XML
UCHWAŁA Nr XXXVII/171/14

UCHWAŁA Nr XXXVII/171/14
Rady Gminy Tyrawa Wołoska
z dnia 8 października 2014 r.
 

w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Tyrawa Wołoska i jej jednostkom podległym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną.

 

 
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 59 ust.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.)  RADA GMINY
 
uchwala co następuje:
 
§ 1
Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Tyrawa Wołoska lub jej jednostkom podległym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej, w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną a także organ i osoby uprawnione do udzielania tych ulg.
§ 2
 
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)    należnościach pieniężnych – rozumie się przez to kwotę główną zobowiązań mających charakter cywilnoprawny oraz należności uboczne tj. odsetki za zwłokę, koszty postępowania sądowego i egzekucyjnego według stanu na dzień złożenia wniosku,
2)    dłużniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną bądź jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej,
3)    wierzycielu – rozumie się przez to Gminę Tyrawa Wołoska bądź jej jednostkę podległą,
4)    uldze należy przez to rozumieć umorzenie należności w całości lub w części, odroczenie terminu spłaty należności w całości lub w części a także rozłożenie na raty należności w całości lub w części,
5)    ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). 
§ 3
1.     W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Gminie Tyrawa Wołoska lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane albo ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
2.     Przepisów uchwały nie stosuje się do należności, których zasady i tryb umarzania, odraczania oraz rozkładania na raty regulują odrębne przepisy.
3.     W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego zobowiązane są inne osoby, umorzenie należności pieniężnych może nastąpić wtedy, gdy warunki udzielania ulgi zachodzą wobec wszystkich solidarnych dłużników.
4.     W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego zobowiązane są solidarnie inne osoby, rozłożenie na raty lub odroczenie terminu spłaty należności pieniężnych może nastąpić na wniosek jednego z dłużników solidarnych, pod warunkiem że zobowiąże się on spłacić całość należności.
5.     Od należności, których termin zapłaty odroczono lub rozłożono na raty nie pobiera się odsetek za zwłokę od dnia przyznania wniosku o przyznanie ulgi, z zastrzeżeniem ust. 7.
6.     Umorzenie należności obejmuje należność główną oraz odsetki do dnia umorzenia.
7.     Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie odroczonych lub rozłożonych na raty należności albo dokona wpłaty w niepełnej wysokości, należność pozostała do zapłaty staje się natychmiast wymagalna wraz  z należnymi odsetkami za zwłokę.
 
§ 4
1.     Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Gminie Tyrawa Wołoska lub jej jednostkom podległym mogą być umarzane w całości z urzędu, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ustawy o finansach publicznych.
2.     W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika oraz uzasadnionym interesem gminy, na wniosek dłużnika:
1)    należności mogą być umarzane w całości lub w części,
2)    mogą zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności,
3)    płatność całości lub części należności może zostać rozłożona na raty.
3.     Umorzenie należności w okolicznościach, o których mowa w ust. 1 następuje na podstawie jednostronnego oświadczenia woli Wójta Gminy lub kierownika jednostki w formie zarządzenia.
4.     Umorzenie należności, odroczenie terminu spłaty należności lub rozłożenie płatności na raty w okolicznościach, o których mowa w ust. 2 następuje w formie pisemnej na podstawie przepisów prawa cywilnego w drodze porozumienia (ugody) pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem, na podstawie zarządzenia odpowiednio Wójta Gminy lub kierownika jednostki podległej. Nie podpisanie porozumienia (ugody) przez dłużnika w terminie 30 dni od dnia powiadomienia o wydaniu zarządzenia i wezwaniu do podpisania porozumienia (ugody) skutkuje wymagalnością całej wierzytelności.
5.     Przyznanie ulgi musi być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, które wykaże przynajmniej jedną z przesłanek wymienionych w §4 ust. 1 lub 2.
                                                               § 5
1.     Wniosek o przyznanie ulgi, o którym mowa w § 4 ust. 2 powinien zawierać:
1)    podstawowe dane wnioskodawcy;
a)     W przypadku osób fizycznych: imię, nazwisko, Nr PESEL oraz adres zamieszkania,
b)    W przypadku pozostałych dłużników: nazwę jednostki, NIP, REGON, klasę PKD i adres siedziby,
2)    sprecyzowane żądania,
3)    uzasadnienie żądania,
4)    określenie terminu spłaty (w przypadku odroczenia terminu spłaty),
5)    określenie ilości rat ( w przypadku rozłożenia na raty).
2.     Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające zasadność udzielenia wnioskowanej ulgi, w tym;
1)    Dla dłużnika będącego osobą fizyczną:
a)     zaświadczenie z zakładu pracy o wynagrodzeniach za okres 3 ostatnich miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku,
b)    zaświadczenie o pobieranych zasiłkach,
c)     potwierdzenie pobierania emerytury lub renty,
d)    oświadczenie o sytuacji osobistej i majątkowej,
e)     inne dokumenty potwierdzające okoliczności podane we wniosku.
2)    Dla dłużnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą:
a)     zeznanie podatkowe za poprzedni rok podatkowy, potwierdzone wpływem do Urzędu Skarbowego lub oświadczenie wnioskodawcy o osiągniętych dochodach, w przypadku gdy wnioskodawca rozlicza się w formie karty podatkowej,
b)    informacje o stanie majątkowym,
3)    Dla dłużnika będącego osobą prawną bądź jednostką nieposiadającą osobowości prawnej- sprawozdania finansowe z ostatnich trzech lat oraz inne dokumenty zaświadczające o sytuacji ekonomicznej dłużnika.
3.     W toku postępowania można zażądać od dłużnika dodatkowych
wyjaśnień i dokumentów niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy. 
§ 6
1.     W przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną udzielenie jej następuje zgodnie z przepisami Rozporządzenia Komisji UE Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis ( Dz.Urz. L 352 z 24 grudnia 2013 r.).
2.     Łączna wartość pomocy udzielonej podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą (dłużnikowi) na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowi Rozporządzenie wymienione w ust. 1.
3.     Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu niezależnie od organu, który tej pomocy udzielił.
4.     Warunkiem ubiegania się o udzielenie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą (dłużnikowi) ulg, o których mowa w § 4 ust. 1 jest złożenie wniosku wraz z wypełnionym formularzem informacji, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.).
5.     Do wniosku, o którym mowa w ust. 4 należy również dołączyć wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis jakie otrzymał w ciągu roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo oświadczenie o wielkości pomocy otrzymanej w tym okresie bądź oświadczenia o nie otrzymaniu pomocy w tym okresie.
 
§ 7
1.     Rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych dokonuje się na okres nie dłuższy niż 60 miesięcy licząc od dnia zawarcia porozumienia (umowy).
2.     Odroczenie terminu spłaty należności pieniężnych dokonuje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy licząc od dnia zawarcia porozumienia (ugody).
3.     Okres rozłożenia na raty oraz okres odroczenia terminu płatności uzależniony jest od możliwości płatniczych dłużnika.
 
§ 8
1.     Jeżeli umorzenie dotyczy tylko części należności należy wyznaczyć termin zapłaty pozostałej części należności. Umorzenie części należności następuje pod warunkiem całkowitej spłaty pozostałej części należności w wyznaczonym terminie.
2.     Jeżeli umorzenie obejmuje część należności pieniężnych, dopuszcza się
           możliwość rozłożenia na raty części pozostałej należności. Warunkiem      
           umorzenia części należności jest całkowita spłata pozostałej części   
           należności. § 3 ust. 7 stosuje się odpowiednio. 
§ 9
1.     Do udzielenia ulg, o których mowa w niniejszej uchwale upoważnia się:
1)    kierowników jednostek podległych do wysokości 5000,00 zł ( pięć tysięcy zł),
2)    Wójta Gminy Tyrawa Wołoska do wysokości 10.000,00 zł ( dziesięć tysięcy zł).
3)    w przypadku, gdy należność przekracza kwotę, o której mowa w pkt 2 wymagana jest pozytywna opinia Rady Gminy Tyrawa Wołoska.
2.     Do obliczenia należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 przyjmuje się wysokość tej należności wyliczoną na dzień złożenia wniosku.
 
§ 10
Do wniosku o udzielenie ulg dotyczących należności mających charakter cywilnoprawny, nierozstrzygniętych do dnia wejścia w życie uchwały, stosuje się przepisy niniejszej uchwały.
 
§ 11
1.     Kierownicy jednostek podległych przedstawiają Wójtowi Gminy informację o udzielonych ulgach na zasadach określonych w niniejszej uchwale wg stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku, po roku w którym udzielono ulg.
2.     Wójt Gminy Tyrawa Wołoska w sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy przedstawia Radzie Gminy Tyrawa Wołoska informację o udzielonych ulgach.
§ 12
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
 
§ 13
Traci moc uchwała Nr XXI/123/2000 Rady Gminy Tyrawa Wołoska z dnia
28 grudnia 2000 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania
wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy Tyrawa Wołoska z tytułu
 należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy –
Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz
wskazania organów do tego uprawnionych
 
§ 14
 
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

Przewodniczący Rady Gminy

Janusz Burak

Podmiot publikującyTyrawa Wołoska
Wytworzył2014-10-08
Publikujący Michał Kocunik - Informatyk 2014-11-25 12:39