocy Społecznej. Umieszczenie osoby w DPS jest dla gmin o skromnym budżecie dość uciążliwe, ponieważ są to wysokie koszty. Zmiana przepisów prawa w zakresie postępowań odpłatności ze strony osób zobowiązanych do alimentacji nadal stanowi zbyt duże kłopoty ze ściąganiem tych zobowiązań. Osoby starsze, niepełnosprawne coraz częściej pozostają w domu pod opieką najbliższego członka rodziny, który korzysta
ze świadczeń opiekuńczych oraz świadczeń pielęgnacyjnych. Chciałam tutaj dodać,
że poprzez te świadczenia, które mamy z programów ministerialnych gmina oszczędza środki na usługi opiekuńcze. Te osoby wymagałyby usług opiekuńczych a przez to, że przebywają w Dziennym Domu Pomocy w Rakowej gmina nie świadczy tych usług. Jak patrzyłam na statystki w latach poprzednich to około trzech – czterech osób takie usługi na naszym terenie miały – w tej chwili nie mamy ani jednej, która korzysta
z usług opiekuńczych. Jest tylko ta jedna osoba w domu pomocy społecznej od iluś tam lat. A nowej osoby do domu opieki społecznej nie zakwalifikowaliśmy. Na podstawie danych przedstawionych w ocenie zasobów pomocy społecznej oraz analiz sytuacji wyłaniają się zadania dotyczące zabezpieczenia potrzeb w zakresie pomocy społecznej szczególnie dla osób w podeszłym wieku, chorych i niepełnosprawnych. Natomiast mając na uwadze stan, w jakim teraz się znajdujemy, czyli w związku z pandemią koronawirusa COVID-19 należy spodziewać się, że zwiększy się bezrobocie na terenie naszej gminy – co będzie skutkować tym, że prawdopodobnie będziemy wypłacać większe świadczenia z pomocy społecznej dla osób bezrobotnych. W skrócie przedstawiłam Państwu te ocenę zasobów pomocy społecznej. Jeżeli są pytania – proszę je zadawać.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Czy w związku z epidemią jest zauważalny wzrost wypłaty świadczeń z opieki społecznej?
Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka – Jeżeli chodzi o wypłatę świadczeń z pomocy społecznej to reguluje to ustawa o pomocy społecznej. I nawet jeżeli są pytania ze strony osób zjeżdżających z zagranicy, od osób, które przebywają na kwarantannie o pomoc jaką możemy im zaproponować to jesteśmy ograniczeni kryteriami ustawowymi – i nie możemy wypłacać dodatkowych świadczeń, ponieważ takich nie ma. Nie dostaliśmy puli pieniędzy stricte przeznaczonej na finansowanie różnych działań związanych
z przeciwdziałaniem koronawirusowi. Natomiast świadczymy pomoc związana np.
z dostawą żywności. W marcu tego roku wystąpiliśmy z komunikatami, że jeżeli osoba potrzebuje dowiezienia żywności, zrobienia zakupów to Ośrodek Pomocy może zorganizować taka pomoc. Możemy również zorganizować pomoc, które nie przekraczają kryteriów dochodowych i tutaj możemy sfinansować dożywianie, posiłek, możemy dać dodatkowa pomoc. Ale to wszystko opiera się na podstawie ustawy
o pomocy społecznej. Czy nastąpił wzrost – działamy w oparciu o ustawę o pomocy społecznej, w związku z tym ten wzrost jako tako nie nastąpił, ponieważ osoby, które zjeżdżają z zagranicy jeszcze posiadają dochody - i nie kwalifikują się do pomocy społecznej. Ale obawiam się, że za kilka miesięcy, jeżeli te osoby nie znajda pracy, to taki wzrost może nastąpić.
Więcej pytań nie było.
Ad. 13. Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radny Pan Jacek Pisz - Pytanie do Pani Wójt – czy można coś zrobić w sprawie autobusów, ponieważ ani jeden autobus rano nie jedzie w kierunku Sanoka. Z powrotem tak samo. Nie chodzi o trasę przez „Słonne” ale przez Mrzygłód. Nie ma autobusu. Jest tylko do Tyrawy Solnej.
Wójt Gminy Tyrawa Wołoska Pani Teresa Brzeżawska-Juszczak – Ostatnio rozmawiałam z pracownikiem, który jest kierowcą autobusu w tej firmie – poinformował, że będzie uruchomiony przejazd ale na zasadzie takiej wymiany. Jeżeli jest taka potrzeba to ja zadzwonię do tego przewoźnika i się zorientuję. Jest to na pewno podyktowane ta sytuacją z koronawirusem i tymi ograniczeniami. Przewoźnik nie chce się narazić na zarzuty, że naraża pasażerów.
Więcej pytań nie było.
Ad. 14. Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.
Ad. 15. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado z racji tego, że ostatnia sesją była nadzwyczajna nie mieliśmy żadnych pytań, natomiast ja cały czas mam odnotowane te kwestie związane z projektami oświetlenia czy też dalszej dokumentacji.
Ad. 16. Zakończenie obrad sesji.
Wobec braku innych pytań o godzinie 1515 Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński zamknął obrady XVIII sesji w kadencji 2018-2023 dziękując obecnym za udział.
Protokołowała:
Urszula Wisłocka
Inspektor UG







![[ X ]](/Layout/close-img.png)