XML
Protokół Nr XXXV/2022
Protokół Nr XXXV/2022
z XXXV sesji nadzwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska VIII kadencji,
 która odbyła się w dniu 7 kwietnia 2022 r.
w Gminnym Ośrodku Kultury w Tyrawie Wołoskiej
XXXV sesja nadzwyczajna Rady Gminy Tyrawa Wołoska rozpoczęła się o godzinie 807.
Ad.1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński
o godzinie 807 otworzył obrady XXXV sesji nadzwyczajnej Rady Gminy Tyrawa Wołoska. Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński poprosił wszystkich o powstanie i uczczenie wszystkich ofiar wojny, która toczy się na wschodzie minutą ciszy.  Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że jest odpowiednia ilość radnych do podejmowania prawomocnych uchwał, bowiem na 15 radnych w sesji wzięło udział 12 radnych. Lista obecności stanowi załącznik
nr 1
do niniejszego protokołu. Sesja jest rejestrowana i udostępniana za pomocą internetu.
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński powitał obecnych na sesji:
Zastępcę Wójta Gminy – Pana Krystiana Domaradzkiego
Sekretarza Gminy – Pana Mariana Kurasza
Skarbnika Gminy – Panią Dorotę Czuryło
Adwokata – Pana Jacka Szparę
Pracowników gminy
Mieszkańców zebranych na sali jak i obserwujących za pomocą internetu
Panie i Panów radnych obecnych na sesji: 
  1. Radosław Babina
  2. Stanisław Chabko
  3. Bożena Drzyzga
  4. Mariusz Duszczyński
  5. Dawid Jach
  6. Grzegorz Martowicz
  7. Bartosz Nitka
  8. Jacek Pisz
  9. Józef Suwaj
  10. Joanna Szylak
  11. Andrzej Wołoszyn
  12. Jan Wołoszyn
 
Ad.2 Proponowany porządek obrad.
  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie na czas nieoznaczony umowy dzierżawy części nieruchomości położonej w Rozpuciu składającej się z działki nr 405 o pow. 0.30 ha oraz części budynku usytuowanego na parterze byłej Szkoły Podstawowej w Rozpuciu pod numerem 2 o łącznej pow. użytkowej 127 m2, stanowiącej własność Gminy Tyrawa Wołoska na rzecz Stowarzyszenia Bieszczadzkie Dziedzictwo Kultury w Rozpuciu.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady komunalne w kompostowniku przydomowym na terenie Gminy Tyrawa Wołoska.
  5. Zamknięcie obrad sesji.
 
Głosowanie – przyjęcie porządku obrad:
„Za” przyjęciem porządku obrad po zmianach głosowało 12 radnych, „przeciw” – 0, „wstrzymało się „- 0. W głosowaniu brało udział 12 radnych. Porządek został przyjęty. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad.3. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie na czas nieoznaczony umowy dzierżawy części nieruchomości położonej w Rozpuciu składającej się z działki nr 405 o pow. 0.30 ha oraz części budynku usytuowanego na parterze byłej Szkoły Podstawowej w Rozpuciu pod numerem 2 o łącznej pow. użytkowej 127 m2, stanowiącej własność Gminy Tyrawa Wołoska na rzecz Stowarzyszenia Bieszczadzkie Dziedzictwo Kultury w Rozpuciu
 
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński poprosił wnioskodawców o przestawienie projektu uchwały.
 
Radny Pan Bartosz Nitka – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado przedmiotowa uchwała dot. dzierżawy nieruchomości. Na obecną chwilę jest tam Przedszkole Nowych Szans, jest zakończona rekrutacja dzieci na rok przyszły – czyli ilość osób, która jest potrzebna do spełnienia warunków została uzyskana. Następna sprawa dotyczy tego, że zajmujemy się tą uchwałą dlatego, że ze strony włodarzy gminy i z informacji jakie udało nam się uzyskać od Pani Prezes Stowarzyszenia nie ma chęci podjęcia dalszej współpracy – i to ze strony gminy a nie ze strony Stowarzyszenia. Dlatego tutaj Rada Gminy, część Radnych Rady Gminy Tyrawa Wołoska przygotowała taki projekt uchwały i bardzo proszę o przegłosowanie jej z jedną zmianą, że w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie na czas oznaczony 5 lat umowy dzierżawy części nieruchomości
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński udzielił głosu rodzicom dzieci uczęszczających do Przedszkola Nowych Szans.
 
Rodzice dzieci uczęszczających do Niepublicznego Przedszkola Nowych Szans
w Rozpuciu przedstawili petycję kierowaną Radnych Rady Gminy Tyrawa Wołoska oraz do Wójta Gminy Tyrawa wołoska. Petycja stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński otworzył dyskusję w tym punkcie.
 
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado na początku bardzo serdecznie witam Panią Prezes Stowarzyszenia Bieszczadzkie Dziedzictwo Kultury Panią Karolinę Jach, Panią Mecenas oraz rodziców. Nie mieliśmy okazji wcześniej się spotkać z uwagi na to, że mieliście Państwo robione zebrania – niestety my w nich nie mogliśmy uczestniczyć, ponieważ nie byliśmy na nie zapraszani. Przedstawię Państwu wszystko po krótce, żebyście Państwo mieli też pełną wiedzę w tym zakresie, ponieważ obawiam się, że Państwo też nie do końca jesteście o wszystkich rzeczach poinformowani. Jeżeli chodzi o naszą współpracę ze Stowarzyszeniem Bieszczadzkie Dziedzictwo Kultury oczywiście Pani Karolina Jach zwróciła się do nas, jeszcze na samym początku przed powstaniem tego Niepublicznego Przedszkola, z prośbą o taką możliwość współpracy między Gminą
a Stowarzyszeniem – poprzez utworzenie takiego Niepublicznego Przedszkola. Na co, oczywiście, Pani Wójt wyraziła zgodę, ponieważ jest to zadanie własne gminy – więc jak najbardziej było zasadne, żeby taką współpracę podjąć. Na wczesnym etapie jeszcze, sporządzania wniosku czy też przygotowywania dokumentacji byliśmy cały czas w kontakcie, jeżeli chodzi o Stowarzyszenie. Nawet, jeżeli chodzi o współpracę pomiędzy Gminą a Stowarzyszeniem przygotowaliśmy dokumentację projektową – jeżeli chodzi o wykonanie placu zabaw czy też wspomagaliśmy Stowarzyszenie
w zakresie prac remontowych. Oddelegowani byli pracownicy, którzy również pomagali – byli to pracownicy gospodarczy, którzy byli wówczas na stanie Urzędu Gminy. Te prace były prowadzone na tyle, na ile Gmina Tyrawa Wołoska posiadała możliwości
i zasobów kadrowych. Na tyle staraliśmy się pomagać Stowarzyszeniu. I oczywiście to Przedszkole powstało. Funkcjonowało – czy w dobry czy zły sposób to już jest kwestia rodziców. Nie mnie to oceniać. I ta współpraca układała się poprawnie. Przechodząc dalej, do dalszych sytuacji, które miały miejsce zastanawiał nas bardzo jeden fakt, ponieważ jeden z rodziców zadał nam pytanie  - nie będę podawał nazwiska, ponieważ byłoby to nie w porządku – dlaczego my w ogóle nie dokładamy do tego przedszkola, żadne środki finansowe. No, troszeczkę mijamy się z prawdą dlatego,
że stowarzyszenie jak i Niepubliczne Przedszkole otrzymuje subwencję. Pragnę tylko zaznaczyć, że sama subwencja tylko, dotacje, przepraszam – to jest subwencja, którą my otrzymujemy. I dotacja, która została otrzymana w roku 2021 to było ponad ćwierć miliona. Jeżeli była budowana taka narracja, że Stowarzyszenie czy tez Przedszkole nie otrzymuje żadnych środków – to jest to troszeczkę nie prawda. Kolejna kwestia, na która warto zwrócić uwagę to jest kwestia samych zasad jeżeli chodzi o – Państwo uczestniczyliście po części w pewnej sytuacji dot. odśnieżania bodajże w roku 2019 – tam została poruszona kwestia, że to Gmina jest odpowiedzialna za kwestie odśnieżania na terenie tego miejsca, do którego się wjeżdża do Niepublicznego Przedszkola. No niestety tutaj też muszę, w prawdzie po czasie, dokonać sprostowania z uwagi na to, ze w umowie, którą miało zawarte Stowarzyszenie z Gminą jest wyraźny zapis, że to w zadaniu Stowarzyszenia jest utrzymywanie akurat tego terenu. Jest tam dołączony załącznik graficzny, który też można sprawdzić w budynku Urzędu Gminy. Mamy stosowna dokumentacje w tym zakresie. Ponadto została tam wskazana droga powiatowa jakoby również maiłaby być wina gminy, że nie została ona odśnieżana. Pragnę zaznaczyć , ze Gmina nie miała w tym czasie podpisanego porozumienia między gminą a powiatem. Co tez później okazało się nie prawdą – ale nie zostało to sprostowane. Kolejna kwestia jaka jest bardzo istotna, ponieważ chciałbym uspokoić tutaj rodziców, że ani Gmina ani Pani Wójt, czy też żaden z pracowników nie ma zamiaru likwidować miejsc przedszkolnych. Żeby była jasność sytuacji. I absolutnie nie planujemy likwidować tutaj żadnego miejsca, że jakieś dziecko nie dostanie się do przedszkola. Pragnę zaznaczyć, że Pani Dyrektor Szkoły Podstawowej podczas jednej z wielu rozmów sama proponowała nam aby zmienić tez częściowo, gdyż w całości nie jest to możliwe, żeby część dzieciaków mogłaby być przeniesiona do Rozpucia. Tam nie są pełne oddziały – zarówno z jednej jak i z drugiej strony. Myślimy nad forma tzw. Punktu Przedszkolnego. Z czego to wynika? W momencie gdy docierały do sygnały, że w żaden sposób Stowarzyszenie nie jest wspomagane finansowo, że musi sobie radzić samo w jednym czy drugim stopniu. Troszeczkę nas to zaniepokoiło więc zaczęliśmy przeglądać te zestawienia analityczne obrotów za rok 2021, 2020 i te kwoty też nie są małe. Rozliczenie wykorzystanych dotacji również budzi nasze wątpliwości, jeżeli chodzi o pozycje, które zostały tam wpisane. Jako organ, który sprawuje też kontrole nad niepublicznymi przedszkolami – jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić -  zostało wydane Zarządzenie Wójta Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 5 kwietnia 2020 r. w sprawie przeprowadzenia kontroli w Niepublicznym Przedszkolu Nowych Szans w Rozpuciu. Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych oraz art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zarządzam co następuje: zarządzam przeprowadzenie kontroli w Niepublicznym Przedszkolu Nowych Szans w Rozpuciu, Rozpucie 2, 38-535 Tyrawa Wołoska. zakresem kontroli należy objąć następujące obszary: zgodność ze stanem faktycznym liczby wychowanków będącej podstawa naliczania dotacji; prawidłowość pobrania
i wykorzystania dotacji na realizacje zadań przedszkola w zakresie kształcenia, wychowana i opieki; prawidłowość prowadzenia dokumentacji w zakresie udzielonej dotacji. Kontrole przeprowadzi osoba uprawniona przez Wójta Gminy Tyrawa Wołoska na podstawie imiennego upoważnienia. Kontrole należy przeprowadzić w terminie do 30 czerwca 2022 r. Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia powierzam Zastępcy Wójta Gminy Tyrawa Wołoska. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Proszę Państwa to jest nie tyle naszą kwestią, ze przeprowadzamy kontrolę – jest to naszym obowiązkiem, ponieważ ustawodawca obliguje nas do przeprowadzania kontroli  w tym zakresie. Pewne wątpliwości w rozliczaniu dotacji się pojawiły więc myślę, że osoba, która będzie z zewnątrz sprawdzi to i będziemy mieli też sytuację jasna i klarowną. Tak jak mówię – na pewno uzyskamy korzystniejsze warunki prowadząc przedszkole na zasadzie szkoły podstawowej, czy też po przekwalifikowaniu w zespół szkolno – przedszkolny. Będzie to rozwiązanie na pewno tańsze jeżeli chodzi  kwestie finansowe i na pewno rodzice i też i dzieci, które tam korzystają z obecnej formy na tym nie stracą. Myślę, ze rodzice finansowo na tym zyskają, jeżeli chodzi o kwestie obniżki opłat jakie mają na chwilę obecną. 
 
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Pytanie dot. kontroli – będzie ktoś z zewnątrz. Czy my, jako Rada też mamy możliwość przeprowadzenia takiej kontroli? Tutaj Komisja Rewizyjna w niektórych momentach też ma – czy będziemy mieli taka możliwość w przyszłości? Chodzi mi o to, że jeżeli my jako Radni chcielibyśmy skontrolować jakąś instytucje – czy będziemy mogli wziąć kogoś z zewnątrz?
 
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Państwa, jeżeli będą środki zabezpieczone na pokrycie wynagrodzenia tej osoby z zewnątrz to oczywiście możemy te kwestię omówić. Natomiast, jeżeli jest sytuacja tego typu, że generalnie do kontroli dotacji czy też subwencji czy środków przekazywanych podmiotom niepublicznym do prowadzenia działalności o charakterze wychowawczym i oświatowym jest organ wykonawczy, czyli wójt, burmistrz, ewentualnie prezydent miasta. Jest to standardowa procedura. Tym bardziej jeżeli takie są wytyczne jeżeli chodzi o nadzór Regionalnej Izby Obrachunkowej i Urzędu Kontroli Skarbowej, ponieważ Urząd Kontroli Skarbowej
w tym zakresie kontroluje organ wykonawczy gminy i takie zalecenia też ewentualnie są. Jeżeli chodzi o te kwestię. Natomiast co innego jest kwestia Komisji Rewizyjnej – to jest jakby kontrola wynikająca z innego obszaru prawa.
 
Radny Pan Bartosz Nitka – Mam pytanie do Pana Jacka – jeżeli chodzi o kontrolę to powinna taka być. Jest to bardzo dobre – kontrola zawsze wykazuje, że działa się dobrze. Jeżeli w ten sposób mamy na to patrzeć. Natomiast sprawa jest taka – ja tutaj do Pani Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej, ponieważ zgodnie ze Statutem mamy prawo, jako Komisja Rewizyjna, kontrolować Wójta gminy i oczekiwać konkretnych odpowiedzi. Jak już idziemy tak na twardo – nie wiem czy pan informacje dostał,
że czekaliśmy na wnioski pokontrolne 5 miesięcy - odpowiedź. Oczywiście tutaj Pan Zastępca zgodnie zostało wszystko opowiedziane – jest do wglądu protokół
z odpowiedzi na pismo. I tutaj jest jeszcze jedna sprawa – ja tutaj do wszystkich Radnych się zwracam – że chyba już najwyższy czas, mija trzy lata, aby skontrolować Urząd. Bardzo dobrze byłoby aby Najwyższa Izba Kontroli może przyjechałaby, coś pooglądała. Jak jest wszystko dobrze, tak pięknie to niech i oni tutaj przyjadą. Jeżeli Pan radca prawny tutaj pozwoli mi powiedzieć – czy musimy to przegłosować czy to musi być jakimś wnioskiem formalnym, czy możemy złożyć normalne pismo
o przeprowadzenie szczegółowej kontroli.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Państwa, jeżeli chodzi o kwestie kontroli Urzędu to takie kontrole odbywają się regularnie. Jeżeli Komisja Rewizyjna ma jakiekolwiek wątpliwości to Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO) zawsze przychodzi i kontrole są systematyczne. Taka kontrola, z tego co wiem, niedawno się odbywała i nie wykazała... 
Radny Pan Bartosz Nitka – Przepraszam, że wtrącę się w słowo to była kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej – a ja mówię o Najwyższej Izbie Kontroli.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Państwa, proszę dać mi skończyć. Do kontroli wydatków finansowych samorządów jest przede wszystkim powołana Regionalna Izba Obrachunkowa. Najwyższa Izba Kontroli (NIK) jest organem kontroli krajowej. Ona podejmuje działania wg tzw. planu kontroli, również w zakresie w odpowiednich jednostkach samorządu terytorialnego z inicjatywy własnej lub jeżeli jest taki wniosek – i o ile dopatrzy się jakichkolwiek wątpliwości. Nie widzę problemu, ponieważ wiem, że jest tutaj bardzo duża uwaga z uwagi na to, że pewne dokumenty były tak prowadzone jak były prowadzone wcześniej. Dokładano należytej staranności
w ostatnich latach po to, żeby wszystkie sprawy formalno – finansowo – prawne były na bieżąco regulowane. Macie Państwo oczywiście prawo złożyć taki wniosek do NIK. Każdy obywatel może napisać taki wniosek, jeżeli chce aby taka kontrolę przeprowadzić. Może to napisać poszczególny Radny, może to napisać Komisja Rewizyjna. Nie widzę tutaj przeszkód, żeby to zrobić.  Ale sugerowałbym, żeby tego typu kwestiami najpierw osoby, które chciałby to zainicjować z rady zapoznały się
z protokołami pokontrolnymi RIO, ponieważ one dużo by Państwu powiedziały.
Radny Pan Bartosz Nitka – Są publikowane. Nie jest to jakimś większym problemem. Sprawa jest taka, że  to jest daleko idący półmetek kadencji i wydaje mi się, że taka kontrola też by wielu osobom nakreśliła niektóre rzeczy. Nie jest to problemem – nas to względnie nie kosztuje jako Rady – napisanie takiego wniosku. Jeżeli jest dobrze to będziemy mieli odpowiedź pozytywną w protokole pokontrolnym. Natomiast jeżeli będą błędy to będziemy wtedy ich szukać.  
Radny Pan Radosław Babina – Drodzy Państwo, ja chciałbym tutaj odnieść się do subwencji jaka jest udzielana dla Niepublicznego Przedszkola. Jak Pan Zastępca wspomniał jest to w zaokrągleniu ćwierć miliona złotych. To są pieniądze z działu oświaty, czyli to są pieniądze rządowe. I tutaj mam pytanie do Pani Skarbnik…
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz -  Do Przedszkola nie ma subwencji. Jest to dotacja. Subwencja jest tylko do oświaty. Urząd też dostaje dotację i tę pozostałą kwotę ok 1.500 zł to tez jest w formie dotacji. Subwencja jest tylko dla sześciolatków i dla szkoły i dla niepełnosprawnych. Żebyśmy się poruszali w temacie. 
Rządowe to jest na dziecko tylko 1.500 zł + na niepełnosprawne.  Natomiast my mamy obowiązek zapytać gminę sąsiednią ile kosztuje utrzymanie dziecka i z tego gmina –
z budżetu własnego dotuje 75% tej kwoty. To nie są pieniądze rządowe.
Radny Pan Bartosz Nitka – Czy Urząd Gminy dostaje jakiekolwiek pieniądze zewnętrzne, subwencję, na Przedszkole w Rozpuciu. Żebyśmy wprost powiedzieli.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Gmina dostała w ubiegłym roku 1.471 zł na dziecko, które zostało wykazane na koniec września w metryczce. Jeżeli chodzi
o dodatkowe pieniądze to była też przyznana dodatkowa subwencja, w tej chwili nie pamiętam dokładnie, na dziecko niepełnosprawne. Ponieważ dziecko niepełnosprawne w przedszkolu nie było zgłoszone na koniec września z tego względu nie dostaliśmy pełnej subwencji na to dziecko. Stopień niepełnosprawności został ustalony już po złożeniu liczby dzieci na koniec września. Jeżeli stopień niepełnosprawności dziecka jest dosyć duży to gmina dostaje nawet w wysokości 60.000 w subwencji oświatowej. Ja tutaj też zaznaczę, że jeżeli chodzi o dzieci, które są w przedszkolu z innych gmin –my te inne gminy obciążamy notami. Nie możemy tez w tej kwocie, która została przekazana jako dotacja do przedszkola to też musimy odjąć tę kwotę, którą uzyskaliśmy jako dochód z innych gmin, bo myśmy te inne gminy obciążali. A jeżeli chodzi o jakieś dodatkowe pieniądze to gmina nie otrzymuje dodatkowych pieniędzy. To jest obowiązek gminy. Gmina ma te dzieci – czy one by były w przedszkolu czy
w szkole – ma obowiązek utrzymać.
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz -  Jeszcze jedno, ponieważ być może jest takie przekonanie, że na szkołę tez otrzymujemy pieniądze rządowe – nie, tylko te 1.471 zł. Pozostałe dokłada gmina, bo to jest zadanie własne gminy.
Radny Pan Bartosz Nitka – Jeżeli to jest zadanie własne gminy i mamy tych dzieci na chwilę obecną w przedszkolu 30, tak jak Pani Prezes tutaj powiedziała, już abstrahując od pieniędzy – szkoła na chwilę obecną nie jest w stanie zapewnić pobytu dzieciom między godzinami, które może zapewnić przedszkole niepubliczne. Przez te godziny, że są, wiele osób siedzących tutaj na sali poszło do pracy – bo mogą zostawić dzieci na okres jednej zmiany. Trzecia sprawa – jak wiemy jest tam zatrudnionych pięć osób na umowę o pracę, z terenu gminy. Pięć osób ma pracę. Nie interesuje mnie jakie mają pobory, bo to jest mało istotne. Gdy nie weźmiemy tego pod uwagę, nie przedłużymy tej umowy to weźmy pod uwagę to – pięć osób do zwolnienia plus te na umowę zlecenie (2), rodzice dzieci, które są w przedszkolu – to któreś z tych rodziców musi
z tym dzieckiem zostać. Nie każdy ma warunki, żeby z tym dzieckiem ktoś w domu został, aby matka, ojciec mógł pójść do pracy. I teraz do świadomości wszystkich Radnych, którzy mają jakieś wątpliwości jeżeli chodzi o głosowanie nad tą uchwałą – bierzmy pod uwagę jeszcze następną sprawę. Stowarzyszenie ile włożyło tam swojej pracy oczywiście jest niepoliczalne i tego się nie da w żaden sposób zrobić. Pamiętam jak ten budynek wyglądał przed i jak wygląda teraz. Nakład jest przeogromny. I teraz nawet, gdyby Urząd, który się upiera przy tym, ze nie chce przedłużyć tej umowy, chciał takie coś zrobić – to my w budżecie nie mamy tyle pieniędzy, żeby wyremontować jakikolwiek budynek. Jeżeli do tego by doszło, w co nie wierzę, że Rada nie przegłosowałaby tej uchwały to obstawiam, ze włodarze Stowarzyszenia zostawią stan taki jaki zastali. Czym Urząd chce wypełnić lukę, która powstanie po ewentualnym nie przegłosowaniu tej uchwały, między sierpniem – do końca sierpnia jest umowa najmu? Czy jest w stanie zapewnić na rok czasu 30 dzieci od 2,5 roku. Czy ma takie miejsce, możliwości lokalowe? Nie ma. I wiemy o tym wszyscy dobrze. Żeby takie coś przygotować to już w tej chwili musiałoby to być zrobione. A wiemy, że to nie jest zrobione. Więc dyskusja na temat tego czy włodarze gminy, gdzie to jest obowiązek gminy, żeby takie coś miało miejsce. Ktoś się za to wziął, ktoś to zaczął to robić, ktoś miał pomysł i wychodzi z tego jakiś efekt, który jest dobry. Rodzice, którzy to popierają, ludzie, którzy to popierają – mieszkańcy jak słyszą, że gmina nie chce przedłużyć umowy dzierżawy budynku to się łapią za głowy i mówią: co tam się dzieje. Drodzy Państwo dla mnie sprawa jest bardzo prosta – należy przedłużyć te umowę na pięć lat, bo jest tutaj na czas nieoznaczony – co byłoby lekko nad wyrost. I dać działać dobrze działającemu Stowarzyszeniu. A jeżeli ktoś inny chciałby założyć sobie takie przedszkole – jest wolny rynek. Mamy jeszcze takich budynków sporo. Jest budynek
w Siemuszowej. Niech weźmie, remontuje i robi to samo. Dla mnie dyskusja w tym temacie jest bez sensu. Jeżeli tutaj chodzi o formy prawne – bo tutaj nie wiem dlaczego nie zostało to podpisane przez Pana radcę prawnego. Choć z wiedzy jaką posiadam zostało to sprawdzone przez prawników dwóch przynajmniej. Uchwała powinna zostać podjęta, wysłana do Urzędu Wojewódzkiego i stamtąd jeżeli zostanie zaopiniowana pozytywnie należy wymagać od Wójta Gminy, aby podpisał umowę dzierżawy na okres zawarty w uchwale. A co za tym idzie, jeżeli tego nie zrobi, to tutaj jako Klub Radnych – w imieniu Klubu Radnych będziemy pisać pisma do Sądu Administracyjnego
o wymuszenie na Wójcie Gminy Tyrawa Wołoska podpisania umowy dzierżawy.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Państwa, dwa aspekty. Jeżeli chodzi o kwestie niezaopiniowania uchwały to już tłumaczę – uchwała wpłynęła do Urzędu niedawno, mnie została przedstawiona dwa dni temu. Natomiast autor wniosku nie zwrócił się do mnie o wydanie opinii w tej kwestii. Więc
Radny Pan Bartosz Nitka – Ale to jest Pana zakres obowiązków w tej materii.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Nie. Jeżeli chodzi o opiniowanie uchwał to jest to odrębnie dekretowane, każda uchwała. Jeżeli Państwo mieliście ochotę zasięgnąć mojej opinii to nie ma problemu. Ale autor uchwały czy też wniosku – czy tez Komisja – powinna zwrócić się o to formalnie. Druga rzecz jest taka – jeżeli uchwała została przygotowana, jak Państwo twierdzicie, przez dwóch prawników to nie widzę przeszkód, aby oni się wypowiedzieli. Czy też, żeby wydali opinię na ten temat. Nie widzę problemu, żeby tam się znalazła adekwatna pieczątka i opinia jeżeli chodzi o jej zgodność formalno-prawną.
Radny Pan Bartosz Nitka – Ale to Pan jest w tej gminie od tego, żeby wszystkie projekty uchwał podpisywać. To jest dla mnie śmieszne w tej chwili.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Panie Radny, bardzo bym prosił, aby ograniczyć takie wypowiedzi dlatego, że ja zakres swój znam, umowy. Jeżeli chcecie Państwo to umowa jest do wglądu i tam jest napisane co ja mam w zakresie a czego nie mam w zakresie. Natomiast jeżeli chodzi o samą uchwałę to ja uważa, ze ta uchwała jest niezgodna
z przepisami. Tłumacze dlaczego. Przede wszystkim zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zgodnie z art. 30 wyłączną decyzyjność w kwestii zarządzania majątkiem gminy pozostawia się organowi wykonawczemu, czyli w naszym przypadku wójtowi.
I są przepisy szczególne, które regulują kwestie zastrzeżone dla rady gminy. I teraz jest wyraźnie napisane, że rada wyraża zgodę na ewentualne zawarcie pewnych umów dzierżawy czy też z wyłączeniem procedury przetargowej czy też na okres dłuższy niż 3 lata pod warunkiem jednak, że inicjatorem tego wniosku jest wójt. Nie ma takiej możliwości prawnej, w mojej ocenie bynajmniej, aby tutaj rada narzucała wójtowi sposób, zakres zawierania umów. To było wielokrotnie komentowane, wielokrotnie wykładane. Owszem, gdyby była taka decyzja – bo proszę pamiętać, że to wójt odpowiada za gospodarkę komunalną, i tak z reguły jest to robione – wójt zwraca się do rady, proponuje przedłużenie umów. Takie przedłużenia Państwo dostaniecie, ponieważ jest przygotowywana uchwała co do nieruchomości rolnych. I wtedy się określa warunki. Natomiast sposób formułowania uchwały w takim zakresie jak on jest tutaj sformułowany, czyli na jakiś konkretny okres, na jakich warunkach – no nie jest dopuszczalne. Ta uchwała jest niewykonalna z mocy samego prawa. Według mnie ona będzie wadliwa. Oczywiście mogą się tu inni Państwo wypowiadać i mieć inne zdanie na ten temat. Ale zakres ilości wypowiedzenia się, właśnie był tutaj przywołany NIK – więc Najwyższa Izba Kontroli w swoich sprawozdaniach wielokrotnie ten temat omawiała. I te kontrole są najczęściej prowadzone przez NIK w dwóch zakresach. Pierwsza to kwestia inwestycyjna i kwestia wszelkich robót zlecanych na zewnątrz,
a druga to jest właśnie kwestia gospodarki komunalnej – i tam jest szeroko omawiana kwestia umów dzierżawy, użyczenia, najmu czy też użytkowania, które w tym zakresie są zawierane. Sugerowałbym, aby zapoznać się z tymi opracowaniami i zobaczyć jakie tam ustawodawca i też organy kontrolne narzucają parametry prawne. 
Radny Pan Bartosz Nitka – Sprawa dla mnie jest bardzo prosta. Jeżeli przychodzi jakakolwiek kontrola to jest po to, żeby kontrolować. A jeżeli chodzi o to – uchwała zostanie podjęta, zostanie oczywiści opublikowana i wysłana zgodnie ze wszystkimi prawidłowościami i wtedy Urząd Wojewódzki będzie ją ewentualnie kwestionował.
I tyle. Temat dla mnie jest zakończony.
Radny Pan Stanisław Chabko – Panie Wójcie, czy po nie zawarciu umowy o dzierżawę jesteśmy w stanie zapewnić przedszkole dla dzieci, żeby się czuli rodzice pewni. Proszę o jasną odpowiedź. Czy ktoś będzie dzierżawcą, tym czy innym – dla mnie nie ma znaczenia. Tylko ważne jest, aby w tej chwili dzieci czuły się bezpiecznie i rodzice mieli ten komfort, że coś takiego będą mieli.
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Proszę Państwa, ja już powiedziałem na samym początku swojej wypowiedzi, że tak dlatego, że mając nawet ten obiekt i rozmawiając jeszcze z Panią Dyrektor kilka miesięcy wstecz – sama też mówiła o tym, żeby uzupełniać nawet, żeby móc przenieść też częściowo dzieci
z Tyrawy Wołoskiej do Rozpucia. Ponieważ tam nie ma dwóch pełnych oddziałów –
to też trzeba zaznaczyć, że tam nie dwóch pełnych oddziałów. Na pewno dzieci ani nie zostaną przeniesione do innej lokalizacji – będą w tej samej lokalizacji. Tylko tu chodzi o kwestie jednostki, która będzie to prowadziła. Najlepszym rozwiązaniem będzie
u nas właśnie utworzenie takiego punktu przedszkolnego i on będzie w Rozpuciu. Kolejna kwestia istotna jest taka, że Państwo tez musicie jako Radni sami się zastanowić dlatego, że też nasza decyzja nie wynika z jakiejś niechęci czy czegokolwiek innego tylko z pewnych kwestii, które wzbudziły nasze wątpliwości już na wcześniejszym etapie. W związku z tym  też zostało wydane zarządzenie odnośnie przeprowadzenia kontroli.  I myślę, ze ta kontrola będzie przeprowadzona rzetelnie, bo przez osobę kompletnie z zewnątrz. Nie będzie to żaden pracownik z gminy. Myślę, że warto też poczekać na wyniki tej kontroli bo to też będzie bardzo istotne w tej całej sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – A jeżeli kontrola wypadnie dobrze, co wtedy? Czy zmieni to decyzję?
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Proszę Państwa oprócz tej kontroli jeszcze trzeba wziąć pod uwagę aspekty finansowe. Tak naprawdę prowadzenie niepublicznego przedszkola czy też przedszkola w takiej formie na pewno przyniesie nam pewne oszczędności ale pełne zestawienia analityczne i finansowe to tez Państwu przedstawimy w tym zakresie.
Radna Pani Joanna Szylak – Kto będzie płacił za te kontrolę?
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Tak jak już wspominałem – zgodnie z ustawą to nie jest tylko nasze prawo ale obowiązek przeprowadzenia takich kontroli.
Radna Pani Joanna Szylak – Dlaczego wcześniej ta kontrola nie była zlecona, tylko teraz?
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Kontrola jest dopuszczalna do 5 lat wstecz.
Radny Pan Bartosz Nitka – Panie Przewodniczący, już tutaj Zastępca ładnie nam powiedział, że możemy zapewnić ale w Przedszkolu w Rozpuciu. Zależy kto będzie to prowadził – no takie mniej więcej słowa tutaj padły, przed chwilą. Moje zdanie jest bardzo proste – jest efekt dobry i ten efekt trzeba podtrzymać. Jeżeli tutaj Pan Zastępca powiedział w innym miejscu, w innym budynku nie ma takiego wyposażenia, które zapewniałoby opiekę od 2,5 do 6 lat dzieci. I wiemy o tym obaj doskonale.
I opieracie się tylko na tym, że ewentualna zmiana zarządcy będzie dalej pilnowana
w Rozpuciu, dalej te dzieci będą w Rozpuciu. Ale niestety Drodzy Państwo zmiany zarządcy nie będzie. I dalej będzie to samo Stowarzyszenie, które to prowadzi i dalej będzie robiło to tak dobrze jak robi to teraz, i dalej powinno to robić – bo tak jak mówię są wymierne efekty. W postaci dzieci, ludzi, którzy pracują, którzy płacą podatki,
i którzy dają tutaj życie i osiedlają się na naszym terenie, młodzi.  Bo my mieszkamy, gdzie mieszkamy też musimy brać poprawkę na to. Zrobiła się możliwość
i przeszkadzanie jest największym błędem, wg mnie, popełnionym w tej chwili przez włodarzy gminy. 
Radny Pan Dawid Jach – Proszę jeszcze powiedzieć co z wyposażeniem, jeżeli chcecie tam Państwo zaadaptować to Przedszkole, jak chcecie wyposażyć to Przedszkole i co z pracownikami, czy macie jakieś grono pedagogiczne?
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Proszę Państwa, jeżeli chodzi o kwestie grona pedagogicznego tutaj, tak jak już wspomniałem wcześniej, Pani Dyrektor sama też proponowała, aby zmienić – częściowo oczywiście, bo wiadomo, że wszystkich oddziałów nie jesteśmy w stanie zlokalizować akurat
w tamtym miejscu. Natomiast kwestia utworzenia punktu przedszkolnego w Rozpuciu myślę, że będzie bardzo zasadną inicjatywą. Też przyniesie oszczędności, może nie tyle dla nas co dla rodziców, którzy będą te dzieci tam posyłać. Proszę Państwa, na pewno wchodzą w to też kwestie finansowe jeżeli chodzi o oszczędności dla rodziców. Tu nie chodzi o podmiot i o Stowarzyszenie, które miałoby to prowadzić – tylko to miałaby prowadzić Szkoła, w formie punktu przedszkolnego.
Radny Pan Radosław Babina – Powiedział Pan tu, że zmiana zarządcy da duże oszczędności. No dla mnie oszczędzanie na dzieciach jest hipokryzją. A druga sprawa jeżeli mamy zacząć od oszczędności – to oszczędności powinniśmy zacząć od gminy. Od wydatków w gminie powinniśmy zacząć oszczędności a nie kosztem dzieci i ich stresu.
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Oszczędności dla rodziców nie dla gminy.
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Panie przewodniczący, Wysoka Rado – tylko chciałem doprecyzować, ponieważ moje słowa zostały obrócone przez Pana Radnego w zupełnie inny sposób. Oszczędności dla rodziców nie dla gminy. 
Radny Pan Bartosz Nitka – Więc w czym jest Panie Zastępco problem, aby dalej oni mieli jako… Jeżeli oszczędności rodziców – rodzice są zadowoleni, nie widzę po nich jakichś tam problemów.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Jakie będzie koszt utrzymania takiego punktu przedszkolnego w porównaniu z kosztami jakie dotychczas ponosi gmina w związku
z tym, że przedszkole prowadzi Stowarzyszenie? Czy była przeprowadzana konsultacja? Tutaj jest mowa o oszczędnościach – a czy jest jakaś kalkulacja, taka konkretna? Możecie Państwo jakieś liczby przedstawić? I ile rodzice zaoszczędzą na tym? Proszę o taką odpowiedź.
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Proszę Państwa, otrzymacie Państwo pełną kalkulację jeżeli chodzi o kwestie porównawcze, jeżeli chodzi o oszczędności.
Radny Pan Bartosz Nitka – Nie, Panie Zastępco – jeżeli mówimy o oszczędnościach to proszę o konkrety.
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Jeżeli chodzi
o oszczędności i kwestie z tym związane to ta kontrola, która jednocześnie jest audytem, ona na pewno przedstawi nam dokładne liczby i dokładne wyliczenia, które Państwo niebawem otrzymacie.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Kontrola, bo to ma być kontrola dotacji. Jaki jest związek tej kontroli w zakresie rozliczania dotacji – co jest normalne w innych stowarzyszeniach i przedszkolach, gdyż współpracuje z wieloma przedszkolami – i takie kontrole są co roku albo co dwa lata, dotyczące rozliczania dotacji. Ale to w ogóle nie ma nic wspólnego z tym, że Pani Wójt odmawia przedłużenia umowy użyczenia lub umowy dzierżawy. I takie wysnuwanie takich twierdzeń, że będzie kontrola to jest jakaś próba ukazania Stowarzyszenia w złym świetle. Póki co jeszcze tej kontroli nie było i takie mówienie, że coś jest nie tak – jakieś są wątpliwości w zakresie dotacji - to jest nadużycie. Bo tej kontroli nie było. Na jakiej podstawie mówi Pan, że jest coś – jakieś są wątpliwości – jak tej kontroli jeszcze nie było. Dopiero kontrola wykaże, może wykazać coś takiego – albo i nie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Ja chciałbym zadać to pytanie – bo opieramy się na tym, że gmina zaoszczędzi. Tylko jakie kwoty? Bo teraz rozmawiamy o tym co będzie a nie o tym co jest. Chciałbym się opierać na faktach, jako Radny, i chciałbym wiedzieć jaką kwotę tutaj zaoszczędzimy. To jest ważne.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Państwa, ja sugerowałbym, żeby ograniczyć taką emocjonalność. Rozmawiamy na temat faktów. Służby finansowe gminy przedstawią kompleksowe rozliczenie co do kwestii rozliczenia dotacji. 
Radny Pan Bartosz Nitka – Prosiłbym, aby to zostało przygotowane w przeciągu 15 minut. Proszę o przerwę. Nie jesteście w stanie? To jak przychodzicie, Państwo, przygotowani na sesję? Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Ile zajęłoby przygotowanie takiego rozliczenia?
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Państwa, ja nie rozumiem skąd taka agresja – szczególnie do mnie. Ja tylko odpowiadam na pytania czysto formalne. Nie oceniam ani decyzyjności…
Radny Pan Bartosz Nitka – Panie Jacku, to nie jest agresja do Pana. Jeżeli się mówi
o oszczędnościach to ja chcę konkrety. Wy, jako Urząd nie macie żadnych konkretów na dzisiejszą sesję.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – To wszystko jest ważne ale
w tym momencie rozmawiamy o tej uchwale. Ona na te chwilę jest zasadna. Kwestia jest taka – tutaj nie mamy policzone – to ja opieram się na suchych faktach. Nie mamy policzone jakie będą oszczędności. To jest informacja dla Radnych. Bez żadnych tutaj emocji. Bo widzę, że odchodzi ta dyskusja nie w tą stronę co trzeba. Zadają Radni pytania, chcieliby mieć odpowiedź – nie mają. I to jest kwestia najważniejsza w tej dyskusji.
Radna Pani Joanna Szylak zwróciła uwagę na to, że rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola zgłaszają chęć wypowiedzi w poruszanej kwestii.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński w porozumieniu z Radnymi udzielił głosu rodzicom.
Rodzice – Pani Andżelika Nitka – Szanowni Państwo, jestem mamą dziecka, które uczęszcza do Przedszkola w Rozpuciu. I chciałabym wyrazić tutaj swoje zdanie. Na początku z uwagą przysłuchuje się tej całej dyskusji i jestem zszokowana, że kartą przetargową robią się tutaj dzieci. To jest straszne. Proszę Państwa, mam dwoje dzieci. Podzielę się takim doświadczeniem, że pierwsze z moich dzieci musiało uczęszczać do przedszkola do Sanoka, bo tutaj gmina nie zapewniała przedszkola w momencie, kiedy się tutaj przeprowadziłam, zamieszkałam. Więc, żeby coś takiego się wydarzyło – musiałam swoje dziecko przemeldować do innej gminy, żeby dostało dotację, żeby mogło uczęszczać do Przedszkola w Sanoku. W przeciwnym razie musiałbym zrezygnować z pracy, którą wykonuje już od 20 lat.  Teraz pojawiła się szansa, że na terenie naszej gminy powstało przedszkole. Byłam niezmiernie zadowolona, że ktoś pomyślał i coś takiego zorganizował. Moje dziecko chodzi od 2,5 roku do przedszkola
i jest zadowolone. Wstaje rano chętnie do przedszkola. Nie ma z tym problemu. Nie interesują mnie finanse bo to nie nasza sprawa, jeśli chodzi o rodziców. Jest Pani Prezes, zajmuje się tym – myślę, że dobrze. Dokładnie nie wnikam. Nam, jako rodzicom chodzi o dobro dzieci. I patrząc na to co się dzieje w przedszkolu - jak Panie się realizują, jak Panie dzieci wychowują, jak Panie z nimi przeprowadzają zajęcia – to mogę Wam Państwo powiedzieć, że inne osoby, które obserwują środki masowego przekazu, facebooka, itd., to są pod pełnym wrażeniem jak te Panie pracują. Jakie one są kreatywne, jak dobrze się tutaj dzieje. Tylko pozazdrościć takiego przedszkola. Nie było żadnego problemu. Moje dziecko chodzi już trzeci rok, zostało zapisane na trzeci rok. Za chwilę zbliża się sierpień a ja się dowiaduję, że umowa dzierżawy nie zostanie przedłużona. Powiedzcie mi co ja mama zrobić z moim dzieckiem od września? Mam zrezygnować z pracy, którą wykonuję 20 lat? Mój mąż ma zrezygnować z pracy? Kto mi zapewni taka opiekę? A mam doświadczenie jedno, gdzie woziłam dziecko do Sanoka. Wiem jak to wygląda rano. Zima, serpentyny, trzeba wstać ubrać to dziecko i zawieźć na 7. Więc, Proszę Państwa, zanim podejmiecie głosowanie poważnie zastanówcie się nad tym problemem. Bardzo Was proszę, aby dzieci nie były kartą przetargową. To jest dobro dzieci. Wyobraźcie sobie, że ja próbowałam rozmawiać ze swoim dzieckiem, że Emilka prawdopodobnie nie wiadomo czy będzie już od września przedszkole w Rozpuciu. Nie wiadomo czy nie będziesz musiała iść do innego oddziału. Ona była przerażona. Ona się tam bardzo dobrze czuje, ona się czuje tam bezpiecznie. I podejrzewam, że wszystkie dzieci czują się tam bezpiecznie. Fundowanie im kolejnych stresów to jest coś niebywałego. I najgorsze jest to, że my dorośli mamy o tym decydować. Bardzo proszę Państwa, przed głosowaniem, zadecydujcie wedle swojego sumienia, wedle jakichś wartości a nie budynku, który – nie ma co się oszukiwać,
że jest jakimś super budynkiem, który spełnia nie wiadomo jakie wymogi, aby tam mogło coś innego zagospodarować. Skoro coś takiego się tam zadziało, teraz, i rozwija się – to pozwólmy tym osobom się rozwijać. Niech się realizują w swoim zawodzie. Niech kształcą nasze dzieci. Niech to przedszkole istnieje dlatego, że niech to będzie szansa dla młodych ludzi, którzy chcą tutaj się osiedlić, żeby nie musieli się przenosić do innych miast. Żeby mogli zapewnić dzieciom opiekę i móc pracować. Proszę Państwa weźcie to pod uwagę. Weźcie pod uwagę dobro dzieci.  
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Chciałbym dodać, że nie zawsze to co się opłaca warto i czasami są rzeczy ważne, na które musimy znaleźć pieniądze. Myślę, że tutaj w tym wypadku, biorąc pod uwagę te dzieci. Jak zaczynałem tę swoją kadencje to nie myślałem, że spotkam się z taką sytuacją – z taka ciężką. Sam mogę się tutaj  z Panią Andżeliką zgodzić, że rodzice nie mają łatwo teraz, na naszych terenach. Powiedziałbym, że temat opieki nad dziećmi to jest ważny temat.
I tutaj w 100% się zgadzam. Miałem podobna sytuację i wiem, ze takie przedszkole bardzo ułatwia życie. Ja ze swojej strony zagłosuję jak zagłosuję. Pozostali Radni myślę, że będą głosować wg tego, co uważają. Dziękuję bardzo za takie słowa. Tutaj dziękuję też Stowarzyszeniu za podjęcie tej pracy. Bo bez tego nie rozmawialibyśmy teraz. Mamy przedszkole publiczne i niepubliczne. Myślę, że wcześniej zanim ta sesja się odbyła, zanim ta sprawa została podjęta powinna być debata. Powinna być rozmowa ze strony gminy z rodzicami, żeby do takich nie dochodziło jak jest dzisiaj. Bo mi, jako Przewodniczącemu, bardzo przykro się siedzi na tej sali. Przykro podejmować taką debatę w takiej sytuacji i w tym miejscu.  To najpierw powinno wyjść z Urzędu w stosunku do rodziców, do Stowarzyszenia. I w tym momencie ja podejmę decyzję jaką podejmę. 
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Jedna rzecz. Pani mówiła o tym, że obowiązkiem gminy jest zapewnienie miejsca w przedszkolu czy oddziale przedszkolnym. Bo tu są oddziały przedszkolne i tam zawsze było miejsce dla wszystkich. Żeby to było jasne. Gmina to zapewniała. Tylko to są oddziały 5- godzinne. To 2,5 letnie też może być
w oddziale tym 5-godzinnym, w tej chwili przynajmniej takie były. I zawsze były takie miejsca. A Pani chodzi o oddziały pełne takie.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Tutaj rozumiem rodziców,
bo mają możliwość podjęcia pracy. To jest w dzisiejszych czasach bardzo ważne. Więc tutaj też musimy patrzeć na to, że my jako samorząd chcemy im to ułatwić
i udostępnić.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Jak nie będzie przedszkola tutaj w Gminie Tyrawa Wołoska to rodzice będą zmuszeni – Ci co pracują, bo mało kto pracuje na półetatu – większości rodzicom zależy, aby to przedszkole funkcjonowało co najmniej 8 godzin. Jak zostanie zlikwidowane to przedszkole, bo póki co Stowarzyszenie nie ma innej bazy lokalowej – w związku z tym rodzice będą zmuszeni posyłać dzieci do przedszkoli
w gminach ościennych. Z tego co się orientuję, proszę mnie ewentualnie skorygować, to koszt jaki poniesie gmina będzie wyższy – bo te pieniądze pójdą do innych gmin. Nie zostaną na terenie tej gminy, gdzie Stowarzyszenie zapewnia miejsca pracy. 
I jeszcze koszt będzie wyższy, bo rodzice będą musieli przepisać dzieci do gmin ościennych i koszt dla gminy będzie wyższy. Więc o jakich oszczędnościach mowa?
Adwokat Pan Jacek Szpara – Państwo mówicie dwie rzeczy. Jedno to jest debata na temat kwestii na temat jak powinno wyglądać wychowanie szkolno-przedszkolne na terenie Waszej gminy. Bo to jest zupełnie inna rzecz. Rozmawiamy dzisiaj na temat uchwały, która został zgłoszona. I która w naszej ocenie nie może być procedowana w tym trybie. Kwestia podpisania ewentualnie umowy to jest kwestia negocjacji między Stowarzyszeniem a Wójtem i służbami Gminy. Kwestia osiągnięcia porozumienia. Natomiast sesja zmierza do tego, aby podjąć uchwałę, która w mojej ocenie będzie naruszać przepisy, żeby doprowadzić do przymusowego zawarcia umowy cywilnej.
A to jest niemożliwe, bo to jest działanie z przekroczeniem prawa. Stowarzyszenie wchodząc w tę współpracę zdawało sobie w pełni sprawę z tego, że ta umowa jest umową terminową, i że ona wygaśnie. Nie można teraz oczekiwać, że bez przeprowadzenia procedur i w oparciu o stanowisko tylko jednej strony umowa zostanie przedłużona. Owszem, Państwo powinni zorganizować spotkanie z rodzicami, z osobami reprezentującymi Stowarzyszenie, i z osobami reprezentującymi Gminę
i wypracować jakiś kompromis. Natomiast my tutaj urządzamy debatę na temat kwestii jak powinno wyglądać przedszkole i co będzie. A dzisiaj jest sesja nadzwyczajna
i rozmawiamy o uchwale.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Czy Gmina, czy Pani Wójt zapewni inne przedszkole?
Adwokat Pan Jacek Szpara – Owszem to jest kwestia debaty publicznej na sesji zwyczajnej, która została zaproponowana, zdaje się, za kilka dni i ewentualnie wypracowanie tam pewnego kompromisu. Natomiast Państwo próbujecie wykorzystać dzisiejszą sesję nadzwyczajną, gdzie jest konkretny projekt uchwały.  
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – To jest bezpodstawny zarzut Pana. To jest bezpodstawny, na niczym nie oparty zarzut, który jest stawiany Stowarzyszeniu,
że stawia przed faktem dokonanym gminę.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Pani Mecenas prosiłbym, aby mi Pani pozwoliła dokończyć. Prosiłbym, aby zachować pewną powagę sytuacji i posłuchać. Nikt żadnego zarzutu nie stawia nikomu, a już na pewno nie ja. Tylko stwierdzam fakt,
że w odpowiednim terminie nie została złożona inicjatywa.
Radny Pan Dawid Jach - Faktem jest to, że Stowarzyszenie próbowało dogadać się
z Wójtostwem Gminy, ale niestety zostaliśmy zbyci. Nie uczestniczył Pan, ja mówię jak było.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Państwa, ja się nie wypowiadam. Kiedyś już tu stwierdziłem, że ja nie oceniam Państwa decyzji merytorycznych. Ja się wypowiadam tylko i wyłącznie w kwestiach formalnych. Bo taka jest rola etyczna pełnomocnika
i osoby, która odpowiada za czuwanie nad prawnymi aspektami tej sesji. Nie wypowiadam się na tematy merytoryczne. To należy do Was jako do Radnych i do władzy wykonawczej jako Wójta. I ktokolwiek zapytałby obojętnie z jakiej strony to ja będę odpowiadał zgodnie ze swoja najlepszą wiedzą.    
Zgodnie z prawem oświatowym sytuacja jest jasna i klarowna. Żeby prowadzić przedszkole musi istnieć tytuł prawny do budynku lokalowego, spełniającego odpowiednie normy. I nie ma prawa organizator przedszkola organizować naboru na kolejny rok jeżeli nie prawnego zagwarantowania tego, że lokal będzie miał. Przed ogłoszeniem naboru, z odpowiednim wyprzedzeniem, uwzględniającym procedury prawne i samorządowe, powinien taki wniosek zostać przez Stowarzyszenie złożony.
I to jest odpowiedź na Pani pytanie. 
Radny Pan Dawid Jach – Szanowni Państwo, Stowarzyszenie wystąpiło do Wójta Gminy o spotkanie i o próbę współpracy. Jednak ta próba został na „dzień dobry” odrzucona, bez podania jakichkolwiek przyczyn.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Tak, tutaj Stowarzyszenie na piśmie dostało taka odpowiedź, że umowa nie zostanie przedłużona a obiekt zostanie wykorzystany na inne cele, biorąc pod uwagę aktualne potrzeby gminy i plany rozwoju usług opiekuńczych świadczonych na rzecz mieszkańców. Nie wiemy na jakie inne cele. Pytanie – czy Pani Wójt zapewni teraz, czy utworzy publiczne przedszkole, które zapewni dzieciom
z terenu Gminy Tyrawa Wołoska opiekę co najmniej ośmiogodzinną?
 Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Pani już odpowiadam – z tego co zdążyłem zadać pytanie przedstawicielom władzy wykonawczej – ma być zorganizowany Zespół szkolno – przedszkolny, który zapewni pełną opiekę.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Gdzie i od kiedy, czy od września?
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Chciałbym się zapytać
w imieniu innych – czy wszystkie dzieci z oddziałów przedszkolnych będą miały taką możliwość opieki? Czy te, które będą w tamtym oddziale będą inaczej traktowane niż te, które są w szkole tutaj publicznej?
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado my bierzemy pod uwagę też ten system ośmiogodzinny. Jeżeli chodzi Zespół szkolno – przedszkolny myślę, że to będzie te najbardziej relatywne rozwiązanie, które pozwoli nam na doprecyzowanie kwestii związanych
z godzinami. I też rodzice, którzy będą chcieli posyłać swoje dziecko na więcej niż 5 godzin, które jest realizowane w Szkole Podstawowej w Tyrawie Wołoskiej, będą mogli posłać swoje dziecko np. do Rozpucia, do Punktu przedszkolnego, które będzie realizować dłuższy czas - jeżeli chodzi o czas funkcjonowania przedszkola. 
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Jeszcze mam pytanie, bo wiemy jak to funkcjonuje w innych gminach – powyżej 5 godzin jest dopłata, tak? Ze strony rodziców. I tutaj ta oszczędność nie do końca będzie oszczędnością tak dużą dla rodziców. Trzeba wziąć to pod uwagę, że rodzice tam tez będą musieli płacić za te godziny ponad planowe. Nie wiadomo jak to będzie bo będziemy się zastanawiać później już w budżecie. Ale to jest sprawa całkiem inna. Teraz rozmawiamy o tej uchwale. I myślę, że przejdziemy już powoli do głosowania.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Chciałam się jeszcze prawnie wypowiedzieć. Pan Mecenas przedstawił taka informację, że ta uchwała jest niezgodna z prawem. Proszę zwrócić uwagę na art.18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym, która stanowi, że  do wyłącznej właściwości rady gminy należy: podejmowanie uchwał
w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony.
Panie Mecenasie został Panu przez Pana Przewodniczącego rady Gminy, przez Radnych, przedstawiony projekt uchwały do parafowania – ewentualnie do naniesienia poprawek. Z tego co wiem Radni otrzymali informację, taką ogólną,
że uchwała jest niezgodna z prawem. A jak się zapytali o przyczyny to Pan Mecenas odpowiedział, ze dzisiaj się o tym dowiedzą.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Pani, ja nie wiem skąd Pani ma taką informację bo to podaje Pani nieprawdę.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Ja taką informację uzyskałem.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Ja dostałem uchwałę i powiedziałem, że jest niezgodna
z uwagi na formalne aspekty. O szczegółach, po przeanalizowaniu, na pytanie odpowiem. Natomiast już Pani Mecenas odpowiadam na przytoczony przepis. Ten przepis jest przepisem szczególnym i proszę zwrócić uwagę, że on mówi w ten sposób: że wójt zmierza, w połączeniu z art. 30 ustawy o samorządzie gminnym do tego, aby wójt nie może sam bez zgody rady podjąć uchwały dającej komuś w dzierżawę lub inne użytkowanie nieruchomości gminnej. Ten przepis jest przepisem o charakterze antykorupcyjnym i zmierza do tego, aby władza wykonawcza jednostronnie nie przekazywała mienia gminnego bez nadzoru rady gminy osobom do użytkowania, żeby można tutaj było pewne warunki omawiać.  Natomiast nie powoduje on powstania uprawnienia po stronie rady do tego, żeby samodzielnie taką inicjatywę składać
i tworzyć stan prawny, w którym wójt będzie musiał określona umowę podpisać. I to jest ta nieprawidłowość i to jest fakt oczywisty i stwierdzony w tak wielu aspektach,
że nie wiem co tutaj wzbudza Pani wątpliwość. Bo to jest przepis szczególny, który uprawnia radę do kontroli wójta i ogranicza wójta w decyzyjności. Natomiast nie daje uprawnienia do tego, żeby tworzyć stan faktyczny i narzucać warunki umowy. To jest oczywista sprawa.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Ja uważam, że inaczej interpretuje ten przepis,
niż Pan Mecenas. Właśnie daje uprawnienie radzie gminy do podjęcia takiej uchwały.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę o pisemne przedstawienie uzasadnienia.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Ja również o pisemne przedstawienie uzasadnienia poproszę Pana Mecenasa dlaczego Pan Mecenas odmawia podpisania tej uchwały
i przypominam, że Pan Mecenas jest tutaj zatrudniony na etacie, nie konkretnej osoby – ma służyć gminie i powinien być bezstronny. 
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Pani, Pani ma kompletnie nieprawidłowe informacje. Proszę Państwa ja kilka razy tutaj sugerowałem, z uwagi na to, że jestem osobą bardzo bezstronną, jeżeli chodzi o te kwestie. I jak zwróciliście uwagę przez lata ostatnie jak tu jestem nigdy nie wypowiedziałem się w sposób merytoryczny na temat żadnego aspektu. Natomiast nie jestem na etacie, więc znowu podaje Pani okoliczność tutaj osobom postronnym, która nie jest prawdziwa. Ja jestem osobą, która jest
z zewnątrz, która ma zlecane pewne rzeczy. I nie wymuszajcie państwo na mnie potwierdzenia pewnych rzeczy, z którymi ja się nie zgadzam. Moja opinia jest taka jak powiedziałem. Ja nie oceniam merytoryki Państwa decyzji, jeżeli chodzi o przedłużenie umowy czy też nie przedłużenie ja tylko stwierdziłem, że ta uchwała z tej przyczyny, którą podałem jest uchwałą podjętą z naruszeniem prawa. Natomiast nie powoduje to czy ja uważam, że przedłużenie tej umowy czy nie przedłużenie jest zasadne czy nie zasadne. To są dwie różne rzeczy. 
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Bardzo proszę Państwa, aby nie było takiej sytuacji, że się przekrzykujemy.
 Radny Pan Stanisław Chabko – Panie Mecenasie czy ta uchwała, która została przygotowana a już częściowo przed rozpoczęciem sesji jest prawna czy nie? Żebyśmy to czytelnie wszyscy wiedzieli. 
Pan Radny poruszył również kwestie zwracania się do Mecenasa Pana Jacka Szpary po imieniu.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Ja oceniam z uwzględnieniem najlepszej wiedzy jaką posiadam te rzeczy. W mojej ocenie jest to uchwała, która jest dotknięta wada taka jaką ja opisałem. Gdyby była inaczej zredagowana to może należałoby rozważyć.  Jeżeli ktokolwiek z Państwa Radnych zwróci się formalnie do mnie o ocenę tego czy też spotka się Komisja, która będzie chciała wziąć udział i doradzić – to bez względu na to, która strona się o to zwróci to ja takiej wiedzy w pełni fachowej udzielę.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Pan Mecenas powiedział, że może gdyby uchwała była inaczej zredagowana – to prosimy, w takim razie, Pana Mecenasa o naniesienie poprawek, żeby była zgodna z prawem .
Adwokat Pan Jacek Szpara – Pani Mecenas, nie ja jestem autorem uchwały i ja poprawek nie będę – tym bardziej na sesji nadzwyczajnej, za pięć minut nanosił. Pani doradzała tutaj stronie, ma Pani prawo zgłosić…
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Ja jestem z ramienia Stowarzyszenia. Nie jestem osobą bezstronną. A tu Pan Mecenas jest Mecenasem bezstronnym, gminy. W związku  z czym Pan Mecenas powiedział, że może gdyby uchwała była inaczej zredagowana. Więc poprosimy o naniesienie poprawek.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Ale wypowiada się Pani co do uchwały.
Może być uchwała intencyjna, np. wzywająca wójta do podjęcia decyzji o przedłużeniu umowy. Nie ma problemu może taką uchwałę rada gminy podjąć. 
A co uchwały – jeżeli Pani zna procedurę to jak Pani sobie wyobraża nanoszenie takiej procedury na sesji nadzwyczajnej, wdrożenie?
Radna Pani Joanna Szylak – Wnioskodawcy mają do tego prawo, wnieść poprawki.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Ale to nie jest poprawka – to jest zmiana przedmiotowa uchwały. Uchwała intencyjna a uchwała o wyrażeniu zgody to są dwie zupełnie inne uchwały. Możecie Państwo wnieść na najbliższej sesji kolejna uchwałę, np. intencyjną, która takie rzeczy wezwie. Tak wnosiliśmy o szereg spraw. Nie ma problemu ja tę uchwałę zatwierdzę.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Jeszcze nie otrzymałam odpowiedzi – na jakie inne cele będzie wykorzystany ten budynek przedszkola?
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Z tego co się orientuję, i było powiedziane kilka razy – to pewnie na ten oddział przedszkolny, który ma powstać
w najbliższym czasie.
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Proszę Państwa, tak jak już wspomniałem dzieci, które tam uczęszczają do Przedszkola Niepublicznego w Rozpuciu nie zmienia lokalizacji. Tu chodzi tylko o sposób prowadzenia, chodzi
o punkt przedszkolny, czyli zadanie prowadzone przez Szkołę. Utworzenie punktu przedszkolnego. Wydaje mi się, że byłoby to zasadne. No ale oczywiście Państwo podejmujecie też decyzję i podejmujecie uchwałę. Więc tutaj decyzja również należy do Państwa.
Prezes Stowarzyszenia „Bieszczadzkie Dziedzictwo Kultury” w Rozpuciu Pani Karolina Jach – Mam pytanie – w jaki sposób miałby być utworzony ten punkt, jeżeli Stowarzyszenie ma umowę do końca sierpnia? W jaki sposób Państwo chcecie zapewnić ciągłość opieki wszystkim dzieciom w godzinach pracy rodziców? To jest najważniejsza kwestia.
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Tak jak już wspomniałem jeżeli chodzi o kwestie związane z godzinami to oczywiście nie ulegną one zmianie, jeżeli chodzi o godziny przebywania dzieci w przedszkolu. A czy to będzie forma niepublicznego przedszkola czy przedszkola prowadzonego przez Szkołę Podstawową to myślę, że dla rodziców nie zrobi dużej różnicy.
Prezes Stowarzyszenia „Bieszczadzkie Dziedzictwo Kultury” Pani Karolina Jach – Ale
w jaki sposób Państwo chcą zapewnić tę ciągłość? To jest najważniejsze pytanie, od 1 września zapewnić dzieciom opiekę i bezpieczeństwo. 
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Jeżeli chodzi
o zapewnienie opieki i bezpieczeństwo – ciągłość będzie zachowana. Państwo kończycie umowę z końcem sierpnia. Więc myślę, że jako takiego problemu nie będzie w tym zakresie. Ponadto, jeżeli chodzi o dzieci w Tyrawie Wołoskiej, o przedszkole – to tam nie mamy zapełnionych oddziałów przedszkolnych. Jestem przekonany,
że bez problemu sobie z tym poradzimy.
Prezes Stowarzyszenia „Bieszczadzkie Dziedzictwo Kultury”  Pani Karolina Jach – Ale nadal nie mamy odpowiedzi w jaki sposób. Przecież Stowarzyszenie ma tam całe swoje zaplecze, pozwolenia, wszystkie odbiory. Przecież nie ma możliwości czasowej, żeby podmiot, który przejmie budynek przedszkola zapewni opiekę dzieciom. Nie ma takiej możliwości.  
Jeszcze chciałam przedstawić jak ze strony Stowarzyszenia wyglądała cała współpraca, bo niestety nie miałam okazji jeszcze tego powiedzieć. Kilka lat temu napisaliśmy wniosek - Stowarzyszenie „Bieszczadzkie Dziedzictwo Kultury” napisało wniosek
o stworzenie przedszkola w Rozpuciu. Poprosiliśmy do partnerstwa Gminę ze względów formalnych, ponieważ obawialiśmy się, że nie zdobędziemy na tyle punktów, żeby stworzyć takie przedszkole. To Stowarzyszenie było wnioskodawcą głównym, Gmina – partnerem. Stowarzyszenie napisało cały wniosek. Więc tutaj Gmina nie miała żadnego takiego jakby wkładu pierwszego, związanego z napisaniem wniosku. To był nasz wniosek, nasza ciężka praca. Poprosiliśmy o współpracę Panią Wójt – zgodziła się. Ta współpraca była na początku bardzo dobra. Tak jak Pan Wójt wspomniał na początku tej Rady byli oddelegowani pracownicy. Niestety pracownicy byli oddelegowani na bardzo krótką chwilę, ponieważ jeden z pracowników poszedł później na zwolnienie chorobowe. Więc walczyliśmy z tym remontem pod koniec sami. A wracając jeszcze do tego odśnieżania, z którym borykamy się tutaj – to chciałam powiedzieć, że w naszej umowie nie ma zapisu, że mamy odśnieżać przystanek, a przystanek jest własnością Gminy. Więc tutaj takie argumenty w ogóle nie są na miejscu. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Jeszcze jedna kwestia – będąc na szkoleniu na początku w Sejmiku Wojewódzkim, i tam radca prawny powiedział – ich tam trzech jest bodaj że w tym Sejmiku i każdy ma zawsze inna opinię do danej uchwały. Taka jest puenta tego, że co radca to może mieć inne patrzenie na daną uchwałę.
Pani Mecenas (Stowarzyszenia) – Proszę, aby Pan Mecenas zaparafował…
Radny Pan Bartosz Nitka – Pan radca prawny, Pan Mecenas Jacek Szpara powiedział wprost, ze nie zaparafuje tej przedmiotowej uchwały, bo takie słowa z jego ust padły.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Tak jak Pan Przewodniczący słusznie powiedział, i to jest prawda, że co trzech prawników to jest trzy różne stanowiska. Ja się opieram na wytycznych, które mogę, jeżeli Państwo chcecie – przedstawić. Skąd to się bierze konkretnie. Mogę przyjść na Komisje najbliższą. Będziecie Państwo mieli informacje skąd to się bierze. Zaznaczam też, że brak podpisu przeze mnie pod uchwałą powoduje, że Wy nie możecie tej uchwały przyjąć. To jest moja opinia, którą Wam daję a decyzja należy do Was. Co do kwestii tej zmiany to trudno jest mi nanosić poprawki na uchwałę, która miałaby zmieniać jej kontekst. Na sesji nadzwyczajnej my możemy tylko poruszać się w granicach tego co jest. Nie możemy zrobić uchwały intencyjnej w miejsce tej.
Radna Pani Joanna Szylak – Jeżeli Wojewoda unieważni tę uchwalę to wprowadzimy kolejną uchwałę intencyjną.
Adwokat Pan Jacek Szpara – Dokładnie. Więc Państwo podejmijcie dzisiaj decyzję. Niech to przejdzie przez nadzór. Utrzyma się uchwała to się utrzyma a jak się nie utrzyma to nie.
Głosowanie po poprawkach na okres 5 lat:
"Za" przyjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie na czas oznaczony 5 lat umowy dzierżawy części nieruchomości
głosowało 11 radnych, "przeciw" - 0, "wstrzymało się" - 1. Uchwała stanowi załącznik nr 4  do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
 
Przerwa 928-944
 
 
 
 
 
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Komisji Oświatowo – Społecznej do sprawozdania oraz do projektu uchwały.
 
Przewodniczący Komisji Oświatowo – Społecznej Pan Bartosz Nitka
 
 
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Proszę Państwa,     
   
Ad. 9. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady komunalne w kompostowniku przydomowym na terenie Gminy Tyrawa Wołoska
 
W imieniu wnioskodawców Radny Pan Radosław Babina – Drodzy Państwo, jest to uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady komunalne
w kompostowniku przydomowym na terenie Gminy Tyrawa Wołoska – ja nie będę czytała tej uchwały, każdy z Radnych zapoznał się z tą uchwałą. Natomiast powiem
o jakie stawki wnioskowaliśmy – wnioskowaliśmy o 18,20 zł za odpady segregowane - ulga w przypadku posiadania kompostownika jest 1,20 zł.  Z naszej strony prosiłbym
o przegłosowanie tej uchwały w związku z tym, że mamy na dzień dzisiejszy 108.000,00 zł nadwyżki z roku ubiegłego. Tutaj dodam opinię Komisji Finansów
i Rozwoju Gospodarczego. W składzie pięcioosobowym 4 głosy „za”, 1 „przeciw” – Pan Radny Chabko był zagłosował przeciw tym stawkom.
 
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Patrząc na tę uchwałę – ona niczym się nie różni od tej, którą będziemy procedować w poniedziałek. Tutaj są tylko inne stawki. Dlaczego ta uchwała nie mogła być też podpisana?
 
Adwokat Pan Jacek Szpara – Proszę Państwa, ja się zdążyłem zapoznać przed sesją
z tą uchwałą, mniej więcej. To jest uchwała bliźniaczo podobna do tej, która ma być głosowana. Proszę, Państwo ją głosować a ja ją potwierdzę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska otworzył dyskusję w tym punkcie.
 
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Jest tutaj pracownik merytoryczny, który się też wypowie w tym zakresie, jeżeli chodzi o kwestie nadwyżkowe i wszystkie inne wydatki, które są z tym związane. Pragnę tylko nadmienić jedną rzecz, bo na pewno Państwo też zwróciliście uwagę, że nasiliły się u nas kwestie związane z wyrzucaniem śmieci do przydrożnych rowów. I to nie są zwykłe worki ze śmieciami tylko opony.  Zastanawiamy się tutaj nad kwestią zamontowania fotopułapek, bo to chyba jest jedyne rozwiązanie w tej sytuacji. Nie wiem co Państwo o tym sądzicie. Myślę, że Pan Przewodniczący będzie miał wiedzę.
 
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Ja mogę powiedzieć, gdzie wyrzucają. Jak ktoś chce to może się przejechać wzdłuż drogi od Hołuczkowa do Drewexu. Są tam nie tylko opony ale różne inne śmieci. Każdy może zobaczyć, że tutaj kwestia jest ważna.
 
Pracownik Urzędu Gminy Tyrawa Wołoska Pani Ewa Dudka – Wysoka Rado, przeze mnie został przygotowany projekt uchwały, który zakładał stawki 22 zł dla osób posiadających kompostownik i 23,20 zł dla osób, które nie posiadają kompostownika.
Ta uchwała została przeze mnie przygotowana, gdyż co roku mamy coraz to większą ilość śmieci, tonażowo. Stawki za śmieci są przez firmę, która odbiera te odpady są coraz wyższe. W porównaniu 2020 a 2021 rok to jest 250 zł na tonie. Czyli można się spodziewać, że ustalając budżet czy też wydatki jakie będziemy ponosili w 2023 roku
i w związku z sytuacją jaka jest teraz na świecie – z cenami, chodzi tez o ceny paliw – myślę, że ta podwyżka będzie dużo większa, niż 250 zł na tonie. Stawki, które Państwo zaproponowali one rozwiążą problem do końca roku, do 31 grudnia - jeżeli ilość odpadów nie ulegnie znacznemu powiększeniu. Jeżeli tutaj mamy wyrzucone odpady – opony czy też inne – to wszystko idzie jako dodatkowa masa oprócz tego co wytwarzają mieszkańcy. Więc tutaj ja byłabym za tym, aby zostawić. Jeżeli Państwo przegłosujecie uchwałę, która obniża te stawki na 17 i 18,20 zł – będziemy dokładać albo będziemy zwiększać ludziom stawki od stycznia.
 
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – W ustawie jest wyraźnie napisane, że teraz się to zmieniło – możemy już dopłacać z budżetu gminy na przyszłość, jeżeli byśmy chcieli. Nie jest to wskazane może, nie jest to obowiązkiem- wiele gmin tak robi.
 
Pracownik Urzędu Gminy Tyrawa Wołoska Pani Ewa Dudka – Wiele gmin tak robi
z tego względu, aby nie podwyższać mieszkańcom stawek. Nie obniżają mieszkańcom stawek tylko to jest działanie rządu, sprecyzowanie tak ustawy, aby mieszkańcy nie ponosili większych opłata za odpady komunalne. W sytuacji gdy ilość odpadów się wzrosłaby znacząco, że powodowałyby wzrost stawki dla mieszkańców to wtedy gmina dopłaca te pieniądze, żeby mieszkańcy nie byli bardziej pokrzywdzeni.
 
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Dlatego tutaj mówię, że to jest taka ewentualność, która kiedyś Rada będzie mogła podjąć.
Mnie zastanawia kwestia - z czego jest ta nadwyżka? Skoro co roku zwiększają się koszty obsługi – z czym to się wiąże. Czy jest to związane z tym, ze zmieniliśmy firmę, czy inny sposób rozliczania?
 
Pracownik Urzędu Gminy Tyrawa Wołoska Pani Ewa Dudka – Tamten i ten rok jest inny system rozliczania – tutaj się rozliczamy tonażowo, czyli za każdą tonę odebranych odpadów. W ubiegłych latach było to ryczałtowo, czyli miesięcznie płaciliśmy stałą opłatę za odbiór odpadów komunalnych. A teraz odpady są co miesiąc odbierane, ważone i za każdą tonę ponosimy opłatę.
 
Radny Pan Radosław Babina – Odniosę się tutaj do Pani wypowiedzi – jakiś czas temu uczestniczyła Pani w posiedzeniu Komisji Finansów pytając o proponowane stawki. Komisja Finansów, nie pamiętam dokładnie, kiedy to było – zaproponowała 17 i 18,20. Przygotowała Pani tę uchwałę pierwotną, która teraz tu mam.  
 
Pracownik Urzędu Gminy Tyrawa Wołoska Pani Ewa Dudka – Przygotowałam ja dla Komisji Klubu radnych „Solidarni i pomocni mieszkańcom”, bo takie miałam pismo. Nie przygotowałam tego z ramienia gminy tylko w odpowiedzi na pismo.
 
Radny Pan Radosław Babina – Dlaczego takie stawki a nie inne – już wyjaśniam. Proszę mi powiedzieć ile kosztowały pojemniki na śmieci, ile kosztowały serduszka i ile kosztował listek na korki?
 
Pracownik Urzędu Gminy Tyrawa Wołoska Pani Ewa Dudka – Nie jestem w stanie teraz powiedzieć.
 
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Jeżeli chodzi o całkowity koszty:
- zakup koszy na odpady – 6.000,00 zł
- zakup etykiet i kalki – 2.410,80 zł
- zakup książeczek wpłat – 2.392,35 zł
- zakup znaków – 440,70 zł
- czyszczenie głowicy drukującej – 150,00 zł
- transport zakupionych artykułów – 161,53 zł
- opłata abonamentowa za licencję – 2.244,75 zł
- funkcjonowanie PSZOK – 12.164,91 zł
- wywóz odpadów – 246.676,32 zł
- wynagrodzenia, składki ZUS pracownika 43.600,00 zł
- kara administracyjna – 832,00 zł
To są koszty, nie wydatki. Są to faktury, które zostały zaksięgowane w 2021 r.
 
Radny Pan Radosław Babina – Ja rozumiem koszty administracyjne prowadzenia PSZOK itp. ale ja zadałem proste pytanie o pojemniki. Dlaczego o pojemnikach? Jeden pojemnik kosztuje 1.600,00 zł stoi w piwnicy i rdzewieje w budynku gminnym
w Rozpuciu.  Inwestycja wyrzucona w błoto. Dlatego im więcej będzie pieniędzy na tym koncie śmieciowym- nie będzie schodzić, tym więcej takich sytuacji będzie mieć miejsce. Im wcześniej wydatkujemy te pieniądze i wrócą one do mieszkańców – bo to są pieniądze mieszkańców, nie nasze ani nie gminy. A jeżeli zajdzie taka potrzeba, konieczność, że trzeba będzie podnieść stawki na koniec roku – ja, jako Przewodniczący Komisji Finansów  biorę na to swoją odpowiedzialność  i mówię, że podniesiemy te stawki. Ale na dzień dzisiejszy proszę wszystkich o przegłosowanie, bo tak jak mówię, do końca roku może jeszcze tych pieniędzy braknąć, jeżeli je tu zostawimy.
 
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Nie, nie braknie tych pieniędzy, ponieważ państwo nadwyżkę wprowadzacie uchwałą. I jeżeli uchwała jest przygotowywana przeze mnie jest wskazane, jaka kwota nadwyżki na jakie cele idzie. Kwota 19.900
z ubiegłorocznej nadwyżki została wprowadzona uchwałą i jeżeli Komisja Finansowa zarzuci mi w tej chwili, że nie zostało wytłumaczone na co te pieniądze idą – to będzie mi bardzo przykro, ponieważ na każdej Komisji dokładnie tłumaczę jakie wydatki
z tego systemu idą i na jakie wydatki są zabezpieczane. Kwota pozostałej nadwyżki jest w tej chwili w budżecie. Jeszcze nie jest wprowadzona. A w związku z tym, ze ona nie może być przeznaczona na inne wydatki, niż na wydatki śmieciowe – więc każda złotówka, która jest wprowadzona do budżetu jest wcześniej z Komisją Finansową omawiana. I proszę mi powiedzieć czy tak nie jest.   
 
Radny Pan Radosław Babina – Ja rozumiem, Pani Skarbnik - to jest absolutnie prawda co Pani mówi i ja niczego Pani nie zarzucam. Ja tylko mówię o tych wydatkach, które są nie trafione.  
 
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Jeżeli chodzi o wydatki na ten rok, na zakupy materiałów to, nie pamiętam dokładnie, mieliśmy w granicach 500 zł i nic więcej nie planowaliśmy, ponieważ i książeczki i etykiety zakupiliśmy. I w tym roku nie ma takiej potrzeby.
 
Radny Pan Bartosz Nitka – Mamy nadwyżki śmieciowej 108.000 zł. To są pieniądze, jak tu słusznie Radny Pan Babina zauważył, ludzi - mieszkańców. One są odkładane
w jakiś sposób. Widać  troszkę na ten rok zostało przeszacowane, jeżeli chodzi
o stawki. Jeżeli zrobiła nam się taka duża nadwyżka, jeżeli chodzi o nasza gminę, to znaczy, że te stawki były za wysokie. Te pieniądze w tym roku, biorąc pod uwagę, że już jest kwiecień, zanim uchwała wejdzie w życie, tj. tam 14 dni (po poprawce od 1 czerwca) – czyli mamy jeszcze 5 miesięcy teoretycznej nadpłaty. Mam pytanie do Pani Ewy – ile osób płaci, konkretnie, z deklaracji? Na jakim poziomie jest ściągalność.
 
Pracownik Urzędu Gminy Tyrawa Wołoska Pani Ewa Dudka – W deklaracjach jest około 1.500 osób. Nie księguje wpłat. Ja zajmuje się deklaracjami, przetargiem, itp.
 
Skarbnik Gminy Pani Dorota Czuryło – Na koniec roku wpłaciło 1.574 osoby. Jeżeli chodzi o wpłaty to kwota planowana dochodów z tyt. opłat wynosiła 427.254,00 zł
a wpłat dokonano 418.974,44 zł, czyli w granicach 98%.
 
Radny Pan Bartosz Nitka – Sytuacja jest taka – mamy 1.500 wpłat, mamy te 5 miesięcy z tymi stawkami, różnica na chwilę obecną wynosiłaby 5 zł. (…) Mamy 37.500,00 zł, które jest jakby nadpłatą w stosunku do tego co ustaliliśmy na początku roku. Czyli nie zabraknie wg mnie tych pieniędzy do końca roku, bo zostaje nam tylko 7 miesięcy opłat po niższej stawce. A zejdziemy z tej nadwyżki, która traci na wartości ze względu na inflacje i inne rzeczy. Następna sprawa jest taka, ze martwimy się co będzie w 2023 roku, itd. (…) Nie rozumiem utrzymywania stawek jak robi nam się nadwyżka.
 
Dyskusja na temat obliczania stawki.
 
Radny Pan Stanisław Chabko – Żeby ogłosić przetarg Skarbnik musi mieć kwotę.
 
Pracownik Urzędu Gminy Tyrawa Wołoska Pani Ewa Dudka – Mieliśmy taką sytuację dwa albo trzy lata temu, że przetarg był puszczony, brakowało nam pieniędzy, zanim podnieśliśmy stawki mieszkańcom to umowa była podpisywana 31 stycznia i śmieci były odbierane  31 stycznia. Wtedy jeszcze ustawa miała inne brzmienie i była możliwość odebrania wszystkich odpadów w jednym terminie. Teraz my, jako Urząd, jesteśmy zobowiązani, że dwa razy w miesiącu muszą być odpady niesegregowane, zmieszane, co nie wyklucza, ze segregowane mogą być połączone ze zmieszanymi. Tu już nam się zawęża czas, bo dwa razy w miesiącu, w styczniu musimy odebrać te odpady.  
 
Radny Pan Bartosz Nitka – Bardzo dobrze, że ustawodawca przewidział cos takiego,
że urząd gminy, gmina – może dopłacić. Jeżeli będzie do przetargu – zabezpieczamy pieniądze w budżecie na daną chwilę i jest po problemie. Pan Wiceprzewodniczący powiedział, że Pani Skarbnik musi wiedzieć, przed otwarciem ofert, ile ma pieniędzy. No to na dana chwilę zabezpiecza te pieniądze w budżecie, bo ustawa na to pozwala.
 
 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Byłem na tej Komisji – Radni nie chcą całej nadwyżki wprowadzać w tym roku. Więc nie ma takiej groźby, że nam w tym roku pieniędzy w systemie śmieciowym zabraknie. My trochę źle podchodzimy do całej sytuacji. To chodzi o sytuację, która może mieć miejsce w przyszłym roku.
 
Sekretarz Gminy Pan Marian Kurasz – Ale może warto zachować tę nadwyżkę, bo jak na drugi rok pójdą ceny bardzo do góry to, żeby nie było szokiem dla ludzi, że będą po 30 zł płacić.
 
Radny Pan Bartosz Nitka – Dla mnie sprawa jest bardzo prosta – te pieniądze tracą na wartości. Jest inflacja 11 % i nie zapowiada się, żeby spadała. Będziemy poważnie się głowić co zrobić ze stawką podatkową. Było tu w większości przyjęte, ze podnosiło się o stopę inflacji, żeby bilansowało się to do wartości pieniądza kiedyś a jest teraz. Jeżeli tak jest to trzeba będzie to podnieść o 11%, niestety. I to trzeba sobie szczerze na ten temat powiedzieć. Jeżeli będziemy trzymać te pieniądze to one w pewnym momencie przestana być dla nas wartościowe. Powinniśmy, tak jak Pan Przewodniczący powiedział, to ma się bilansować do zera. Ja byłbym za tym, że póki te pieniądze jeszcze jakąś wartość przedstawiają. (…) Trzeba schodzić z tej nadwyżki. Dlaczego mieszkańcy, którzy odkładają te pieniądze maja na tym tracić.
 
Zastępca Wójta Gminy Tyrawa Wołoska Pan Krystian Domaradzki – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado tutaj absolutnie mieszkańcy w żaden sposób nie tracą. Ale może wytłumaczę tylko kwestie dlaczego pracownik merytoryczny i Pan Sekretarz się wypowiadał w tym zakresie, jeżeli chodzi o te stawki, żeby je utrzymać na tym poziomie. Oczywiście decyzja należy do Państwa. Państwo przegłosowujecie dany projekt uchwały. No ale, jeżeli Pan Przewodniczący Komisji Finansowej zapewnił nas tutaj, że jeżeli pojawią się takie problemy w tym zakresie – że zabraknie nam środków -   to Państwo wydacie stosowną opinię w tym zakresie. Z jakich konkretnie środków i skąd to dokładnie powinno zostać wzięte.  
 
Głosowanie:
"Za" przyjęciem uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady komunalne w kompostowniku przydomowym na terenie Gminy Tyrawa Wołoska głosowało 11 radnych, "przeciw" - 0, "wstrzymało się" - 1. Uchwała stanowi załącznik nr 6  do niniejszego protokołu. Lista imiennego głosowania stanowi załącznik nr 7  do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Duszczyński – Ten projekt uchwały zostanie ściągnięty z obrad kolejnej sesji.
Ad. 11. Zamknięcie obrad sesji.
Wobec wyczerpania porządku obrad i braku innych pytań o godzinie 1013 Przewodniczący Rady Gminy Tyrawa Wołoska Pan Mariusz Duszczyński zamknął obrady XXXV sesji w kadencji 2018-2023 dziękując obecnym
za udział.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Protokołowała:
Urszula Wisłocka
Inspektor UG

Załączniki:

Nazwa plikuTyp plikuRozmiar
35 petycja Plik pdf 881.21 KB
Podmiot publikującyUrząd Gminy
WytworzyłUrszula Wisłocka - Referent UG2022-04-07
Publikujący Michał Kocunik - Informatyk 2022-04-08 09:08
Modyfikacja Michał Kocunik - Informatyk 2022-09-14 09:11