XML
Protokół Nr XIII/2019
Protokół Nr XIII/2019
z XIII sesji zwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska VIII kadencji,
która odbyła się w dniu 28 listopada 2019 r.
w budynku Gminnego Ośrodka Kultury w Tyrawie Wołoskiej
XIII sesja zwykła Rady Gminy Tyrawa Wołoska rozpoczęła się o godzinie 14
03
.
Ad.1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński o godzinie 14
03
otworzył obrady XIII sesji zwykłej Rady Gminy Tyrawa Wołoska. Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że jest odpowiednia ilość radnych do podejmowania prawomocnych uchwał, bowiem na 15 radnych w sesji bierze udział 12 radnych. Lista obecności stanowi
załącznik nr 1
do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński powitał obecnych na sesji:
Wójta Gminy Tyrawa Wołoska – Panią Teresę Brzeżawską – Juszczak
Zastępcę Wójta Gminy – Pana Krystiana Domaradzkiego
Sekretarza Gminy – Pana Mariana Kurasza
Adwokata – Pana Jacka Szparę
Skarbnik Gminy – Panią Dorotę Czuryło
Kierownik GOPS – Panią Ewę Sieradzką
Pracowników gminy
Mieszkańców
Panie i Panów radnych obecnych na sesji:
Radosław Babina
Stanisław Chabko
Bożena Drzyzga
Mariusz Duszczyński
Grzegorz Górniak
Grzegorz Martowicz
Bartosz Nitka
Jacek Pisz
Joanna Szylak
Andrzej Wołoszyn
Edward Wołoszyn
Jan Wołoszyn
Nieobecni radni:
Bartłomiej Czerepaniak
Dawid Jach
Józef Suwaj
Oraz sołtysów miejscowości:
Tyrawa Wołoska – Pana Grzegorza Jasińskiego
Rakowa – Panią Bożenę Drzyzga
Siemuszowa – Pana Stanisława Górniak
Lista obecności stanowi
załącznik nr 2
do niniejszego protokołu.
Ad.2 Proponowany porządek obrad.
Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
Przyjęcie porządku obrad.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji RG (nr XII/2019).
Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.
Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
Sprawozdanie z działalności Komisji Rady.
Rozpatrzenie projektu uchwały
w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Tyrawa Wołoska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami uprawnionymi do prowadzenia działalności pożytku publicznego na rok 2020”.
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r.
Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.
Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.
Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.
Zakończenie sesji.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska zapytał czy są uwagi bądź wnioski do przedstawionego porządku obrad.
Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka
zgłosiła wniosek –
Proszę o
wprowadzenie do porządku obrad, wnioskiem pilności, projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej.
Głosowanie nad wnioskiem:
„Za”
przyjęciem
wniosku o
wprowadzenie do porządku obrad wnioskiem pilności projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej
głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Lista imiennego głosowania stanowi
załącznik nr
3
do niniejszego protokołu
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński przedstawił porządek obrad po zmianie:
Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
Przyjęcie porządku obrad.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji RG (nr XII/2019).
Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.
Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
Sprawozdanie z działalności Komisji Rady.
Rozpatrzenie projektu uchwały
w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Tyrawa Wołoska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami uprawnionymi do prowadzenia działalności pożytku publicznego na rok 2020”.
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r.
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenie Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej.
Wolne wnioski i zapytania. Odpowiedzi na zapytania.
Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.
Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.
Zakończenie sesji.
Głosowanie – przyjęcie porządku obrad:
„
Za”
przyjęciem porządku obrad po zmianie głosowało 12 radnych,
„przeciw”
– 0,
„wstrzymało się „-
0. W głosowaniu brało udział 12 radnych. Porządek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi
załącznik nr 4
do niniejszego protokołu.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński zapytał czy są uwagi do protokołu z ostatniej sesji. Uwag nie było.
Przyjęcie protokołu nr XII/2019:
„Za” przyjęciem protokołu z XII sesji głosowało 12 radnych, „przeciw” – 0, „wstrzymało się”-0. Protokół został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi
załącznik nr 5
do niniejszego protokołu.
Ad. 4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.
Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Tyrawa Wołoska
od dnia 25 września do dnia 30 października 2019 r.
Wysoka Rado,
przedstawiam Państwu sprawozdanie z mojej działalności w okresie od ostatniej sesji Rady Gminy.
Sprawy bieżące
1. Wydane Zarządzenia
1. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 rok – Nr 71/2019;
2. W sprawie rozliczania płatności podatku VAT w Gminie Tyrawa Wołoska za pośrednictwem metody podzielonej płatności (split payment)- Nr 72/2019;
3. W sprawie powołania Komisji do odbioru zadania pn.: „Czyszczenie rowów wraz
z koszeniem poboczy i skarp rowów przy drogach gminnych na terenie Gminy Tyrawa Wołoska”- Nr 73/2019;
4. W sprawie zmiany Zarządzenia Nr 1A/2018 Wójta Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 26 stycznia 2018 roku w sprawie wprowadzenia zasad polityki rachunkowości – Nr 74/2019;
5. W sprawie zmian w budżecie Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 rok – Nr 75/2019;
6. W sprawie opracowania projektu budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2020 rok i Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2020-2023 – Nr 76/2019;
7. W sprawie powołania członków Komisji Przetargowej do oceny ofert w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania ofertowego, zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 53 ze zm.), oraz „Regulaminem zamówień publicznych, których wartość szacunkowa nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30.000,00 euro netto”, wprowadzonym Zarządzeniem Nr 67/2016 Wójta Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 12 października 2016 r. – Nr 77/2019;
8. W sprawie powołania Komisji do odbioru końcowego zadania pn.: „Budowa oświetlenia ulicznego przy drodze krajowej nr 28 w miejscowości Rozpucie – zadanie 2 dz. nr 39 i 17” – Nr 78/2019;
9. W sprawie powołania Komisji do odbioru końcowego zadania pn.: „Budowa oświetlenia ulicznego drogi gminnej w miejscowości Tyrawa Wołoska dz. nr. 1099” – Nr 79/2019.
II. Inwestycje
Rozstrzygnięto przetarg na sprzedaż drewna w m. Rozpucie:
- wielkowymiarowe
gatunek- buk, grab
masa- 47,29 m
3
za kwotę 128,00zł netto/m
3
nabywca- Przetwórstwo Drewna Handel Janusz Nitka
- średniowymiarowego:
gatunek- sosna S2b
masa- 16,25 m
3
za kwotę 181,00zł netto/m
3
masa- 2,44 m
3
za 185,00zł netto/m
3
nabywca- Przetwórstwo Drewna Handel Janusz Nitka
Rozstrzygnięto II przetarg ofertowy na sprzedaż drewna wielkowymiarowego w m. Hołuczków:
gatunek- buk
masa- 109,34 m
3
za kwotę 272,50 zł netto/m
3
nabywca- Przetwórstwo Drzewne ARTIMEX Artur Wojtoń
Rozstrzygnięto przetarg na zadanie pn. „Dostawa i montaż znaków drogowych na drogach gminnych w miejscowościach Hołuczków i Siemuszowa”
Kwota za całość zadania: 23 000,00 zł brutto
Wykonawca: Firma Remontowo- Budowlana Grzegorz Dudka
W dniu 8 listopada 2019r. została rozliczona dotacja z WFOŚiGW oraz z NFOŚiGW dla zadania „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Tyrawa Wołoska” Koszt realizacji zadani wyniósł 17.154,82 zł, natomiast koszt dofinansowania wyniósł 9.265,00 zł, odebrano 15,900 Mg.
Została podpisana umowa z TRANS-SKŁAD Kamil Popiel Tyrawa Solna 27, 38-503 Mrzygłód na realizację zadania pn.: „
„Rozbiórka (likwidacja) istniejącej oczyszczalni ścieków oraz budowa oczyszczalni ścieków w nowej lokalizacji wraz z niezbędną infrastrukturą w m. Tyrawa Wołoska”
na kwotę 434.451,36 zł. Prace są w trakcie realizacji. Kwestia związana z lokalizacją inwestycji zostanie za chwilę przedstawiona przez mojego Zastępcę.
W dniu 26.11.2019r. zostały odebrane zadania dot. budowy oświetlenia ulicznego w Rozpuciu i Tyrawie Wołoskiej.
Przygotowano dla jednostki OSP w Rozpuciu rozliczenie końcowe dotacji otrzymanej z WFOŚiGW w Rzeszowie, na realizację zadania pn.: „Doposażenie OSP w miejscowości Rozpucie celem zwiększenia potencjału technicznego” – kwota dotacji to 15000,00 zł.
Przygotowano dla jednostki OSP w Hołuczkowie rozliczenie końcowe dotacji otrzymanej z WFOŚiGW w Rzeszowie, na realizację zadania pn.: „Doposażenie OSP w miejscowości Hołuczków celem zwiększenia potencjału technicznego” – kwota dotacji to 19798,00 zł.
Zamówiono drzwi zewnętrzne do pomieszczeń Świetlicy Wiejskiej w Rakowej (zadanie realizowane w ramach realizacji funduszu sołeckiego w roku 2019) – całkowity koszt zamówienia – 16792,00 zł.
W dniu 05.11.2019 r., w obecności inspektora nadzoru Pana Wacława Korczaka, przeprowadzono komisyjny odbiór prac remontowych wykonanych w garażu jednostki OSP w Tyrawie Wołoskiej.
Udzielono pomocy jednostce OSP w Tyrawie Wołoskiej w sporządzeniu rozliczenia dotacji z KG PSP i Gminy Tyrawa Wołoska, otrzymanych na remont garażu.
Przygotowano i opublikowano na stronie
www.bip.tyrawa.pl
zapytanie ofertowe na świadczenie usług przy zimowym utrzymaniu dróg w sezonie zimowym 2019/2020 – termin składania ofert upływa dnia 29.11.2019 r. o godz. 11.00.
Rozpisane zostało zapytanie ofertowe na „Czyszczenie rowów wraz z koszeniem poboczy i skarp rowów przy drogach gminnych na terenie Gminy Tyrawa Wołoska”. Wygrała Firma TRANS-SKŁAD Kamil Popiel Tyrawa Solna 27, 38-503 Mrzygłód. Prace zostały zrealizowane w miejscowościach Hołuczków oraz do dokończenia zostanie jeszcze Siemuszowa. W późniejszym terminie będą realizowane kolejne miejscowości. Wykonawca podjął decyzję o wykonaniu prac w pierwszej kolejności właśnie w tych miejscowościach z uwagi na konieczność uprzedzenia prac związanych z wykonaniem dróg z Funduszu Dróg Samorządowych. Czyszczenie rowów będzie realizowane praktycznie do końca roku kalendarzowego przy dobrych warunkach pogodowych.
14.
W dniu 10.10.2019 ogłoszone zostało ZAPYTANIE OFERTOWE na „Remont dróg gminnych na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w miejscowościach: Siemuszowa i Tyrawa Wołoska”. Siemuszowa na dz. nr 330 w km 0+100 do km 0+440;Tyrawa Wołoska na dz. nr 639 w km 0+010 do km 0+070;
W dniu 10.10.2019 ogłoszone zostało
ZAPYTANIE OFERTOWE
na „Remont drogi gminnej na terenie Gminy Tyrawa Wołoska w miejscowości Hołuczków”
Hołuczków od km 0+000 do km 0+124
IV. Kontakty z innymi organami i instytucjami oraz reprezentacja gminy.
31 października uczestniczyłam w sesji Rady Powiatu.
5 listopada przekazałam teren budowy pod modernizację świetlicy wiejskiej w Hołuczkowie. Prace nadal trwają.
7 listopada uczestniczyłam w szkoleniu pn, Rozwój lokalnego Rynku pracy w auli PWSZ w Sanoku.
7 listopada Zastępca uczestniczył w konferencji dot. ubiegania się o dotację na projekty społeczne w Urzędzie Wojewódzkim.
11 listopada 2019 r. obchodziliśmy 101 rocznicę odzyskania niepodległości. Obchody w Gminie Tyrawa Wołoska rozpoczęły się Mszą św. w kościele parafialnym pw. św. Mikołaja Biskupa, kolejną odsłoną było wspólne odśpiewanie hymnu. W tym roku nasza gmina przystąpiła do akcji „Niepodległa do hymnu”, sceną był plac przed kolumnami pozostałościach po dworze. Kolejna część uroczystości odbyła się w Gminnym Ośrodku Kultury. Dziękuję Wszystkim za uczestnictwo i wspólne przeżywanie tegorocznego Dnia Niepodległości.
W dniach 21-22 listopada uczestniczyłam w konferencji w Mucznem zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo Leśne, Leśne Kompleksy Promocyjne, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych oraz Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Krośnie
21 listopada Zastępca uczestniczył w konferencji dot. nawierzchni drogowych na Politechnice Rzeszowskiej
22 listopada Sekretarz Gminy uczestniczył w spotkaniu Lokalnej Grupy Działania Zielone Bieszczady
Szanowni Państwo. Serdecznie zapraszam wszystkich mieszkańców Gminy Tyrawa Wołoska na koncert zespołu wokalnego SOUL SANOK pod dyrekcją Pani dr Moniki Brewczak Radnej Sejmiku Województwa Podkarpackiego w najbliższą niedzielę 1 grudnia o godz. 17.30 w Gminnym Ośrodku Kultury.
W poniedziałek oraz środę miałam okazję uczestniczyć w konsultacjach dotyczących opracowania Strategii Województwa Podkarpackiego. Konsultacje wciąż trwają – swoje poprawki i uwagi możemy wnosić do 4 grudnia bm.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki
– Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – jako uzupełnienie do sprawozdania Wójta w kwestii oczyszczalni, która jest teraz wykonywana przy Gminnym Ośrodku Kultury – pragnę Państwu przybliżyć całą procedurę, która miała miejsce od momentu złożenia pierwszego wniosku aż do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Pierwszy wniosek jaki miał miejsce to wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – został on złożony do naszego Urzędu dokładnie w lipcu 2015 r. Poszczególne organy były zawiadamiane i wydawały również opinie w tym zakresie. Wydawane były obwieszczenia do publicznej wiadomości na tablicach ogłoszeń. Nawet przy jednym z 2015, ja zaczynałem pracę w kwietniu 2016 r., 9 listopada 2015 r. ówczesny Sołtys Wsi Tyrawa Wołoska potwierdził odbiór i wywieszenie obwieszczenia dotyczącego rozbiórki i likwidacji istniejącej oczyszczalni ścieków oraz budowy oczyszczalni ścieków w nowej lokalizacji wraz z niezbędną infrastrukturą w miejscowości Tyrawa Wołoska. Jest to pierwsza z procedur, jaka ma miejsce, z listopada 2015 r. Kolejna procedura po decyzji środowiskowej to był wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego – to zostało złożone w roku 2016 (wniosek był w grudniu 2015 r., również podany do publicznej wiadomości, były wydawane obwieszczenia w tym zakresie, poszczególne organy były, w tym Starostwo Powiatowe, o tym zawiadamiane przed wydaniem decyzji i również po wydaniu decyzji powstało obwieszczenie o wydaniu decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego). Kolejnym etapem było złożenie wniosku w Starostwie Powiatowym w Sanoku. Pozwolenie zostało wydane końcem grudnia 2016 r. Dlaczego taka lokalizacja, a nie inna? Powiem szczerze tak – ówczesny Wójt podjął taką decyzję. Czy ona była słuszna, czy nie to już każdego indywidualnie sprawa. Natomiast wydaje mi się, że też radni z poprzednich kadencji sugerowali się kosztami, które byłyby związane ze zmianą lokalizacji tej inwestycji. Ponieważ nawet jeżeli chcielibyśmy zlokalizować tę oczyszczalnię w innym miejscu to koszty byłyby przekroczone dwu- lub trzykrotnie. Należałoby dodatkowo instalować przepompownię – a to jest o wiele większy koszt. Myślę, że decyzja, która została podjęta w 2015 r., również rozmawiałem
z pracownicą, która się tą sprawą zajmowała – była ona wówczas obecna wraz z wójtem i panią projektant, która miała przygotować dokumentację i po prostu na załączniku mapowym ówczesny wójt wskazał taką a nie inną lokalizację do realizacji inwestycji. Natomiast my w tym momencie stanęliśmy przed takim faktem, że do końca tego roku już mamy wstrzymane pozwolenie wodnoprawne, jeżeli chodzi o tę „starą” oczyszczalnię. Mamy konieczność już jej zamknięcia. Jeżeli chodzi o konieczność wybudowania tej oczyszczalni to odpowiadam, że tak – była taka konieczność z uwagi na to, że wiele budynków, które tam są podpięte – może nie ma ich zbyt wiele – nie mają możliwości wykonania zbiornika bezodpływowego lub też przydomowej oczyszczalni ścieków z uwagi na to, że te działki są zbyt małe. Przy tych wnioskach na przydomowe oczyszczalnie ścieków również zdarzyły nam się chyba dwa przypadki odrzucenia takiego wniosku – w pozostałych przypadkach udało nam się w miarę możliwości to zlokalizować. Ponadto mam tutaj, nie będę tego odczytywał, protokoły z sesji od 2015 r., które dotyczą m.in. zapisów dotyczących oczyszczalni ścieków. Jeżeli będzie przerwa to ja mam tutaj do dyspozycji całą dokumentację, decyzję lokalizacyjną, środowiskową – każdy
z Państwa może się z tym zapoznać. Kolejną kwestią, oprócz tego zamknięcia, były narastające kary. Tak naprawdę od roku 2011, na tą istniejącą oczyszczalnie, cały czas są nadawane kary –
aż do dnia dzisiejszego. Łącznie na wszystkie oczyszczalnie mamy kwotę ponad 50 tyś. złotych. Myślę, że to nie jest to zbytnio opłacalne, żeby dalej kontynuować taką politykę działania – tylko wydaje mi się, że trzeba dążyć do tego żeby zniwelować tę ilość oczyszczalni w taki sposób, żeby nie zmniejszyć ilości osób. Ponieważ zmniejszając czy wypowiadając umowę możemy się narażać na bardzo poważne konsekwencję, ponieważ w tym momencie jeżeli dany mieszkaniec miał umowę podpisaną na oczyszczalnię tą, która jest tutaj – a nie ma technicznej możliwości wykonania przydomowej oczyszczalni czy też zbiornika bezodpływowego z uwagi na to, że działka jest zbyt mała – cała odpowiedzialność spada na gminę. Jeżeli będą jakieś pytania, żeby tego nie rozciągać jestem do dyspozycji na przerwie. Jeżeli Państwo będziecie mieli pytania, postaram się na nie odpowiedzieć.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Duszczyński stwierdził, że pytania w tej kwestii będzie można zadawać w końcowych punktach porządku obrad, po zapoznaniu się z dokumentacją
w trakcie przerwy.
Ad. 5. Informacje Przewodniczącego Rady o złożonych interpelacjach
i zapytaniach radnych.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński poinformował, że nie wpłynęły interpelacje i zapytania.
Ad. 6. Sprawozdanie z działalności Komisji Rady w okresie między sesjami.
Przewodniczący Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pan Radosław Babina
poinformował, że Komisja w okresie między sesjami nie odbyła żadnego posiedzenia.
Przewodniczący Komisji Oświatowo-Społecznej Pan Bartosz Nitka
poinformował,
że w okresie między sesjami Komisja nie odbyła żadnego posiedzenia.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Pan Grzegorz Martowicz
poinformował, że w okresie między sesjami Komisja nie miała żadnego posiedzenia.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Bożena Drzyzga
poinformowała,
że w okresie między sesjami Komisja nie odbyła żadnego posiedzenia.
Ad. 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie
przyjęcia „Programu współpracy Gminy Tyrawa Wołoska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami uprawnionymi do prowadzenia działalności pożytku publicznego na rok 2020”.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyjaśnienie projektu uchwały Sekretarza Gminy.
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz
– Panie Przewodniczący, Wysoka Rado istnieje obowiązek przyjęcia uchwały o współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami uprawnionymi do prowadzenia działalności pożytku publicznego na kolejny rok w roku poprzednim. I taką datą graniczną jest 30 listopada. Celem programu jest określenie form i zasad współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi i ta uchwała właśnie to określa, a szczególnie załącznik do tej uchwały. Program został opracowany na bazie Programu na rok 2019. Został poddany, zgodnie z naszą uchwała z 2017 r., konsultacjom społecznym. Konsultacje były prowadzone według zapisów naszej uchwały, czyli mieszkańcy czy też członkowie organizacji pozarządowych mogli zgłaszać uwagi w dniach od 18 do 26 listopada w sekretariacie Urzędu Gminy. Takie uwagi nie wpłynęły – dlatego przyjmujemy, że program każdemu się pewnie podobał.
Każdy z Państwa Radnych dostał projekt uchwały i myślę, że dokładnie się zapoznał. Ja tylko omówię najważniejsze zapisy. Współpraca z organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy lub pozafinansowy. U nas organizacje korzystają
z obydwu form. Finansowa polega na powierzeniu realizacji zadania z udzieleniem dotacji lub wspieranie realizacji zadania również z udzieleniem częściowej dotacji. Inna forma to jest forma doradcza, konsultacyjna. I z takiej formy organizacje w ubiegłym roku korzystały. Główne i priorytetowe zadania określone w tej uchwale dotyczą:
1.Działań z zakresu pomocy społecznej, polegającej na aktywizacji seniorów, wspieranie działań na rzecz rodzin wieloletnich; 2. Działań na rzecz osób niepełnosprawnych; 3. Działań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień i przeciwdziałania przemocy w rodzinie; 4. Działań z zakresu wspierania organizacji pozarządowych i wolontariatu; 5. Działań z zakresu ochrony i promocji zdrowia; 6. Działań z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; 7. Działań z zakresu kultury fizycznej.
Są dwie formy wykonywania lub zlecania tych zadań przez gminę organizacjom społecznym. Poprzez przekazania zadania w formie konkursu lub, jeżeli jest to granica 10.000,00 zł, może być to forma bez konkursowa. U nas organizacje korzystają z tej drugiej formy, ponieważ nie dysponujemy tak dużym budżetem, aby ogłaszać konkursy. Procedury konkursowe są zawarte w załączniku do tej uchwały. Różnica pomiędzy uchwała z roku 2019 a tą proponowaną polega na tym, że w chwili obecnej obowiązuje już dodatkowo uproszczony wzór sprawozdania z realizacji zadania. Bardzo to ułatwia realizacje zadań organizacjom społecznym. Zostało to wprowadzone Rozporządzeniem Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego. Jeżeli są pytania do uchwały, proszę o ich zadawanie.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za”
przyjęciem
uchwały w sprawie
przyjęcia „Programu współpracy Gminy Tyrawa Wołoska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami uprawnionymi do prowadzenia działalności pożytku publicznego na rok 2020”.
głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi
załącznik nr 6
do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi
załącznik nr 7
do niniejszego protokołu.
Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyjaśnienie projektu uchwały Skarbnika Gminy.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło zgłosiła
wniosek:
o dokonanie zmian
w przedstawionej uchwale, w załączniku nr 2. Wskazano tam dział 758 Różne rozliczenia na pomniejszenie wydatków o kwotę 3.000,00 zł celem zabezpieczenia środków na dotacje dla OSP Rozpucie. Powyższa dotacja w wyniku naniesionej poprawki zostanie zabezpieczona z działu 754, rozdz. 75421 zarządzanie kryzysowe
w § 4300 Zakup usług pozostałych. Pozostałe wydatki pozostają bez zmian
.
W dziale 900, rozdz. 90003 dokonane zostanie zmniejszenie planu wydatków bieżących o kwotę 5.000,00 zł celem zabezpieczenia – zwiększenia planu wydatków na wykonanie ekspertyzy technicznej zbiornika gnilnego w części kanalizacji Tyrawie Wołoskiej
Głosowanie nad zmianą:
„Za”
przyjęciem
wniosku o zmianę w załączniku Nr 2 – zabezpieczenie środków z działu 758 na dział 754
głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Wniosek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi
załącznik nr
8
do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie. Pytań nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.
Głosowanie nad uchwałą:
„Za”
przyjęciem
uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/23/2019
z dnia 28.01.2019 r. Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie budżetu Gminy Tyrawa Wołoska na 2019 r.
głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 0. Głosowało 12 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi
załącznik nr 9
do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi
załącznik nr
10
do niniejszego protokołu.
Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenie Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyjaśnienie projektu uchwały Kierownika GOPS Panią Ewę Sieradzką.
Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka
- Panie Przewodniczący, Wysoka Rado proszę o przyjęcie uchwały w sprawie Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Zasadność przyjęcia nowego statutu wynika z zadań, jakie są nakładane na Ośrodek Pomocy Społecznej. Przez 15 lat statut nie był zmieniany, a ustaw, które realizujemy nam przybyło. I, jeżeli chodzi o porównanie Statutu, który obowiązywał od 2004 roku – taki będziemy zmieniać – do dnia dzisiejszego realizujemy oprócz ustawy o pomocy społecznej szereg innych ustaw. Jeżeli Państwo spojrzycie do załącznika do uchwały to wypunktowałam ich aż 21. Są to nowe zadania, jakie Ośrodek Pomocy Społecznej musi realizować. Część zadań ustawowych, które tutaj wprowadziłam jeszcze nie jest bezpośrednio realizowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej tylko bezpośrednio przez Wójta Gminy ale, aby scalić te wszystkie zadania pomocowe wprowadziłam je do Statutu. Takimi zadaniami są m.in. są stypendia, które tak naprawdę realizuje Ośrodek ale jako Kierownik Ośrodka nie można podpisać decyzji. Podobnie jest w przypadku dodatków energetycznych. W rękach rady gminy leżą kompetencje do przekazania takiego zadania Ośrodkowi Pomocy Społecznej. To są jedne ze zmian. Drugie ze zmian, które są wprowadzone do Statutu wynikają z ustawy o pracownikach samorządowych – o zatrudnianiu Kierownika GOPS. W starym statucie kierownik był powoływany natomiast zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych wybór kierownika następuje w drodze konkursu – oraz musi być umowa o pracę. Te zmiany również zostały naniesione. Ogólnie wszystkie zadania, które są tutaj w statucie nie zostały za bardzo zmienione, ponieważ one muszą być wykonywane. Dopisane są ustawy, które realizujemy oraz zadania, które wykonujemy a do tej pory nie zostały uwzględnione
w starym statucie. Państwo dostaliście te materiały dopiero dzisiaj i wiem, że mogliście się z nim w pełni nie zapoznać. Jeżeli są pytania to proszę o ich zadawanie.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
Radny Pan Jacek Pisz
stwierdził, że materiały powinny być dostarczone parę dni wcześniej, skoro są takie zmiany, celem zapoznania się z nimi.
Sekretarz Pan Marian Kurasz
– Czasami są takie sytuacje natychmiastowe, ponieważ zbyt rzadko odbywają się te sesje. Ale jeżeli jest na początku zapytanie, wniosek
o przyjęcie tego punktu i wszyscy głosują „za” to myślę, że tych pytań już nie powinno być.
Kierownik GOPS Pani Ewa Sieradzka – Zmiana statutu powinna być zrobiona już 10 lat temu.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Duszczyński – Pani Kierownik jest nowym pracownikiem, chce pewne rzeczy uporządkować i dlatego taka sytuacja wyniknęła. Tak, jak Pan mówi takie sytuacje nie powinny mieć miejsca ale z taką sytuacja mamy teraz do czynienia. Na przyszłość będziemy się starać, aby takich sytuacji nie było. Jeżeli Radni chcą się zapoznać z tym statutem, ponieważ nie mieli czasu, możemy zrobić przerwę.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Duszczyński ogłosił przerwę w celu zapoznania się ze statutem oraz dokumentacją dot. budowy oczyszczalni ścieków.
Przerwa 14
50
-15
06
.
Po przerwie Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania do projektu uchwały. Pytań do nie było. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.
Głosowanie:
„Za”
przyjęciem
uchwały
w sprawie uchwalenie Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tyrawie Wołoskiej
głosowało 12 radnych, „przeciw - 0”, „wstrzymało się” – 1. Głosowało 13 radnych. Uchwała została przyjęta. Uchwała stanowi
załącznik nr 11
do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi
załącznik nr
12
do niniejszego protokołu.
Ad. 10. Odpowiedzi na zapytania innych uczestników obrad.
Sołtys miejscowości Tyrawa Wołoska Pan Grzegorz Jasiński –
Chciałem zapytać Państwa Wójtów czy w okresie międzysesyjnym, po ostatniej sesji, wiedzieli coś na temat kiedy będzie ruszać budowa tej oczyszczalni ścieków obok GOK. Chciałem przypomnieć, że 29 września odbyło się zebranie wiejskie i na tym zebraniu żadna informacja nie została mieszkańcom przekazana.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki
– Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – tak jak już wspominałem po sprawozdaniu Pani Wójt te dokumenty, które były tworzone, były tworzone od roku 2015. O lokalizacji oczyszczalni wiedział zarówno ówczesny wójt oraz również Pan jako ówczesny Radny poprzedniej kadencji Rady Gminy Tyrawa Wołoska, o czym Pan wspominał podczas rozmowy na spotkaniu
w Urzędzie Gminy. Wiedzieliśmy już w sumie wszyscy, i radni i ówczesny wójt od 2016 r., mając pozwolenie na budowę, że trzeba zdobyć pieniądze na realizację oczyszczalni – że są pieniądze do pozyskania i inwestycja jest konieczna do zrealizowania.
Radny Pan Bartosz Nitka
- Dlaczego nowo wybrani Radni nie zostali poinformowani
o lokalizacji tej oczyszczalni?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki
– Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – wszystkie sprawozdania Pani Wójt przedstawia – jedno ze sprawozdań dotyczyło pozyskanych środków na budowę oczyszczalni w Tyrawie Wołoskiej – my nie ukrywamy przed Państwem żadnych dokumentów. Państwo macie prawo na każdym etapie się z nimi zapoznać. Urząd też nie jest zamknięty – Państwo macie prawo się tutaj pojawić. Pamiętam jeszcze w poprzedniej kadencji, ja przynosiłem projekty oczyszczalni na sesję rady gminy – i nie było osoby, która była jakkolwiek zainteresowana zapoznaniem się dokumentacją.
Sołtys miejscowości Tyrawa Wołoska Pan Grzegorz Jasiński
– Co się stało z tą dotacją którą poprzedni wójt załatwił na tę właśnie oczyszczalnię?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki
– Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – ten temat również był podejmowany na zebraniu w Tyrawie Wołoskiej. Został rozpisany przetarg. Natomiast przy poprzednim dofinansowaniu nie został wyłoniony wykonawca. W związku z tym nie było możliwości przedłużenia tego dofinansowania na kolejny rok - dana inwestycja ma być zrealizowana do końca danego roku. W tym roku podjęliśmy nowe działania dotyczące pozyskania podobnej sumy środków – dlatego też inwestycja jest realizowana. Wszystkie dokumenty dotyczące przetargów, zapytań ofertowych znajdują się na BIP. I tam również jest informacja, że w 2018 r. nie został wyłoniony wykonawca na to zadanie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński
– Dodam, że to dofinansowanie to 40% ogólnej sumy – 60% dodajemy z własnych pieniędzy. Jest ono całkiem podobne do tego, które było wcześniej.
Radny Pan Radosław Babina
– Jako Przewodniczący Komisji Finansów mam pytanie do Przewodniczącego – czy dostał Pan projekt budżetu na 2020 rok, i kiedy go Pan dostał? Powinien być do 15 listopada przekazany.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło
– Nie był złożony w terminie do 15 listopada. Przekazałam Panu Przewodniczącemu projekt budżetu w ubiegłym tygodniu i dzisiaj mam dla Państwa do rozdania.
Sołtys miejscowości Tyrawa Wołoska Pan Grzegorz Jasiński
: 1) Czy Pani Wójt wie coś na temat dwóch przekaźników, które mają być prawdopodobnie wybudowane
w Tyrawie Wołoskiej? 2) Chciałbym zgłosić uszkodzoną lampę przy drodze krajowej nr 28 słup nr 12/3; 3) Chciałbym się zapytać ile środków zostało wydanych już na czyszczenie rowów?
Wójt Gminy Tyrawa Wołoska Pani Teresa Brzeżawska-Juszczak
– Ad. 1. Nie ; Ad.2. Jeżeli chodzi o lampy proszę złożyć pismo do Urzędu Gminy; Ad. 3. W kwestii czyszczenia rowów – proszę zgłosić się do Urzędu i tam pracownica dokładnie Panu wyliczy. Hołuczków został już podliczony. Natomiast pozostałe miejscowości nie zostały jeszcze ukończone ze względu na to, że wykonywana jest teraz inna inwestycja. I po zakończeniu tej inwestycji pozostałe miejscowości będą nadal czyszczone.
Radny Pan Bartosz Nitka
– Czy w trakcie zebrań wiejskich były prowadzone jakieś konsultacje ze społeczeństwem, czy było informowane – jeżeli chodzi o Tyrawę. Ponieważ ja, jako mieszkaniec Rozpucia też chciałbym aby to było jakoś naświetlone w całości. Wiadomo, że są wywieszone obwieszczenia, informacje ale jak wiemy od tamtego momentu minęło sporo czasu – blisko 5 lat – i może nie każdy pamięta, nie każdy wie, że takie coś miało miejsce. Czy podczas tych zebrań obecnych w nowej kadencji były prowadzone jakiekolwiek rozmowy, czy było nakreślone mieszkańcom, gdzie ma być zlokalizowana oczyszczalnia?
Wójt Gminy Tyrawa Wołoska Pani Teresa Brzeżawska-Juszczak
– Mieszkańcy wiedzieli od 2015 r.
Radny Pan Bartosz Nitka
– Minęło 5 lat, Pani Wójt. Jest to długi okres czasu – i ktoś mógł zapomnieć. Jest to inwestycja nie tyle w centrum wsi, co nawet gminy. I nie chcę brzydko powiedzieć ale będziemy mieli taki pomnik, który będzie odzwierciedlał
w pewnym momencie to, że po pierwsze my jako nowi Radni nie zostaliśmy przez poprzednich Radnych nawet poinformowani, gdzie to ma być. Choć, nie ukrywam, że też mogliśmy się dowiedzieć na własną rękę. Następna sprawa jest taka, że wydaje mi się, iż zagospodarowanie tego terenu – i tutaj do Radnych z Tyrawy też sobie pozwolę to powiedzieć – powinno być inne, biorąc pod uwagę, że mamy tutaj GOK, gdzie chodzą dzieci. Miejmy nadzieję, że zapachów „przyjemnych” z tego nie będzie.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki
– Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – Od kiedy zacząłem tutaj pracę w 2016 r., 1 kwietnia dokładnie, praktycznie do końca kadencji wójta – ja przynajmniej - nie uczestniczyłem w żadnych zebraniach wiejskich w Tyrawie Wołoskiej. Dlaczego one nie były organizowane – nie mam pojęcia. Dlaczego to tak wyglądało a nie inaczej – nie wiem. To już chyba pytanie do innych osób w tym momencie. Proszę Państwa w tym momencie jakakolwiek zmiana nie byłaby możliwa. Wydaliśmy dość duże pieniądze na całą dokumentację projektową. Wykonanie jest jak najbardziej uzasadnione i potrzebne. Lokalizacja jednym się może podobać, drugim nie. Szczerze, ta stara oczyszczalnia, która tam jest zlokalizowana – ja przynajmniej i też nie słyszeliśmy od mieszkańców żadnej skargi, aby wytwarzała nieprzyjemne zapachy. To jest nowa oczyszczalnia, z już z nowszą technologią. Wydaje mi się, że nie powinno być uciążliwości w tym zakresie. Te wszystkie dokumenty są analizowane przez poszczególne instytucje – przez Inspektora Sanitarnego i inne instytucje. Proszę Państwa, jeżeli chodzi o oczyszczalnie przydomowe czy też oczyszczalnie ścieków – nawet jeżeli znajdowalibyśmy się w tym momencie na etapie decyzji lokalizacyjnej – to tylko na tym etapie, czy też etapie decyzji środowiskowej można podejmować takie działania. Ta decyzja została podjęta w roku 2015 poprzez wskazanie takiej a nie innej lokalizacji. Tylko teraz pojawia się pytanie z mojej strony – czy jest protokół przekazania mienia wiejskiego przez poprzedniego sołtysa obecnemu. Wnioskuje o to, aby taki protokół pojawił się w Urzędzie.
Radny Pan Stanisław Chabko
– Padło tutaj takie stwierdzenie dot. „dawnej rady” – chciałbym przypomnieć taką rzecz, że gdy zapadła decyzja i uchwała o tym, że będzie sprzedawana działka, na której stoi ta oczyszczalnia – już wtedy było wiadome, że takie coś zostanie przeniesione. Następna rzecz – działka, która była też poddana do kontroli w jaki sposób została przekwalifikowana – też na sesji mówiłem, że nie powinno jej się dawać w dzierżawę na 20 lat tylko na 4 lata dlatego, że jeżeli będzie się coś robić odnośnie oczyszczalni to może być ona potrzebna. Taka zmiana jest i w protokołach jest zapisane. Następna rzecz – każdy, co roku dostaje projekt budżetu. I tam w tym budżecie było zaznaczone, że są pieniądze na oczyszczalnię – nie w pełnej kwocie takiej, jak ta oczyszczalnia miała kosztować. Nie można mówić, że nikt o niczym nie wiedział, że nie miała dokumentów, ponieważ takie dokumenty dostawał – i należało dokumenty czytać.
Radny Pan Bartosz Nitka
– Panie Radny dobrze Pan powiedział – było wyraźnie napisane w projekcie budżetu, że kwota na przeniesienie oczyszczalni. Ale niech Pan wskaże w projekcie budżetu z zeszłego roku, w którym miejscu jest napisane,
że przeniesienie ma być koło GOK. W budżecie jest zapisane, że są pieniądze. Wiedzieliśmy, że będzie przenoszona oczyszczalnia – każdy o tym wiedział – tylko nikt nie miał nigdzie zapisane i powiedziane gdzie. A jeżeli Pan nie słyszy co Pan mówi to może trzeba się do laryngologa wybrać.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński
– Panie Radny, proszę, nie obrażajmy się siebie nawzajem.
Radny Pan Bartosz Nitka poprosił, aby Przewodniczący ustosunkował się również do
Radnego Pana Stanisława Chabko.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Stanisław Chabko
– Jeżeli dostaje dokument, a takie dokumenty dostajemy na sesję – jeżeli coś nie jest wiadome, należy się zapytać. Jakiekolwiek niedociągnięcia, które ja nie wiem to idę do Urzędu – są pracownicy – dopytuje się. Tym bardziej jak to interesuje mieszkańców. W tym kierunku powinniśmy działać. A nie dzisiaj pianę bić nie wiadomo o co.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Edward Wołoszyn
– Panowie Radni, Panie Radny Nitka, Panie Sołtysie z Tyrawy – co ma na celu teraz to obwinianie się nawzajem, wyciąganie wstecz, nakręcanie atmosfery. Panowie, wszyscy mamy możliwość, jeśli dowiedzieliśmy się, że będzie przenoszona – każdy z nas miał możliwość przyjść do Urzędu i zapoznać się z tym. Przewodniczący Rady Gminy ma dyżur – można było iść do niego dowiedzieć się dużo wcześniej, jak tylko było to przenoszenie – a nie teraz po fakcie dokonanym. Jest sytuacja nakręcana, wiemy doskonale przez kogo, przez gości, którzy mieli obiecane, że się dołączą. Nie dało się tego zrobić.
Z uwagi na wymianę zdań pomiędzy Radnymi Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński poprosił o to, żeby nie przeszkadzać sobie nawzajem
w wypowiedziach. Jedna osoba pyta – druga odpowiada. Tak to powinno wyglądać. Jeżeli dyskusja będzie przebiegać w dalszym ciągu w ten sposób sesja zostanie przerwana.
Sołtys miejscowości Siemuszowa Pan Stanisław Górniak
– Panie Przewodniczący – po co w ogóle ta dyskusja? Uczestniczyłem w każdej sesji. Była w 2015 r. lokalizacja – nikt się nie odezwał, więc w czym jest problem dzisiaj.
Sołtys miejscowości Tyrawa Wołoska Pan Grzegorz Jasiński –
Chciałem się odnieść do wypowiedzi Pana Radnego Chabko – Proszę Pana, dobrze Pan mówi, że są dokumenty – i tutaj taki dokument jest. Sesja odbyła się 30 października i tu Pani Wójt przedstawiła swoje inwestycje. Inwestycje były pod koniec września – za miesiąc czasu dowiedzieliśmy się o inwestycjach. Jeszcze raz powtórzę to pytanie – czy na zebraniu 29 września wiedzieli Państwo o tym, że będziecie robić tutaj taką inwestycję?
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński
– zadam inaczej pytanie – jeżeli była sprzedawana działka, tzw.”Agronomówka”, to wtedy należało się zastanowić – ówczesne władze powinny się wtedy zastanowić, że jeżeli jest tam oczyszczalnia – powinna być tam dalej. I powinna być wyłączone wtedy. A jeżeli my teraz stajemy przed taką decyzją i nie mamy tutaj działki gdzieś obok – robić przepompownię i wydawać na to dużo więcej pieniędzy, myślę, że nas jako gminę na to nie stać. Ja to mówię tylko od tej strony jak to teraz wygląda. To, że nie było powiedziane na tym zebraniu – nie wiem, ponieważ w nim nie uczestniczyłem - nie będę się do tego ustosunkowywał. Nie będę mówił czy było czy nie było, ponieważ mnie przy tej sytuacji nie było.
Sołtys miejscowości Tyrawa Wołoska Pan Grzegorz Jasiński
– Panie Przewodniczący, chciałem jeszcze Panu przypomnieć – pamięta Pan naszą rozmowę jak Panu powiedziałem, że będzie tutaj budowa obok GOK-u, oczyszczalni ścieków? Pamięta Pan co mi wtedy powiedział. Czy Pan wiedział o lokalizacji? Ja zorganizowałem spotkanie Rady Sołeckiej – na Radzie Sołeckiej zapytałem się Radnych, czy wiedzą, gdzie – to już było po fakcie- jest lokalizacja. Żaden z Radnych mi nie odpowiedział
i nie wskazał, gdzie jest lokalizacja tej oczyszczalni. Tej „nowej” Rady. Jak się mamy teraz do tego ustosunkować?
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński
odpowiedział, że pamięta rozmowę z Sołtysem – Zostaliśmy postawieni przed faktem dokonanym.
Radny Pan Bartosz Nitka
stwierdził, że przez rok czasu można było przekazać trochę informacji.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Edward Wołoszyn
– Panie Radny – trochę chęci i zaangażowania – można było przyjść i zapytać, jak Pan wiedział, że będzie przenoszona, gdzie.
Radny Pan Bartosz Nitka –
To jest tłumaczenie tego, dlaczego my nie dowiedzieliśmy się. Od kiedy Pan wiedział o tym?
W odpowiedzi Wiceprzewodniczący Edward Wołoszyn odpowiedział, że od pół roku.
Radny Pan Bartosz Nitka –
To jak się Pan czuje w stosunku do nas, że nas Pan nie poinformował.
W wyniku dyskusji i zadanego przez Radnego Pana Bartosza Nitkę pytania Przewodniczący stwierdził, że prawdopodobnie wie o tym od dwóch miesięcy.
Radny Pan Radosław Babina
– Proszę Państwa, ja też wiedziałem o przeniesieniu tej oczyszczalni – wiedziałem, gdzie ona ma być przeniesiona, od pół roku. Jeżeli ktoś się czuje urażony, to przepraszam. Jak by mnie ktoś zapytał – to odpowiedziałbym. Mam pytanie, jeżeli ktoś z Państwa jest w stanie odpowiedzieć na to – Pan Chabko lub ktoś inny – czy w poprzedniej kadencji była podjęta uchwała o lokalizacji, z którą można było się zapoznać?
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki
– Nie pamiętam takiej uchwały
z poprzedniej kadencji. Ale, o ile się nie mylę, to jeszcze za tej kadencji podejmowaliście Państwo uchwałę odnośnie oczyszczalni. Dotyczyło to pozyskania funduszy na oczyszczalnie w Tyrawie Wołoskiej, Państwo głosowaliście za tym. Panie Przewodniczący, Wysoka Rado my pozyskujemy fundusze na konkretne zadanie. My nie możemy wnioskować na co chcemy, mamy konkretną dokumentację. Niestety, ale wracamy się do roku 2015, wtedy się wszystko zaczęło tak naprawdę. Nie ma się co oszukiwać – wtedy była podjęta decyzja o lokalizacji, już na etapie decyzji środowiskowej.
Radny Pan Bartosz Nitka –
Po 2015 r., pozwolę sobie przerwać, już było wiadome
w którym miejscu będzie robione.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki
– Tak. Rozmawiałem z pracownicą Urzędu, która powiedziała, że ówczesny wójt wskazał to właśnie miejsce.
Radny Pan Bartosz Nitka –
Czy jest uchwała pod to? Wydaje mi się, że nowa lokalizacja tego typu inwestycji powinna być podjęta uchwałą.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki
– Jest decyzja lokalizacyjna, która jest wydana na ten teren.
Adwokat Pan Jacek Szpara
– Proszę Państwa, jak słusznie powiedział Pan Zastępca Wójta, w momencie, kiedy głosowaliście Państwo za środkami na daną inwestycję powinniście Państwo zapoznać się z dokumentami jako Radni - z własnej niestety inicjatywy - gdzie ta inwestycja jest zlokalizowana. Jeżeli były wątpliwości co do tego – to należało te wątpliwości rozstrzygnąć. Ale to – jak wynika z ustawy o samorządzie gminnym – jest obowiązkiem każdego radnego i każdego też sołtysa. Ja nie będę oceniał kto i w jaki sposób angażuje się w pewne życie publiczne, ponieważ to jest Państwa osobna sytuacja. Rzeczywiście, przyznaje rację, że pewne rzeczy, typu inwestycje środowiskowe, powinny być konsultowane społecznie – powinno się o tym mówić głośno. Rzeczywiście są kłopoty z pewnym przekazywaniem informacji. Zwykli ludzie nie analizują BIP, gdzie są te ogłoszenia – więc trzeba z nimi rozmawiać. Tylko przypomnę jedną rzecz – te rozmowy i konsultacje społeczne, wg ustaw wszystkich, odbywają się w momencie, kiedy ta inwestycja jest projektowana, gdy jest wydawana decyzja lokalizacyjna. To wszystko powinno się odbyć w 2015 r. Rolą ówczesnego sołtysa było to, aby tę informację mieszkańcom roznieść. Tam należało szukać pewnego rodzaju informacji. Powinny się odbywać spotkania, konsultacje, rozmowy, gdzie tę inwestycję umieścić. Rzeczywiście zgadzam się z tym, że może bliskość GOK nie jest najbardziej fartownym miejscem – Pan Radny Nitka ma rację – tam są dzieci i pewne mechanizmy nie powinny być tutaj instalowane. Ale pytanie jest bardzo proste – jak nie tutaj, to gdzie? Jak nie za te pieniądze, to za ile? Więc wydaje mi się, że jeżeli ktoś
w 2015 r. podjął taką decyzję, że to ma tutaj być – to było głosowane, przeszło przez Państwa poprzedników i przez Państwa – to teraz spieranie się o to czy ktoś powiedział głośniej – ma drugorzędne znaczenie. Jeżeli Państwo chcecie znać z punktu prawnego opinię – to wszelkie konsultacje społeczne i rozmowy powinny być na etapie projektowania inwestycji i podejmowania decyzji o tej inwestycji – to wszystko jest 2015 rok. W momencie, gdy te konsultacje się odbywają i decyzja zapada – wiadomo już, że tak będzie. Pytanie tylko kiedy zostaną uzyskane pieniądze i kiedy zostanie rozpisany przetarg.
Ad. 11. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji.
Zastępca Wójta Gminy Pan Krystian Domaradzki
– Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – na poprzedniej sesji nie zanotowałem żadnych pytań i uwag od Państwa. Ale jeszcze na wcześniejszej sesji Państwo prosiliście o sprawdzenie terminów oświetleń, tych zgłoszeń, które są ważne. One są ważne do stycznia 2021 r. Jeszcze mamy cały rok 2020 na realizację inwestycji. Co do ich przedłużenia – jutro będę w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim i będę ustalał, ponieważ na poziomie Starostwa problemu nie ma i myślę, że na poziomie Województwa również ich nie powinno być, żeby przedłużyć te zgłoszenia o kolejne trzy lata (do roku 2024). Kolejna kwestia – zgłaszał Radny Pan Radosław Babina – dokumentacji projektowej ale ten temat odkładam na przyszły rok, ponieważ jesteśmy w trakcie dopinania inwestycji, rozliczania – po prostu nie mam czasu teraz się tym zajmować. Ja o tym pamiętam, mam to zapisane, że mamy się tym zająć – oczywiście jak wyłonimy wykonawcę. Kwestia dowożenia posiłków dla dzieci do Szkoły – z tego, co wiem, jest to już realizowane. Kwestia ustawienia znaków na zakręcie do Rakowe – Radny Pan Józef Suwaj – zgłosiłem ten temat na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa w Powiecie Sanockim, w której uczestniczę. Będziemy tę sprawę zgłaszać również pisemnie. To wszystko, jeżeli chodzi o sesję z 25 września, natomiast 30 października nie zanotowałem żadnych uwag od Państwa.
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz
– Panie Przewodniczący, Państwo Radni - wpłynęło od Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku pismo dotyczące oświadczeń majątkowych – i ich zdaniem są pewne nieścisłości – bardzo proszę, aby przy składaniu następnego oświadczenia majątkowego zwrócić na to uwagę i uzupełnić rzetelnie. Tam czasami chodzi o cztery miejsca po przecinku, o dokładna lokalizację posiadanego mienia. Przy sprawdzaniu tych oświadczeń jest różne podejście. Rozdam kartki z tymi, ich zdaniem, nieprawidłowościami i przy następnym oświadczeniu proszę zwrócić na to uwagę.
Ad. 21. Zamknięcie obrad sesji.
Wobec braku innych pytań
o godzinie 15
40
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński zamknął obrady XIII sesji w kadencji 2018-2023 dziękując obecnym za udział.
Protokołowała:
Urszula Wisłocka
podinspektor UG
Podmiot publikujący
Urząd Gminy
Wytworzył
Urszula Wisłocka - Referent UG
2019-11-28
Publikujący
Michał Kocunik - Informatyk
2019-12-28 12:57