Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sanoku Rada Gminy
Uchwala:
R e g u l a m i n
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tyrawa Wołoska
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy Tyrawa Wołoska oraz obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania czystości i porządku.
2. Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie, w szczególności z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Dz. U. z 2012 r. poz. 391) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.).
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1. Ustawie - to należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
( Dz. U. z 2012 r. poz. 391).
2. Ustawie o odpadach – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r .o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.).
3. Właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to podmioty wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy.
4. Mieszkańcu - rozumie się przez to, iż dana osoba jest mieszkańcem danej nieruchomości jeżeli zazwyczaj spędza w niej czas przeznaczony na odpoczynek, niezależnie od czasowych nieobecności związanych z wypoczynkiem, urlopem, odwiedzinami u przyjaciół i krewnych, interesami, leczeniem medycznym lub pielgrzymkami religijnymi ( definicja z art. 2d Rozporządzenia WE nr 763/2008 z 09.07.2008 r. w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań Dz.U.UE.L08.281.14)
5. Nieruchomości – rozumie się przez to, zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu Cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub część takich budynków.
6. Pojemnikach na odpady – rozumie się przez to znormalizowane pojemniki przystosowane do opróżniania przez pojazdy służące do wywozu odpadów komunalnych oraz worki z tworzyw sztucznych służące gromadzeniu odpadów.
7. Odpadach wielkogabarytowych – rozumie się przez to odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary lub masę nie mieszczą się w typowych pojemnikach, m.in. meble, urządzenia wyposażenia mieszkań, wózki dziecięce, zużyte opony itp.
8. Odpadach budowlanych i rozbiórkowych – rozumie się przez to odpady powstające podczas prowadzonych robót budowlanych, rozbiórkowych lub remontowych.
9. Zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – rozumie się przez to sprzęt stanowiący odpady w rozumieniu art. 3 ust.2 ustawy o odpadach.
10. Podmiotach odbierających odpady komunalne – rozumie się przez to przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz inne podmioty, które zostały wyłonione w drodze przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorstwa, które uzyskały zezwolenie Wójta Gminy na świadczenie usług,
o których mowa w art. 7 ust.1 ustawy.
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach i terenach użytku publicznego.
§ 3
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
1. Utrzymania porządku, czystości, estetyki oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego na nieruchomości.
2. Wyposażenia nieruchomości w odpowiednią ilość pojemników, kontenerów spełniających wymagania PN-EN 840 bądź worków o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości oraz ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie.
3. Niezwłocznego uprzątnięcia miejsca chwilowego składowania materiałów opałowych i budowlanych oraz doprowadzenia tego miejsca do stanu poprzedniego, przy czym zobowiązani są nie dopuścić w momencie składowania do uszkodzenia lub trwałego zanieczyszczenia nawierzchni ulic, placów, chodników oraz elewacji budynków z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
4. Wyposażenia nieruchomości na terenach służących do użytku publicznego w kosze uliczne i systematycznego ich opróżniania.
5. W przypadku gdy właściciel nieruchomości prowadzi działalność spożywczą lub gastronomiczną na zewnątrz poza lokalem zobowiązany jest do zapewnienia dostatecznej liczby koszy na odpady.
6. Selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym oddzielnie odpadów opakowaniowych szklanych i plastikowych, papierowych kartonów, metali, odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, odpadów ulegających biodegradacji i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów.
§ 4
1. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte przez właścicieli nieruchomości z chodników położonych wzdłuż nieruchomości służących do użytku publicznego winny być gromadzone na chodniku wzdłuż krawężnika.
2. Przy utrzymywaniu czystości i porządku na drogach publicznych szczególną uwagę należy zwrócić na oczyszczanie pasa przykrawężnikowego. W przypadku stosowania czyszczenia mechanicznego zamiatarkami należy zapobiegać unoszeniu się kurzu.
§ 5
1. Właściciele nieruchomości, na których mieszkają lub przebywają ludzie, mają obowiązek przyłączenia jej do istniejącej kanalizacji sanitarnej.
§ 6
Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:
1. Wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu.
2. Indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów komunalnych.
3. Indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.
§ 7
Na nieruchomościach lub ich częściach takich jak chodniki, podwórka itp.:
1. mycie samochodów może się odbywać jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymogami niniejszego regulaminu, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi. Powstające ścieki z zorganizowanych stanowisk do mycia samochodów należy odprowadzić poprzez urządzenia podczyszczające do kanalizacji sanitarnej.
2. naprawy pojazdów mechanicznych powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach. Właściciel może dokonać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu mechanicznego w obrębie nieruchomości, jeżeli czynności te nie mają negatywnego oddziaływania na środowisko.
Rozdział III
Zasady usuwania odpadów z nieruchomości
§ 8
1. Pojemniki na odpady komunalne należy ustawić w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników podmiotów odbierających odpady komunalne, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnienia dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
2. Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości, na równej powierzchni, w miarę istniejących możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest zobowiązany utrzymywać w czystości.
3. Pojemniki powinny być tak usytuowane, aby ich opróżnianie odbywało się bez konieczności wejścia na ogrodzoną część nieruchomości.
4. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
5. Przepisy ust. 1, 2 i 4 stosuje się odpowiednio do ustawiania koszy na odpady ustawiane na drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej.
§ 9
1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany zapewnić pracownikom podmiotów odbierających odpady komunalne dostęp do pojemników w sposób umożliwiający opróżnianie pojemników bez narażenia na szkody ludzi, mienia, budynków oraz pojazdów.
2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
§ 10
1. Odpady komunalne zebrane w sposób zmieszany i selektywny usuwane są z terenu nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne przez podmiot odbierający odpady komunalne zgodnie z harmonogramem ustalonym przez ten podmiot.
2. Harmonogram, o którym mowa w ust. 1 uwzględnia potrzeby danej nieruchomości i postanowienia uchwały Rady Gminy Tyrawa Wołoska w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w ramach odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, to jest odpady odbierane są z częstotliwością:
a) z nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej - nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu,
b) z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
c) z pojemników na odpady, umieszczonych wzdłuż ciągów komunikacyjnych – nie rzadziej niż raz w tygodniu.
3. Nieczystości ciekłe, gromadzone w zbiornikach bezodpływowych muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.
§ 11
Powstające na terenie nieruchomości odpady ulegające biodegradacji powinny być gromadzone oddzielnie w oznakowanych pojemnikach lub workach z tworzywa sztucznego dostarczonych przez podmiot odbierający odpady komunalne oraz przekazywane do kompostowni odpadów. Z obowiązku zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania we własnym zakresie.
§ 12
1. Odpady niebezpieczne, za wyjątkiem azbestu i olejów przepracowanych, na terenie Gminy Tyrawa Wołoska odbierane są od właścicieli nieruchomości dwukrotnie w ciągu roku, poprzez zbiórkę obwoźną.
2. Terminy oraz miejsca odbioru odpadów niebezpiecznych zostaną podane do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenia umieszczone na stronie internetowej podmiotu odbierającego odpady komunalne oraz rozwieszane na tablicach ogłoszeń zlokalizowanych na obszarze, na którym będzie prowadzona zbiórka.
3. Dodatkowo zbiórka:
a) zużytych baterii odbywa się poprzez specjalnie do tego celu przeznaczone pojemniki ustawione we wszystkich szkołach i w Urzędzie Gminy,
b) przeterminowanych leków odbywa się poprzez specjalnie do tego przeznaczone pojemniki ustawione w Punkcie Aptecznym w Tyrawie Wołoskiej.
§ 13
1. Odpady medyczne powstające w związku z prowadzoną na danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych.
2. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.
§ 14
Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do gromadzenia odpadów budowlanych i rozbiórkowych w specjalnie do tego celu przeznaczonych urządzeniach w uzgodnieniu z podmiotem odbierającym odpady komunalne.
§ 15
Odpady komunalne wielkogabarytowe, zużyte opony oraz metale powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i odbierane są bezpłatnie dwukrotnie w ciągu roku w terminach uzgodnionych przez właścicieli nieruchomości z podmiotem odbierającym odpady komunalne.
§ 16
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki następujących odpadów komunalnych: makulatury, tworzyw sztucznych, opakowań szklanych bezbarwnych, opakowań szklanych kolorowych, odpadów ulegających biodegradacji i składowania ich w pojemnikach lub workach do tego celu przeznaczonych, ustawionych na nieruchomościach, zgodnie z § 18 Regulaminu.
§ 17
Podmiot odbierający odpady komunalne jest zobowiązany do odbierania każdej ilości odpadów komunalnych zebranych przez właścicieli nieruchomości w sposób selektywny i odpadów zmieszanych.
Rozdział IV
Urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów komunalnych
§ 18
1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich urządzeń, najem od podmiotu odbierającego odpady komunalne lub w inny sposób ustalony z tym podmiotem.
2. Do zbierania odpadów komunalnych stosuje się, z uwzględnieniem ilości osób korzystających z pojemników oraz średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwie domowym lub w innych źródłach:
a) pojemniki na odpady o pojemności 110 l, , 1100 l,
b) kontenery KP-7 o pojemności 7000 l,
c) worki 120 l,
d) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, tektury i papieru – pojemności od 800 l do 2500 l.
e) pojemniki na odpady umieszczone wzdłuż ciągów komunikacyjnych o pojemności 60 l.
3. Na każdej nieruchomości zamieszkałej i niezamieszkałej, na której powstają odpady komunalne powinien znajdować się co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na odpady komunalne zmieszane.
4. Odpady komunalne mogą być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach, kontenerach lub workach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.
5. Worki muszą posiadać oznaczenie „Gmina Tyrawa Wołoska ”.
6. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymania pojemników we właściwym stanie sanitarnym i technicznym, a w szczególności utrzymywania ich w czystości oraz dezynfekowania co najmniej raz na kwartał.
7. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne zebrane w sposób selektywny i odpady zmieszane: odpadów medycznych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i zużytych akumulatorów, śniegu, lodu, popiołu
i żużlu, gruzu budowlanego, ziemi, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych.
8. Zabrania się spalania odpadów komunalnych we własnym zakresie.
§ 19
1. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów komunalnych stosuje się worki z tworzywa sztucznego o następującej kolorystyce:
a) biały z przeznaczeniem na opakowania szklane bezbarwne,
b) zielony z przeznaczeniem na opakowania szklane kolorowe,
c) żółty z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne,
d) niebieski z przeznaczeniem na makulaturę
e) czerwony z przeznaczeniem na odpady niebezpieczne,
f) brązowy z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji,
g) czarny z przeznaczeniem na odpady pozostałe
2. Worki do selektywnej zbiórki odpadów, zgodnie z kolorystyką wymienioną w ust. 1, dostarcza nieodpłatnie podmiot odbierający odpady komunalne właścicielom nieruchomości na terenie o zabudowie jednorodzinnej co trzy miesiące,
Rozdział V
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 20
Celem osiągnięcia wymagań określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami wprowadza się następujące działania:
1) intensyfikację edukacji w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów oraz prowadzenie skutecznej kampanii informacyjno-edukacyjnej w tym zakresie,
2) wspieranie wdrażania efektywnych ekonomicznie i ekologicznie technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
Rozdział VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 21
1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia z niego.
2. Zakazuje się:
a) szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierząt,
b) porzucania zwierząt domowych przez ich właścicieli.
§ 22
1. Na terenie użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
2. Zakazuje się wprowadzania psów i innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki czy obiektu) – nie dotyczy psów, które pełnią rolę przewodnika dla osoby niewidomej.
§ 23
3. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do:
a) usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach budynku służących do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego, takich jak: ulice, chodniki, parki, skwery i zieleńce, itp.
b) dokonywania okresowych szczepień psów przeciwko wściekliźnie.
2. Zakazuje się wprowadzania psów i innych zwierząt domowych na cmentarze, do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci
Rozdział VII
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 24
Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem, że powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymogami niniejszego Regulaminu i nie będą powodowały zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych oraz przestrzegane będą obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne.
Rozdział VIII
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji
oraz terminy jej przeprowadzania
§ 25
Ustala się, że obszarami podlegającymi obowiązkowej deratyzacji są:
1) skoncentrowane budownictwo jednorodzinne,
2) budynki użyteczności publicznej,
3) tereny składowania odpadów,
4) zakłady pracy, magazyny i inne tereny, na których zostanie stwierdzone zagrożenie epidemiologiczne.
§ 26
Obowiązkową deratyzację właściciele obiektów winni przeprowadzać dwa razy w roku:
1) deratyzację wiosenną w kwietniu,
2) deratyzację jesienną w październiku.
§ 27
Konkretne terminy przeprowadzenia deratyzacji podaje poprzez ogłoszenie Wójt Gminy Tyrawa Wołoska po uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Sanoku.
§ 28
1. Właściciele i zarządcy miejsc wymienionych w § 25, wykonując obowiązek deratyzacji, powinni wyłożyć trutki skutecznie zwalczające gryzonie w punktach wykluczających łatwy dostęp dzieci i oznaczyć miejsca wyłożenia widocznym napisem „Uwaga trucizna”.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji na koszt własny.
3. Należy przestrzegać zasad bezpiecznego postępowania z resztkami trucizn, opakowaniami po nich i padłymi gryzoniami.
4. Po upływie terminu wyłożenia trutki, usunąć resztki i zlikwidować napis „Uwaga trucizna”.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 29
Kto nie przestrzega przepisów niniejszego Regulaminu podlega sankcjom określonym w rozdziale 5 ustawy.
§ 30
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 31
Traci moc uchwała XV/87/08 Rady Gminy Tyrawa Wołoska z dnia 27 marca 2008 r. w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tyrawa Wołoska”.
§ 32
Uchwała podlega ogłoszeniu i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Janusz Burak