Jesteś tutaj:
Protokół Nr XLI/2022
Protokół Nr XLI/2022
z XLI sesji nadzwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska VIII kadencji,
która odbyła się w dniu 10 listopada 2022 r.
w Urzędzie Gminy w Tyrawie Wołoskiej
z XLI sesji nadzwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska VIII kadencji,
która odbyła się w dniu 10 listopada 2022 r.
w Urzędzie Gminy w Tyrawie Wołoskiej
XLI sesja nadzwyczajna Rady Gminy Tyrawa Wołoska rozpoczęła się o godzinie 1715.
Ad.1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński
o godzinie 1715 otworzył obrady XLI sesji nadzwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że jest odpowiednia ilość radnych do podejmowania prawomocnych uchwał, bowiem na 15 radnych w sesji wzięło udział 14 radnych. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Sesja jest nagrywana i udostępniana za pomocą Internetu.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński powitał obecnych na sesji:
Wójta Gminy Tyrawa Wołoska – Panią Teresę Brzeżawską-Juszczak
Zastępcę Wójta Gminy – Pana Krystiana Domaradzkiego
Sekretarza Gminy – Pana Mariana Kurasza
Skarbnika Gminy – Panią Martę Karnas
Pracowników gminy
Mieszkańców
Panie i Panów radnych obecnych na sesji:
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki zgłosił wniosek o wprowadzenie dwóch projektów uchwał w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz określenia podatku od nieruchomości.
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado po przeanalizowaniu przez Komisję Finansów Komisja nie przegłosowała podnoszenia stawek w zakresie środków transportowych
z uwagi na to, że te stawki są i tak już dość wysokie. Dlatego też ta uchwała pozostała bez zmian stawek. Natomiast podstawa prawna się zmieniła, stąd też ta uchwała jest do procedowania. Natomiast uchwała w sprawie podatku od nieruchomości – tu jest kwestia podwyżki o 2%. Uchwała w sprawie zmian w budżecie – rozmawialiśmy na Komisji Oświatowo-Społecznej i Finansów – będzie tam autopoprawką z kwota 60.000,00 zł na zabezpieczenie jeszcze w tym roku środków związanych z budynkiem w Rozpuciu na wymianę instalacji elektrycznej wraz z elementami towarzyszącymi
w tym zakresie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Dlaczego ta uchwała jest przedstawiana tuż przed sesją?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Na Komisji Finansów była przedstawiana ta uchwała. Natomiast była jeszcze kwestia doprecyzowania podstaw prawnych, szczegółów zmienianych przez pracowników. Dlatego tez teraz Państwo otrzymaliście tę uchwałę. Oczywiście decyzja należy do Państwa. Państwo głosujecie w tym zakresie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Czy to będzie miało wpływ, jeżeli tego w tym momencie tej uchwały nie wprowadzimy na sesję? Jaki to będzie miało wpływ na przyszły budżet jaki będziemy ustalać. Tutaj ta uchwałą tak naprawdę powinna być wprowadzona dużo wcześniej dot. tych stawek. To nie jest uchwała, która się pisze w ciągu tygodnia. Można ją naprawdę dużo szybciej wprowadzić – niekoniecznie na tej sesji nadzwyczajnej, na której właśnie teraz pracujemy.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Ja poprosiłem o wprowadzenie uchwał do porządku obrad. A Państwa decyzja czy przyjmiecie czy też nie. Tam jest czas do końca miesiąca, jeżeli chcemy jakiekolwiek podwyżki wprowadzić w podatku od nieruchomości. Ta pierwsza uchwała to jest tylko formalność dlatego, że żadnego podatku nie podnosimy w tym zakresie. Myślę, że tu jakiegoś problemu to nie stanowi.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Według mnie to nie wiem czy to nie stanowi, bo jeżeli go nie podnosimy, czyli w przyszłym roku nie planujemy żadnych inwestycji z tego mam rozumieć. Tak mieliśmy wcześniej podawane,
że podnosimy stawki podatku ze względu na planowane inwestycje i na to, że koszty wzrastają. Mam rozumieć, że w przyszłym roku koszty nie będą wzrastać.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, powiem jeszcze raz wyraźnie i bardzo głośno – są dwie uchwały: jedna uchwała podatku od środków transportowych nie ulega podniesieniu natomiast druga jest propozycja podwyżki o 2%. Komisja Finansów otrzymała projekt uchwały przed sesją, zaopiniowała go więc decyzja pozostaje do Państwa.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Dziękuję bardzo. Będziemy teraz głosować odnośnie wprowadzenia tych dwóch uchwał na tę sesje nadzwyczajną. Podkreślam, że mieliśmy dwie a teraz będziemy głosować cztery. To nie jest kwestia, że ja nie chce zagłosować za tym tylko uważam, że jest to troszkę nie w porządku,
że takich ważnych uchwał na sesji nadzwyczajnej i to w dniu sesji. Tyle ode mnie jako Przewodniczącego.
Głosowanie nad wnioskiem:
„Za” przyjęciem wniosku o wprowadzenie dwóch projektów uchwał
w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz określenia podatku od nieruchomości do porządku obrad głosowało 9 radnych, „przeciw” – 5, „wstrzymało się „- 0. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Wniosek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Porządek obrad po zmianach:
Głosowanie – przyjęcie porządku obrad po zmianach:
„Za” przyjęciem porządku obrad po zmianach głosowało 10 radnych, „przeciw” – 1, „wstrzymało się „- 3. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Porządek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Ad. 3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/164/2022
z dnia 27.01.2022 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2022 r.
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Uchwały te są w związku z pieniędzmi, które przyszły z tyt. podatku dochodowego od osób fizycznych. Wpłynęła dopiero pierwsza rata w dniu 31 października – do 30 listopada i 31 grudnia mają być te dwie pozostałe. Jedna kwota 888.418,57 zł, które mogą być ujęte w budżecie na rok 2023 z tym,
że z tej kwoty została wyjęta kwota 60.000,00 zł na zabezpieczenie remontu wadliwej instalacji elektrycznej w budynku byłej szkoły w Rozpuciu. I dwa wnioski, które przeszły na zabezpieczenie – jeden związany z uzyskaniem pozwolenia na wprowadzenie wód opadowych i roztopowych z dachu szkoły Podstawowej i Sali gimnastycznej w Tyrawie Wołoskiej do wód potoku bez nazwy. Druga zmiana dot. wymiany wyłączników czasowych w celu regulacji czasu pracy oświetlenia ulicznego. Łączna kwota to jest 5.500,00 zł. Zwiększenie o 255.000,00 zł na wypłatę dodatków dla gospodarstw domowych. I zmiana klasyfikacji budżetowej na wypłatę dodatków węglowych.
I zwiększenie planu subwencji oświatowej o kwotę 8.327,00 zł. Uchwała w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej uwzględnia naniesienie zmian w poprzedniej uchwale.
Radny Pan Bartosz Nitka – Mam pytanie o te 3.000,00 zł zwiększenie planu wydatków na wymianę wyłączników czasowych w oświetleniu ulicznym w celu regulacji czasu pracy oświetlenia – czy nie obejmuje tego jeszcze okres gwarancyjny?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado to nie są kwestie okresu gwarancyjnego ponieważ te włączniki, które były planowane w dokumentacji projektowej one zostały zainstalowane w sposób prawidłowy. Natomiast system w jakim my chcemy modyfikować godziny oświetlenia nie był przewidziany w tym systemie. Zdecydowaliśmy aby go wymienić. Przy tamtych projektach projektant tego nie przewidział. Stąd tez pojawiła się kwestia wymiany tych włączników.
Radny Pan Bartosz Nitka – Jeżeli wymienimy te włączniki czasowe to na jakich zasadach to będzie działać, bo ja tutaj tez wielokrotnie zgłaszałem, że dwa odcinki świeca się non stop przez cały rok.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – To było również z tym związane. Te przełączniki nie miały możliwości odpowiedniego ustawienia co do częstotliwości.
Radny Pan Bartosz Nitka – Kto będzie tym sterował?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – PGE, występujemy z takim harmonogramem.
Radny Pan Bartosz Nitka – Ewentualnie czy jest możliwość wyłączenia co którejś lampy ze względu na rosnące ceny prądu? Wiemy, że koszty zaczynają drenować wszystkie budżety, nie tylko nasz. Więc trzeba się zastanowić jednak nad nie całkowitym wyłączeniem ale przynajmniej zredukowaniem ilości świecących lamp. Koszty będą coraz większe a nie mniejsze.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Zastanawiamy się nad tym. Też czekamy na odpowiedź PGE w tej sprawie. Analizowaliśmy to pod katem oszczędności.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – W jaki sposób kwota 2.802.000,00 zł technicznie jest wprowadzana? Rozumiem, że jeżeli wprowadzamy kwotę ona nie jest tutaj wydatkowana tylko wchodzi nam w nadwyżkę.
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Tak, oprócz tych wartości, które zostały podane.
Radny Pan Bartosz Nitka – I ona będzie do dyspozycji w przyszłym roku w budżecie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Mniej więcej pół roku temu przyjmowaliśmy pieniądze na podwyżki dla pracowników. Czy w tej chwili ta uchwała została zrealizowana?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Pracujemy nad tym.
Radny Pan Dawid Jach – W dziale 85395 paragraf 4700 szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby czynnej - którego działu będą tyczyły się te szkolenia.
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Szkolenia dotyczyły dodatków węglowych.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/164/2022
z dnia 27.01.2022 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2022 r.
głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Ad. 4. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska na lata 2022-2025.
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Zmiany wprowadzone w uchwale poprzedniej na 2022 rok.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska na lata 2022-2025 głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Ad.5. Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado jeżeli chodzi o stawki podatku od środków transportowych były przedstawiane na Komisji Finansów. Komisja odniosła się do tego. Tutaj żadne zmiany nie zachodzą co do stawek. Natomiast zmienia się podstawa prawna.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Myślę, że od środków transportowych te stawki rzeczywiście są duże. Dobrze, że ich nie zmieniamy.
Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina – Opinia Komisji jest pozytywna.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych głosowało 11 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 3. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 8
do protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Ad. 6. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku
od nieruchomości.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado projekt został przedstawiony na Komisji Finansów. Jeżeli chodzi o określenie stawek podatku od nieruchomości w projekcie jak również Komisja przegłosowała podwyżkę o 2%.
Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina – Komisja prosiła aby podatku od środków transportowych nie podnosić a przystała na propozycję 2%. Była propozycja o 3% ale Komisja przegłosowała o 2%.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Jestem na prawdę zdziwiony kwotą 2%. Chciałbym się zapytać z czego ona się wzięła? I chciałbym wiedzieć od takiej kwestii finansowej – dlaczego 2 a nie np. 1.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – To jest projekt, propozycja. Państwo decydujecie w tej kwestii. Możecie też składać własne w nioski w tym zakresie, możecie składać poprawki do uchwały. Było to przedyskutowane na Komisji Finansów. Komisja też miała propozycje – zdecydowała o podwyżce o 2%. Dlatego taki projekt został Państwu przedstawiony.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Rozumiem. Ale ja osobiście powiem tak, że tutaj Radni mogą mieć jakieś uwagi jeżeli ten podatek jest za duży – jeżeli jest za mały jest to uwzględnione w budżecie. Radni nie będą mieć uwag – też są mieszkańcami. Choć dziwi mnie to bo planujemy inwestycje. W innych samorządach, z tego co słyszałem, zastanawiają się nad podniesieniem podatków między 12-14%. Dlatego się pytam dlaczego dwa.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado dlatego też Państwo jesteście na komisjach, aby swoje propozycje składać. Państwo możecie to kwestionować, macie prawo do własnego zdania. Myślę, że ta propozycja na obecne czasy jest, też braliśmy pod uwagę, że wszystko jest teraz droższe. Wzięliśmy pod uwagę opcję 3 i 2%. Komisja przystała na podwyżkę 2%, więc taka przedstawiliśmy Państwu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Ja to też rozumiem, tylko
w tamtym roku przyjęliśmy 5%.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – W poprzednich latach proponowaliśmy wyższy procent to Państwo sugerowaliście, aby był niższy. Dlatego też sugerując się poprzednimi latami nie chcieliśmy teraz zbyt wysokiej wartości.
Radna Pani Joanna Szylak – A przy tych 2% jaki to będzie wpływ do budżetu?
Radny Pan Radosław Babina – Trzy lata temu podwyższyliśmy o 2% i to była kwota rzędu, nie chcę skłamać, 8.500,00 zł z kawałkiem.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Do Pani Skarbnik – jaka to jest kwota i jaka jest równica w tym podatku uwzględnionym w budżecie?
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Na pewno nie jest duża. Jeżeli ludzie np. nie będą płacić tego podatku w ogóle to też nie będzie wpływu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Wiem ale poprzednimi latami to może w ogóle mogliśmy nie podnosić bo też były ciężkie czasy i też inflacja poszła
i koszty.
Radny Pan Stanisław Chabko - Odnośnie podatku i podwyższenia tego o 2% kiedyś było to sugerowane w ten sposób, że jak inflacja tak podnosimy mniej więcej ten podatek. Nieraz to była różnica paru procent – np. 2 mniej niż inflacja albo tylko 1%. Tak kiedyś było to stosowane. Za tej Rady jest inaczej. Było 5% inflacji zmniejszyliśmy podatek na 2%. Dlatego na Komisji trzymamy się nie tego jak było kiedyś ale jak jest w tej chwili. Dlatego taka propozycja wyszła, bo ja proponowałem nawet 3%. Na Komisji padło, że raczej 2 – więc na to przystałem. Bo jeżeli dzisiaj podnieślibyśmy podatek tak jak jest inflacja to byłoby dużo. Są inwestycje, nie idą tylko z podatków. Jeżeli nie będziemy mieli pieniędzy a skąd mamy mieć pieniądze. Jeżeli nawet otrzymamy pieniądze to i tak musimy mieć swój wkład.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Zgadzam się tutaj w 100%
z moim Zastępcą. Dlatego dziwi mnie, że w tym momencie nie planujemy inwestycji chyba, bo nie podnosimy tych podatków.
Radny Pan Stanisław Chabko - Ale to Panie Przewodniczący możemy mieć pretensje tylko do Rady. Decyzja należy do Rady, nie od Pani Skarbnik, bo Pani Skarbnik proponuje. Pani Skarbnik opracowując budżet nie opracowuje go sama tylko
z pracownikami z Urzędu Gminy i z Wójtem. Ten budżet realizuje Pani Wójt.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Panie Zastępco, w tym momencie nie mamy budżetu, nie mamy nad czym pracować i mamy propozycję tych, którzy ustalają ten budżet. Więc ja się z tym zgadzam tylko jestem na prawdę zdziwiony. Nie mogę teraz powiedzieć – może zwiększmy podatki, bo ja nie wiem na co mamy zwiększyć. Naprawdę na to przystaję.
Więcej pytań nie było.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku
od nieruchomości
głosowało 11 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 3. Głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
Ad. 7. Zamknięcie obrad sesji.
Wobec wyczerpania porządku obrad i braku innych pytań o godzinie 1745 Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński zamknął obrady XLI sesji w kadencji 2018-2023 dziękując obecnym
za udział.
Protokołowała:
Urszula Wisłocka
Inspektor UG
Ad.1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński
o godzinie 1715 otworzył obrady XLI sesji nadzwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że jest odpowiednia ilość radnych do podejmowania prawomocnych uchwał, bowiem na 15 radnych w sesji wzięło udział 14 radnych. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Sesja jest nagrywana i udostępniana za pomocą Internetu.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński powitał obecnych na sesji:
Wójta Gminy Tyrawa Wołoska – Panią Teresę Brzeżawską-Juszczak
Zastępcę Wójta Gminy – Pana Krystiana Domaradzkiego
Sekretarza Gminy – Pana Mariana Kurasza
Skarbnika Gminy – Panią Martę Karnas
Pracowników gminy
Mieszkańców
Panie i Panów radnych obecnych na sesji:
- Radosław Babina
- Stanisław Chabko
- Bartłomiej Czerepaniak
- Bożena Drzyzga
- Mariusz Duszczyński
- Grzegorz Górniak
- Dawid Jach
- Grzegorz Martowicz
- Bartosz Nitka
- Jacek Pisz
- Józef Suwaj
- Joanna Szylak
- Edward Wołoszyn
- Jan Wołoszyn
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
- Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/164/2022 z dnia 27.01.2022 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2022 r.
- Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska na lata 2022-2025.
- Zakończenie sesji.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki zgłosił wniosek o wprowadzenie dwóch projektów uchwał w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz określenia podatku od nieruchomości.
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado po przeanalizowaniu przez Komisję Finansów Komisja nie przegłosowała podnoszenia stawek w zakresie środków transportowych
z uwagi na to, że te stawki są i tak już dość wysokie. Dlatego też ta uchwała pozostała bez zmian stawek. Natomiast podstawa prawna się zmieniła, stąd też ta uchwała jest do procedowania. Natomiast uchwała w sprawie podatku od nieruchomości – tu jest kwestia podwyżki o 2%. Uchwała w sprawie zmian w budżecie – rozmawialiśmy na Komisji Oświatowo-Społecznej i Finansów – będzie tam autopoprawką z kwota 60.000,00 zł na zabezpieczenie jeszcze w tym roku środków związanych z budynkiem w Rozpuciu na wymianę instalacji elektrycznej wraz z elementami towarzyszącymi
w tym zakresie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Dlaczego ta uchwała jest przedstawiana tuż przed sesją?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Na Komisji Finansów była przedstawiana ta uchwała. Natomiast była jeszcze kwestia doprecyzowania podstaw prawnych, szczegółów zmienianych przez pracowników. Dlatego tez teraz Państwo otrzymaliście tę uchwałę. Oczywiście decyzja należy do Państwa. Państwo głosujecie w tym zakresie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Czy to będzie miało wpływ, jeżeli tego w tym momencie tej uchwały nie wprowadzimy na sesję? Jaki to będzie miało wpływ na przyszły budżet jaki będziemy ustalać. Tutaj ta uchwałą tak naprawdę powinna być wprowadzona dużo wcześniej dot. tych stawek. To nie jest uchwała, która się pisze w ciągu tygodnia. Można ją naprawdę dużo szybciej wprowadzić – niekoniecznie na tej sesji nadzwyczajnej, na której właśnie teraz pracujemy.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Ja poprosiłem o wprowadzenie uchwał do porządku obrad. A Państwa decyzja czy przyjmiecie czy też nie. Tam jest czas do końca miesiąca, jeżeli chcemy jakiekolwiek podwyżki wprowadzić w podatku od nieruchomości. Ta pierwsza uchwała to jest tylko formalność dlatego, że żadnego podatku nie podnosimy w tym zakresie. Myślę, że tu jakiegoś problemu to nie stanowi.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Według mnie to nie wiem czy to nie stanowi, bo jeżeli go nie podnosimy, czyli w przyszłym roku nie planujemy żadnych inwestycji z tego mam rozumieć. Tak mieliśmy wcześniej podawane,
że podnosimy stawki podatku ze względu na planowane inwestycje i na to, że koszty wzrastają. Mam rozumieć, że w przyszłym roku koszty nie będą wzrastać.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, powiem jeszcze raz wyraźnie i bardzo głośno – są dwie uchwały: jedna uchwała podatku od środków transportowych nie ulega podniesieniu natomiast druga jest propozycja podwyżki o 2%. Komisja Finansów otrzymała projekt uchwały przed sesją, zaopiniowała go więc decyzja pozostaje do Państwa.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Dziękuję bardzo. Będziemy teraz głosować odnośnie wprowadzenia tych dwóch uchwał na tę sesje nadzwyczajną. Podkreślam, że mieliśmy dwie a teraz będziemy głosować cztery. To nie jest kwestia, że ja nie chce zagłosować za tym tylko uważam, że jest to troszkę nie w porządku,
że takich ważnych uchwał na sesji nadzwyczajnej i to w dniu sesji. Tyle ode mnie jako Przewodniczącego.
Głosowanie nad wnioskiem:
„Za” przyjęciem wniosku o wprowadzenie dwóch projektów uchwał
w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz określenia podatku od nieruchomości do porządku obrad głosowało 9 radnych, „przeciw” – 5, „wstrzymało się „- 0. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Wniosek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Porządek obrad po zmianach:
- Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/164/2022 z dnia 27.01.2022 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2022 r.
- Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska na lata 2022-2025.
- Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych.
-
Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku
od nieruchomości. - Zakończenie sesji.
Głosowanie – przyjęcie porządku obrad po zmianach:
„Za” przyjęciem porządku obrad po zmianach głosowało 10 radnych, „przeciw” – 1, „wstrzymało się „- 3. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Porządek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Ad. 3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/164/2022
z dnia 27.01.2022 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2022 r.
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Uchwały te są w związku z pieniędzmi, które przyszły z tyt. podatku dochodowego od osób fizycznych. Wpłynęła dopiero pierwsza rata w dniu 31 października – do 30 listopada i 31 grudnia mają być te dwie pozostałe. Jedna kwota 888.418,57 zł, które mogą być ujęte w budżecie na rok 2023 z tym,
że z tej kwoty została wyjęta kwota 60.000,00 zł na zabezpieczenie remontu wadliwej instalacji elektrycznej w budynku byłej szkoły w Rozpuciu. I dwa wnioski, które przeszły na zabezpieczenie – jeden związany z uzyskaniem pozwolenia na wprowadzenie wód opadowych i roztopowych z dachu szkoły Podstawowej i Sali gimnastycznej w Tyrawie Wołoskiej do wód potoku bez nazwy. Druga zmiana dot. wymiany wyłączników czasowych w celu regulacji czasu pracy oświetlenia ulicznego. Łączna kwota to jest 5.500,00 zł. Zwiększenie o 255.000,00 zł na wypłatę dodatków dla gospodarstw domowych. I zmiana klasyfikacji budżetowej na wypłatę dodatków węglowych.
I zwiększenie planu subwencji oświatowej o kwotę 8.327,00 zł. Uchwała w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej uwzględnia naniesienie zmian w poprzedniej uchwale.
Radny Pan Bartosz Nitka – Mam pytanie o te 3.000,00 zł zwiększenie planu wydatków na wymianę wyłączników czasowych w oświetleniu ulicznym w celu regulacji czasu pracy oświetlenia – czy nie obejmuje tego jeszcze okres gwarancyjny?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado to nie są kwestie okresu gwarancyjnego ponieważ te włączniki, które były planowane w dokumentacji projektowej one zostały zainstalowane w sposób prawidłowy. Natomiast system w jakim my chcemy modyfikować godziny oświetlenia nie był przewidziany w tym systemie. Zdecydowaliśmy aby go wymienić. Przy tamtych projektach projektant tego nie przewidział. Stąd tez pojawiła się kwestia wymiany tych włączników.
Radny Pan Bartosz Nitka – Jeżeli wymienimy te włączniki czasowe to na jakich zasadach to będzie działać, bo ja tutaj tez wielokrotnie zgłaszałem, że dwa odcinki świeca się non stop przez cały rok.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – To było również z tym związane. Te przełączniki nie miały możliwości odpowiedniego ustawienia co do częstotliwości.
Radny Pan Bartosz Nitka – Kto będzie tym sterował?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – PGE, występujemy z takim harmonogramem.
Radny Pan Bartosz Nitka – Ewentualnie czy jest możliwość wyłączenia co którejś lampy ze względu na rosnące ceny prądu? Wiemy, że koszty zaczynają drenować wszystkie budżety, nie tylko nasz. Więc trzeba się zastanowić jednak nad nie całkowitym wyłączeniem ale przynajmniej zredukowaniem ilości świecących lamp. Koszty będą coraz większe a nie mniejsze.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Zastanawiamy się nad tym. Też czekamy na odpowiedź PGE w tej sprawie. Analizowaliśmy to pod katem oszczędności.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – W jaki sposób kwota 2.802.000,00 zł technicznie jest wprowadzana? Rozumiem, że jeżeli wprowadzamy kwotę ona nie jest tutaj wydatkowana tylko wchodzi nam w nadwyżkę.
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Tak, oprócz tych wartości, które zostały podane.
Radny Pan Bartosz Nitka – I ona będzie do dyspozycji w przyszłym roku w budżecie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Mniej więcej pół roku temu przyjmowaliśmy pieniądze na podwyżki dla pracowników. Czy w tej chwili ta uchwała została zrealizowana?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Pracujemy nad tym.
Radny Pan Dawid Jach – W dziale 85395 paragraf 4700 szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby czynnej - którego działu będą tyczyły się te szkolenia.
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Szkolenia dotyczyły dodatków węglowych.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/164/2022
z dnia 27.01.2022 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2022 r.
głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Ad. 4. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska na lata 2022-2025.
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Zmiany wprowadzone w uchwale poprzedniej na 2022 rok.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Tyrawa Wołoska na lata 2022-2025 głosowało 14 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Ad.5. Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado jeżeli chodzi o stawki podatku od środków transportowych były przedstawiane na Komisji Finansów. Komisja odniosła się do tego. Tutaj żadne zmiany nie zachodzą co do stawek. Natomiast zmienia się podstawa prawna.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Myślę, że od środków transportowych te stawki rzeczywiście są duże. Dobrze, że ich nie zmieniamy.
Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina – Opinia Komisji jest pozytywna.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych głosowało 11 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 3. Głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 8
do protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Ad. 6. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku
od nieruchomości.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado projekt został przedstawiony na Komisji Finansów. Jeżeli chodzi o określenie stawek podatku od nieruchomości w projekcie jak również Komisja przegłosowała podwyżkę o 2%.
Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina – Komisja prosiła aby podatku od środków transportowych nie podnosić a przystała na propozycję 2%. Była propozycja o 3% ale Komisja przegłosowała o 2%.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Jestem na prawdę zdziwiony kwotą 2%. Chciałbym się zapytać z czego ona się wzięła? I chciałbym wiedzieć od takiej kwestii finansowej – dlaczego 2 a nie np. 1.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – To jest projekt, propozycja. Państwo decydujecie w tej kwestii. Możecie też składać własne w nioski w tym zakresie, możecie składać poprawki do uchwały. Było to przedyskutowane na Komisji Finansów. Komisja też miała propozycje – zdecydowała o podwyżce o 2%. Dlatego taki projekt został Państwu przedstawiony.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Rozumiem. Ale ja osobiście powiem tak, że tutaj Radni mogą mieć jakieś uwagi jeżeli ten podatek jest za duży – jeżeli jest za mały jest to uwzględnione w budżecie. Radni nie będą mieć uwag – też są mieszkańcami. Choć dziwi mnie to bo planujemy inwestycje. W innych samorządach, z tego co słyszałem, zastanawiają się nad podniesieniem podatków między 12-14%. Dlatego się pytam dlaczego dwa.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado dlatego też Państwo jesteście na komisjach, aby swoje propozycje składać. Państwo możecie to kwestionować, macie prawo do własnego zdania. Myślę, że ta propozycja na obecne czasy jest, też braliśmy pod uwagę, że wszystko jest teraz droższe. Wzięliśmy pod uwagę opcję 3 i 2%. Komisja przystała na podwyżkę 2%, więc taka przedstawiliśmy Państwu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Ja to też rozumiem, tylko
w tamtym roku przyjęliśmy 5%.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki – W poprzednich latach proponowaliśmy wyższy procent to Państwo sugerowaliście, aby był niższy. Dlatego też sugerując się poprzednimi latami nie chcieliśmy teraz zbyt wysokiej wartości.
Radna Pani Joanna Szylak – A przy tych 2% jaki to będzie wpływ do budżetu?
Radny Pan Radosław Babina – Trzy lata temu podwyższyliśmy o 2% i to była kwota rzędu, nie chcę skłamać, 8.500,00 zł z kawałkiem.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Do Pani Skarbnik – jaka to jest kwota i jaka jest równica w tym podatku uwzględnionym w budżecie?
Skarbnik Gminy Pani Marta Karnas – Na pewno nie jest duża. Jeżeli ludzie np. nie będą płacić tego podatku w ogóle to też nie będzie wpływu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Wiem ale poprzednimi latami to może w ogóle mogliśmy nie podnosić bo też były ciężkie czasy i też inflacja poszła
i koszty.
Radny Pan Stanisław Chabko - Odnośnie podatku i podwyższenia tego o 2% kiedyś było to sugerowane w ten sposób, że jak inflacja tak podnosimy mniej więcej ten podatek. Nieraz to była różnica paru procent – np. 2 mniej niż inflacja albo tylko 1%. Tak kiedyś było to stosowane. Za tej Rady jest inaczej. Było 5% inflacji zmniejszyliśmy podatek na 2%. Dlatego na Komisji trzymamy się nie tego jak było kiedyś ale jak jest w tej chwili. Dlatego taka propozycja wyszła, bo ja proponowałem nawet 3%. Na Komisji padło, że raczej 2 – więc na to przystałem. Bo jeżeli dzisiaj podnieślibyśmy podatek tak jak jest inflacja to byłoby dużo. Są inwestycje, nie idą tylko z podatków. Jeżeli nie będziemy mieli pieniędzy a skąd mamy mieć pieniądze. Jeżeli nawet otrzymamy pieniądze to i tak musimy mieć swój wkład.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Zgadzam się tutaj w 100%
z moim Zastępcą. Dlatego dziwi mnie, że w tym momencie nie planujemy inwestycji chyba, bo nie podnosimy tych podatków.
Radny Pan Stanisław Chabko - Ale to Panie Przewodniczący możemy mieć pretensje tylko do Rady. Decyzja należy do Rady, nie od Pani Skarbnik, bo Pani Skarbnik proponuje. Pani Skarbnik opracowując budżet nie opracowuje go sama tylko
z pracownikami z Urzędu Gminy i z Wójtem. Ten budżet realizuje Pani Wójt.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Panie Zastępco, w tym momencie nie mamy budżetu, nie mamy nad czym pracować i mamy propozycję tych, którzy ustalają ten budżet. Więc ja się z tym zgadzam tylko jestem na prawdę zdziwiony. Nie mogę teraz powiedzieć – może zwiększmy podatki, bo ja nie wiem na co mamy zwiększyć. Naprawdę na to przystaję.
Więcej pytań nie było.
Głosowanie:
„Za” przyjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku
od nieruchomości
głosowało 11 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 3. Głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
Ad. 7. Zamknięcie obrad sesji.
Wobec wyczerpania porządku obrad i braku innych pytań o godzinie 1745 Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński zamknął obrady XLI sesji w kadencji 2018-2023 dziękując obecnym
za udział.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska
Stanisław Chabko
Stanisław Chabko
Protokołowała:
Urszula Wisłocka
Inspektor UG







![[ X ]](/Layout/close-img.png)