XML
Uchwała Nr XV/87/08

Uchwała Nr XV/87/08

Rady Gminy Tyrawa Wołoska

 z dnia 27 marca 2008 r.

 

w sprawie "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tyrawa Wołoska

 Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. Z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z póżn.zm) po uzyskaniu pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sanoku, Rada Gminy

u c h w a l a :

 

"Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tyrawa Wołoska.

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o:

Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r.o utrzymaniu czystości

i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.).

Właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.

Odpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczane, ze względu na swoje rozmiary lub masę w typowych pojemnikach.

Odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, odpady z papieru, tektury, drewna, itp. ulegające rozkładowi tlenowemu i beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów.

Odpadach niebezpiecznych – należy przez to rozumieć odpady, które ze względu na swoje pochodzenie, skład chemiczny, biologiczny lub inne właściwości i okoliczności stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzi albo środowiska.

Pojemniki na odpady – należy przez to rozumieć znormalizowane pojemniki przystosowane do opróżniania przez pojazdy służące do wywozu odpadów komunalnych oraz worki z tworzyw sztucznych służące gromadzeniu odpadów.

Podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwolenie Wójta Gminy na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.

Zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.

Stacjach zlewnych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia

Składowisku odpadów – rozumie się przez to obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów, posiadający odpowiednie zezwolenia.

§ 2

 

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tyrawa Wołoska obowiązuje:

1) właścicieli nieruchomości,

2) przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej,

3) zarządców drogi,

4) wykonawców robót budowlanych,

5) właścicieli lub opiekunów zwierząt,

6) osoby korzystające z terenów publicznych,

7) jednostki organizacyjne Gminy Tyrawa Wołoska.

 

Rozdział II

 

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3

 

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego nieruchomości a w szczególności:

1)       systematycznego sprzątania w sposób nie powodujący zanieczyszczeń powietrza, wód i gruntu,

2)       koszenia traw, usuwania chwastów, usuwania opadłych liści z terenów własnych nieruchomości wyłączonych z produkcji rolnej i leśnej,

3)       uprzątania terenu w przypadku rozbiórki budynku lub zakończenia budowy,

4)       uprzątania na bieżąco błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z terenów położonych wzdłuż nieruchomości,

5)       usuwania nawisów śnieżnych z okapów, rynien i innych części nieruchomości,

6)       obcinania gałęzi drzew i krzewów zwisających na częścią nieruchomości utrudniające bezpieczny przejazd lub przejście,

7)       utrzymania budynków, ogrodzeń i innych urządzeń nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym, nie stwarzających zagrożenia dla otoczenia,

8)       oznaczenia nieruchomości przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu tablic

            informacyjnych z numerem porządkowym nieruchomości.

§ 4

 

1.  Zabrania się mycia samochodów na nieruchomościach lub częściach nieruchomości, które

służą do użytku publicznego.

2.  Mycie i naprawy pojazdów powinny odbywać się w myjniach i warsztatach naprawczych.

3.  Mycie, doraźne naprawy i regulacje samochodów mogą odbywać się w miejscach do tego celu wyznaczonych pod warunkiem, że powstające zanieczyszczenia gromadzone i usuwane będą zgodnie z niniejszą uchwałą.

 

§ 5

 

Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, nie dopuszczając do ich przepełniania.

§ 6

 

Zobowiązuje się jednostki prowadzące działalność handlową, usługową, gastronomiczną, produkcyjną, zarządzające przystankami komunikacji zbiorowej, organizatorów imprez masowych do zabezpieczenia przy zarządzanych obiektach pojemników na odpady a w miarę potrzeb publicznych toalet oraz niezwłoczne usuwanie zgromadzonych odpadów i nieczystości ciekłych.

 

Rozdział III

Gromadzenie odpadów i nieczystości ciekłych

 

§ 7

 

1.  Każda nieruchomości zabudowana budynkami mieszkalnymi, zamieszkania zbiorowego i

 użyteczności publicznej musi posiadać wydzielone miejsce i być wyposażona w

 specjalne worki lub w szczelne przenośne pojemniki do gromadzenia odpadów

 komunalnych.

2.  Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

     1)  kosze uliczne o pojemności  30 l,

     2)  pojemniki na odpady o pojemności 1100 l,

     3)  worki na odpady o pojemności 120 l,

      4) specjalne worki do selektywnej zbiórki odpadów.

3.  Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w  pojemnikach lub workach o pojemności, wystarczającej do właściwego gromadzenia odpadów       w miesięcznym cyklu  wywozu:

     1)  60 l na mieszkańca w gospodarstwie domowym,

     2)  3 l na każdą osobę w szkołach,

     3)  50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej w lokalach handlowych, co najmniej jeden worek

          o pojemności 120 l na lokal,

     4)  20 l na jedno miejsce konsumpcyjne w lokalach gastronomicznych,

     5)   pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników w zakładach rzemieślniczych,  

           usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych.

4.  W przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika 120 l na

odpady.

5.  Właściciel nieruchomości może składać w przydomowym kompostowniku odpady ulegające biodegradacji, z uwzględnieniem takiego sposobu zagospodarowania odpadów w umowie z uprawnionym podmiotem.

6.  Odpady opakowaniowe winne być odrębnie składowane do worków lub pojemników dostarczanych przez podmiot uprawniony.

7.  Wyselekcjonowane odpady budowlane winny być składane w kontenerach udostępnionych przez podmiot uprawniony.

8. Gromadzenie odpadów posegregowanych odbywa się w szczelnych, oznakowanych workach z tworzywa.

9. Ustala się normatywną minimalną ilość stałych odpadów komunalnych wytworzonych przez jedną osobę w gospodarstwie domowym w ciągu roku w ilości 0,24 m3 ( 2 worki 120 l ).

 

§ 8

 

1.  Właściciel urządzeń do gromadzenia odpadów ma obowiązek utrzymywania ich we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz dezynfekować pojemniki na odpady raz w miesiącu i każdorazowo w razie potrzeby.

 

§ 9

 

1.  Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady śniegu, lodu, błota, gruzu, popiołu i innych zanieczyszczeń roślinnych zwierzęcych.

2.   Zabrania się spalania odpadów komunalnych zarówno w pojemnikach jak i na terenie otwartym. Dopuszcza się jedynie spalanie niektórych pozostałości roślinnych typu suche liście, trawa itp. w sposób niepowodujący uciążliwości, jak również nienaruszający odrębnych przepisów.

3.  Zabrania się zakopywania w ziemi odpadów, a w szczególności odpadów niebezpiecznych, takich jak: baterie, świetlówki, akumulatory, smary, zużyte oleje, środki ochrony roślin itp.

4.  Zabrania się wywożenia i składowania odpadów stałych do miejsc do tego nieprzeznaczonych

 

§ 10

 

Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości oraz niezagrażający środowisku.

 

§ 11

 

Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady z działalności gospodarczej to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady ich usuwania określają przepisy odrębne.

 

§ 12

 

1.  Inne odpady niebezpieczne powstające na terenie nieruchomości należy gromadzić oddzielnie

a zasady gospodarowania tymi odpadami określają przepisy odrębne.

2.  Zużyte baterie i akumulatory winny być zwracane do placówek prowadzących ich sprzedaż lub do punktów ich zbierania znajdujących się w szkołach.

 

§ 13

 

Zgromadzone wysegregowane odpady typu: wielkogabarytowe oraz elektryczne i elektroniczne, sprzęt AGD itp. będą usuwane na indywidualne zgłoszenie z po uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym, nie rzadziej jednak niż dwa razy w ciągu roku.

 

§ 14

 

1.  Nieczystości ciekłe winny być odprowadzane do kanalizacji sanitarnej lub

gromadzone w zbiorniku bezodpływowym.

2.  Właściciele zamieszkałych nieruchomości mają obowiązek przyłączenia się do istniejącej

kanalizacji sanitarnej. W przypadku, gdy nie istnieje w danej miejscowości sieć kanalizacyjna

lub przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub

ekonomicznie nieuzasadnione nieruchomość winna być wyposażona w zbiornik bezodpływowy spełniający wymagania określone w przepisach odrębnych lub przydomową oczyszczalnię ścieków.

3.  Zbiorniki bezodpływowe i oczyszczalnie ścieków podlegają wpisowi do ewidencji prowadzonej przez gminę.

4.  Zabrania się odprowadzania ścieków bezpośrednio do rowów melioracyjnych, cieków

wodnych lub bezpośrednio do gruntu bądź też do innych odbiorników lub mediów nie

przeznaczonych na ten cel.

5.  Zabrania się odprowadzania wód opadowych i roztopowych do kanalizacji sanitarnej.

6.  Zabrania się wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów stałych i nieczystości ciekłych.

 

§ 15

 

Składowanie odpadów odbywa się na składowisku odpadów wskazanych przez podmiot uprawniony.

 

Rozdział IV

 

Zasady usuwania odpadów i nieczystości ciekłych z nieruchomości.

 

§ 16

 

1.  Odpady powinny być zbierane w sposób selektywny.

2.  Określa się maksymalne poziomy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, wytwarzanych na terenie gminy Tyrawa Wołoska, dopuszczonych do składowania:

1)  do 31 grudnia 2010 r. do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów

      komunalnych ulegających biodegradacji,

2)   do 31 grudnia 2013 r. do nie więcej niż 50%,

3)   do 31 grudnia 2020 r. do nie więcej niż 35%, w stosunku do masy tych odpadów  

      wytworzonych w 1995 r.

Obowiązek ten realizują podmioty uprawnione.

 

§ 17

 

1.  Usuwanie odpadów i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości odbywa się przez podmioty uprawnione. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umów z podmiotami uprawnionymi na odbiór odpadów komunalnych i na opróżnianie zbiorników bezodpływowych. Dowody uiszczenia opłat za wykonane usługi należy przechowywać do celów kontrolnych.

2.  Zabrania się opróżniania zbiorników bezodpływowych we własnym zakresie przez właścicieli nieruchomości.

§ 18

 

Wszystkie jednostki prowadzące działalność gospodarczą na terenie gminy zobowiązane są do zawarcia umów na wywóz odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z uprawnionymi do wywozu podmiotami.

 

§ 19

 

Właściciel posesji powinien prowadzić segregację odpadów powstających na nieruchomości i gromadzić je w workach o kolorze ustalonym i dostarczonym przez uprawniony podmiot w podziale na: tworzywa sztuczne, szkło białe, szkło kolorowe, metale, makulatura i inne frakcje.

 

§ 20

 

1.  Worki lub pojemniki na odpady komunalne powinny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscach łatwo dostępnych, w sposób niepowodujący uciążliwości dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2.  Właściciel jest zobowiązany do stałego utrzymywania w czystości miejsca ustawienia worków lub pojemników.

 

§ 21

 

1.  Odbiór posegregowanych odpadów odbywa się po uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym.

2.  Odbiór odpadów z placówek usługowo-handlowych winien odbywać się z częstotliwością uzależnioną od potrzeb, w porozumieniu z podmiotem uprawnionym.

3.  Worki z odpadami winny być zawiązane i wystawione w dniu zbiórki przed posesję lub dostarczone do miejsc uzgodnionych z podmiotem uprawnionym.

 

§ 22

 

Częstotliwość usuwania nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych ustala właściciel nieruchomości z podmiotem uprawnionym, nie dopuszczając do przepełniania się zbiornika i występowania procesów gnilnych. Sposób odbioru, transport i zrzut ścieków nie może powodować uciążliwości dla mieszkańców i zagrożenia dla środowiska.

Lokalizację i dostęp do zbiorników bezodpływowych przeznaczonych do gromadzenia nieczystości ciekłych określają przepisy prawa budowlanego.

 

Rozdział V

 

Zasady rozliczenia usług usuwania i unieszkodliwiania odpadów

§ 23

 

1.  Stawki opłat za usuwanie odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych ustalane będą między właścicielem nieruchomości zlecającym usługę a podmiotem uprawnionym do świadczenia tych usług.

2.  Rada Gminy określi w drodze uchwały górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych.

§ 24

 

Stawki opłat za usuwanie odpadów i nieczystości ciekłych odnośnie podmiotów gospodarczych ustalane będą miedzy zlecającym usługę, a podmiotem uprawnionym do świadczenia tych usług.

§ 25

 

Właściciele nieruchomości i podmioty prowadzące działalność gospodarczą zobowiązani są do przechowywania i okazywania organom kontrolnym dokumentów dotyczących gospodarowania odpadami i nieczystościami ciekłymi na zasadach określonych w ustawie.

 

Rozdział VI

 

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe i gospodarskie.

§ 26

 

Mając na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku nakłada się następujące obowiązki na osoby utrzymujące zwierzęta domowe:

1.  Zakazuje się wprowadzania psów:

      1)  na tereny i do obiektów użyteczności publicznej

      2)  na tereny wydzielone do zabaw dzieci

2.  Poddawanie szczepieniom ochronnym przeciwko wściekliźnie psów w wieku ponad dwóch miesięcy jeden raz w roku, (zalecane jest także szczepienie kotów).

3.  Powiadomienie Powiatowego Lekarza Weterynarii w Sanoku o pojawieniu się u zwierzęcia domowego objawów wskazujących podejrzenie zachorowania na wściekliznę.

4.  Usuwanie odchodów zwierząt domowych i gospodarskich bezpośrednio po zanieczyszczeniu

z terenów przeznaczonych do wspólnego użytku przez właściciela lub opiekuna zwierzęcia.

 

§ 27

 

W przypadku pogryzienia ludzi przez psa lub kota osoba utrzymująca je, ma obowiązek (niezależnie do tego czy poddane było szczepieniu) doprowadzić zwierzę do lecznicy weterynaryjnej w celu poddania go obserwacji. Wyniki obserwacji zwierzęcia osoba ta zobowiązana jest udostępnić osobom poszkodowanym i upoważnionym.

§ 28

 

Psy powinny być wyprowadzane w kagańcach i na smyczy, natomiast w przypadku braku opiekuna, będą traktowane jako bezdomne.

Właściciel nieruchomości, po której pies biega swobodnie winien zabezpieczyć nieruchomość przed możliwością wydostania się psa na zewnątrz i zobowiązany jest umieścić w widocznym miejscu tabliczkę ostrzegawczą.

§ 29

 

Zobowiązuje się właścicieli zwierząt gospodarskich, do prowadzenia chowu w sposób niestwarzający uciążliwości dla osób trzecich, poza strefami ochrony bezpośredniej ujęć podziemnych wód dla potrzeb komunalnych oraz gromadzenia odpadów pochodzących od tych zwierząt w sposób zgodny z przepisami odrębnymi. Padłe zwierzęta przekazywać uprawnionym firmom.

§ 30

 

Ochronę przed bezdomnymi zwierzętami oraz zbieranie, transport i unieszkodliwianie zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części organizuje Gmina według zasad określonych w odrębnych przepisach.

 

Rozdział VII

 

Zasady przeprowadzania deratyzacji na terenie gminy Tyrawa Wołoska.

§ 31

 

Obowiązkowej deratyzacji podlegają następujące obszary:

1)  skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego,

2)  placówki gastronomiczne, zakłady produkujące żywność, placówki handlu artykułami  

    spożywczymi,

3)  budynki użyteczności publicznej,

4)  tereny składowania odpadów,

5)  zakłady pracy i inne tereny, na których zostanie stwierdzone zagrożenie

     epidemiologiczne.

§ 32

 

Obowiązkową deratyzację właściciele obiektów winni przeprowadzać dwa razy w roku:

- deratyzacja wiosenna w kwietniu każdego roku

- deratyzacja jesienna we wrześniu – październiku każdego roku

oraz każdorazowo w obiektach, w których stwierdzi się konieczność jej przeprowadzenia.

§ 33

 

Koszty deratyzacji ponosi właściciel obiektu.

Rozdział VIII

Postanowienia końcowe, kontrola przestrzegania szczegółowych wymagań utrzymania

czystości i porządku na terenie gminy Tyrawa Wołoska.

 

§ 3

Nieprzestrzeganie niniejszego „Regulaminu powoduje odpowiedzialność karną wynikającą z Kodeksu wykroczeń oraz z innych przepisów a w szczególności z ustaw: o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, prawo ochrony środowiska, o odpadach, o ochronie zwierząt, prawo wodne, prawo budowlane.

§ 35

 

Kontrolę przestrzegania wymagań zawartych w regulaminie powierza się osobom upoważnionym przez Wójta Gminy.

§ 36

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 37

Traci moc uchwała Nr XXXIII/172/98 Rady Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 27 lutego 1998 r.

w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tyrawa Wołoska.

 

§ 38

               

Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców gminy przez: wywieszenie na tablicach ogłoszeń oraz umieszczenie na stronie internetowej Gminy Tyrawa Wołoska.

                                                                

§ 39

 

Uchwała podlega ogłoszeniu i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia

w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

Przewodniczący Rady Gminy

Zenon Bodnar

 

Podmiot publikującyTyrawa Wołoska
Wytworzył2008-03-27
Publikujący Michał Kocunik - Informatyk 2008-11-12 13:16